Kalle i Lunden
06-03-2011, 13:11
Hallå där. Upptäckte idag att min garderobsblomma hade fått mörka fläckar på stjälkarna. Vad tror ni det kan vara?
Ursäkta bilden. Min telefonkamra vägrade att fokusera på något annat än tapeten i bakgrunden.
[attachment=58631:bild_1.JPG]
pelargonfreak
07-03-2011, 07:31
Jag hade något liknande på en Pelargon, och det var mögel som går att bota med kanel men det tar tid. Men det är svårt att sr på bilder. Lycka till
Jubbe063
07-03-2011, 09:56
De där fläckarna är inget farligt. Det är fullt normalt att de får mörkare fläckar. Händer inte alltid men rätt ofta, varför kommer inte jag ihåg riktigt, hade nåt med vatten och ljus att göra. Men summan av det hela är att plantan är inte sjuk, den lider inte och det är inte skadligt på något som helst sätt.
Se fläckarna som dekorativa inslag bara...
Kalle i Lunden
07-03-2011, 16:29
Jaha, det var ju bra. Tackar för svar.
Kollade på min garderobsblomma och den har också mörka fläckar här och var på stjälkarna, speciellt på den sidan som inte vätter åt fönstret så det är nog helt normalt.
Hej
1 Det är Svamp sjukdom.
2 orsak: mera vatten och dåliga väldränera
Bekämpa:
1 omplantera på bra väldränera jord .
2 vattna bra genom att lägga din finger i jorden om den kommer ut torr kan du vattna.
H:Bassam
Jubbe063
07-03-2011, 23:21
Nej, inte svampsjukdom, för i så fall har majoriteten av världens alla garderobsblommor svamp ;-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.