lottaklang
Jag har tänkt att odla mina tomater i hink.
Men undrar vilken typ av jord jag ska använda.
Kogödsel i påse, blomjord, sand??
Hur mycket gödning ska dom ha i hink?
Och vilken typ av gödning är bra att använda? Kulor som man lägger i jorden??
Ja frågorna är många, hoppas ni kan hjälpa mig med svar...
Så att jag hinner planera detta innan det är försent...
Tiden går ju så fort...
Najsan
mina tomater i hink eller påse har bott i kobajs på påse, visst har det i början ibland blivit lite starkt så dom blivit väl mörkgröna, men det växer snart bort. Jag har dock dragit upp dom i vanlig plantjord tills dom ska utplanteras. I slutet av säsongen när näringen börjar tryta har jag bara fyllt på med lite gräsklipp.

Har funkat super! Lycka till /K.
lottaklang
Tack för det tydliga svaret.
Då ska jag köpa en väldans många påsar.
Trodde inte det gick med bara, men kan du så kan jag...'
fuchsian
Det var ju det jag tänkte att det luktar mer i början. Jag bryr mig inte om det men maken blir galen om jag drar det till växthuset, vilket jag har tänkt o göra med 2 av sorterna. Den 3:e sorten kan jag ha ute på altanen på skyddad ställe ...... confused.gif --- ahaaa, hänger den vid mina blåbär och jordgubbar så även jag får lite frukt i år.
Förra året smög han där o åt upp allt och sen skyllde på fåglarna, den kanaljen ...... rotfl.gif ...Fuchsian .....

Så det är kogödsel som gäller!!!!! devil.gif håller undan maken.....
Najsan
Om du täcker ytan med täckbark eller gräsklipp så luktar det mindre, så kanske till och med gubben kan stå ut.... tummenupp.gif
fuchsian
Det är nog det bästa att göra så i växthuset, men som jag skojade om mina bär ute på altanen som jag inte fick ha ifred, så tänkte att lukten kanske håller honom borta, så även jag får några bär.
Visserligen kom det inte så mycket i somras, de var ju nyinsatta på våren, buskarna, men ändå...... naughty.gif du fattar min tanke???? Jag missunnar inte honom bären, det är inte alls det som det handlar om. Bra om han blir mer intresserad vad som kan hittas att äta lite vardans. (och jag kan tigga fler rabatter för mina växter)

Han klagade ju detta året innan när han satt i växthuset med massa pelargoner, att vore roligt att få något att småäta också. Så i år har jag fler ätbara växtsorter på gång ... ...Fuchsian ......

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon