Full version: Jord till Tamarind
Kalle i Lunden
Jag tog med ett frö från en gigantisk Tamarind i Thailand. Nu har den växt till sig en aning och jag funderar på att plantera om den. Skall jag välja vanlig P-jord att plantera om i (det är det den har haft nu) eller skall jag välja något annat?

Här är den lille fina.
[attachment=58627:bild.JPG]
Åsa, mälardalen zon 2
K-jord skulle jag välja, P-jord är oftast mest menad för växter som ska stå i jorden enbart en odlingssäsong (alt planteras ner i marken). K-jorden är mer strukturstabil, ofta ska man ju ha krukväxten planterad i jorden åtminstone ett år.
Alexander-VG-zon3
annorlunda utseende din har, väldigt vacker. mina växer mer horisontellt och hängande. jag hade kört på samma som du har nu det verkar funka väldigt bra för den (den är ju grön och fin). plantera om den när rötterna fyller krukan.

nu skrev jag samtidigt som Åsa och hann inte läsa, ja tamarind gillar ju lucker jord. alt kan ju annars vara att förbättra strukturen i P-jord (exempel blanda upp med leca, grus). annars har inte mina varit så känsliga både planteringsjord och vanlig krukväxtjord har funkat. K-jord har jag inte själv testa men testa och se jag tror nog den trivs i det också.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon