Full version: Oouups -Redan grott
humla
I Lördags (!) sådde jag ett antal paprikafrön, som skulle ta upp till tre veckor att gro. Idag har nästan hälften av dem grott, och några har nästan vecklat ut sina första blad.

Jag som väntade mig uppkomna paprikor i Mars!

Nu är frågan hur jag ska göra för att de ska bli de kraftiga, knubbiga paprikaplantor jag vill ha...

Den enda belysning jag har tillgång till är vanliga lysrör. (Funderar på att köpa in speciella lysrör för växter, de hette något med 840, är ju alltid bra att ha)

Kommer de att överleva, eller är det likabra att satsa på en ny paprikasådd, om en månad eller två?
Ätlig trädgård
En av mina chilisorter har ocksà kommit upp, de dröjde inte länge. Men jag har ingen extrabelysning, jag hoppas bara! tongue.gif
Om det inte gàr sà gàr det inte, men vàren kommer ju lite tidigare här sà jag är inte sà orolig!
(inte för att jag är erfaren men.... blink.gif )

Lycka till!
Ingrid på Västkusten
CITAT (humla @ 11-02-2004, 20:47)
Nu är frågan hur jag ska göra för att de ska bli de kraftiga, knubbiga paprikaplantor jag vill ha...

Den enda belysning jag har tillgång till är vanliga lysrör. (Funderar på att köpa in speciella lysrör för växter, de hette något med 840, är ju alltid bra att ha)

Kommer de att överleva, eller är det likabra att satsa på en ny paprikasådd, om en månad eller två?

Hej hopp,

En väg heter svalare temperatur en annan heter mkt ljus. Javisst 840 är mkt revliga ljusrör om man har lust att satsa på dme och har en sådan armatur att man kan kruta på ordentligt. Har Du ett rum med lägre temp?

Själv har jag nog ett femtiotal plantor på G som är förbi sitt första hjärtblad nu och jag är inte ett dugg orolig. för paprikor och chilisar tar ett tag att utvecklas - det är lugnt och det är gott om tid!

Hälsar ingrid
humla
Hittade idag en annons på blocket om en högtrycksnatiumlampa, och köpte den!

Visserligen några år på nacken, men den verkar fungera. Vi satte på den på prov här i någon timme inomhus -vilket ljus!! ohmy.gif Likt solljus.

Hur låg rumstemp. är att rekommendera när man har en sådan lampa?
MRLINDELL
Jag satte mina fröer etapp I i tisdags, dvs 3 dagar sedan och där står 2 cm grönt redan.
Man har (so far so good) lyckats med allt och groddarna trivs. Belysningen behöver inte heller vara så märkvärdig. Jag har ett 30W grönt lysrör och använder en vanlig kontorsarmatur Novalux 30W i aluminium. Värmen reflekteras nedåt. Man skall bara sätta den så att den lyser över hela bädden, nånstans mellan 5 - 25 cm övanför beroende på HUR armaturen ser ut.
För att få plats inne har jag satt upp en hylla mitt i ett fönster (tvättstugan/ värmepumpen) där det är varmt och gosigt, samtidigt så att den placeras lagom högt att den inte inkräktar på platsen under. Gott om plats har man ont om nuförtiden ju.

Slängde in min första bild i albumet, det fungerade på första försöket. Det går alltså ohmy.gif)

http://www.odla.nu/album/showalbum.php?uui...indell&aid=1136
MRLINDELL
En liten "praktisk" fråga! Vad gör man när plugg-lådan inte räcker till på höjden MEN de skulle lika gärna stannat 1-2 veckor till. Kan man höja locket med en plastram eller annat användbart? Det är ju trots allt lite väl kallt ute och verkar bli effektivare än vanligt inne ...
Ingrid på Västkusten
CITAT (humla @ 13-02-2004, 19:28)
Hittade idag en annons på blocket om en högtrycksnatiumlampa, och köpte den!

Visserligen några år på nacken, men den verkar fungera. Vi satte på den på prov här i någon timme inomhus -vilket ljus!! ohmy.gif Likt solljus.

Hur låg rumstemp. är att rekommendera när man har en sådan lampa?

Grattis - men var det en växtlampa för det finsn både ock nämligen?
Natrumlampor för växter innehålelr n förstärkt el i det blåa spekturmet. Är det itne en sådan så köp en ny lampa. Annars kommer de att RÄNNA = växa fort på höjden.

Försök hålla tempen nere på 12 grader i rummet utan lampa så blir det nog bra med lampa :-)

Hälsar Ingrid
Ingrid på Västkusten
CITAT (MRLINDELL @ 13-02-2004, 21:01)
En liten "praktisk" fråga! Vad gör man när plugg-lådan inte räcker till på höjden MEN de skulle lika gärna stannat 1-2 veckor till. Kan man höja locket med en plastram eller annat användbart? Det är ju trots allt lite väl kallt ute och verkar bli effektivare än vanligt inne ...

Man kan höja med vadsomhelst - :-) i pinnväg bara det är stabilt.

Hälsar ingrid

Om Du har en armatur med mera blått ljus och med mera watt-tal så får man faktiskt knubbigare och kraftigare plantor.
MRLINDELL
Visst kan man ta en armatur med dubbla fullängds lysrör (2 x 36W). Jag tog en armatur jag hade hemma.
Mera blått & lämpligt ljus får man från lysrör som "Osram Fluora 77" som finns i alla storlekar dvs även 30W som i mitt fall.
Jämförelsevis har en 60W glödlampa 730 lm, medan ett 36W lysrör utstrålar 3350 lm och en bråkdel av värmen.
Jag tror att vanliga lysrör anpassade för växter är att föredra till en rimlig kostnad.
Växterna växer ju trots allt på höjden lite olika fort, typ en rädisa poppar upp 2-3 dagar efter sådd och 5 dagar är den 4-5 cm hög, det händer både inne och ute i såbädden på sommaren.
Får vänta med och se vad som händer med tomaterna som bör visa sig nu till helgen 5-6 dagar efter sådd.
MRLINDELL
Suck! 600 sek senare ... Ok då! Jag har bytt armatur, 2x36W Sylvania GRO LUX, motsvarande Osram Fleura kostade nästan det dubbla, man kan fråga sig varför?

För riktigt nyfikna finns det givetvis en bild till ... skillnaden mellan bilderna beror mera på vädret UTE än på belysningen i sig på den nya bilden.
Ingrid på Västkusten
Var dte rören som kostade så elelr en armatur med sådana rör?

Tja - jag ahr köpt armatur på loppis a 50 kr fått kasserade nästan nya armaturer på jobbet åsså i med våra kära 840 lysrör :-) kanske bytt nån glimtändare med :-)

Hälsar Ingrid
MRLINDELL
Armaturen kostade typ 399:- på Jula och lösrören 116:-/st på Salléns.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon