Peztis
Kom på att jag har ju potatisfrön kvar från förra året!

Här är tråden om hela den historien! smile.gif

När planerar ni att så dessa frön i år? Vet att vi var många som inte sådde alla förna utan sparade till kommande år. Det står ju på de fina instruktionerna att de ska sås 6-8 v före utplantering men det där är jag hopplös på... Och hur ska jag veta när jag kan plantera ut dem? Jag menar, det kan vara 25 grader i april men även 5 grader i juni... confused.gif

Funderade på om jag skulle så dem nu men jag kanske bör vänta till slutet av mars i stället.
Eva 33c
Du kan inte plantera ut dem förrän frostrisken är över, plantorna tål inga minusgrader. Här hos mig är det ungefär en vecka in i juni. Jag planerar att så mina fröer den 15 april i år, något tidigare än förra året. Men de hann både blomma och bilda knölar i fjol också. Jag har sparat alla knölar till sättpotatis. Hoppas bara inte mössen ätit upp dem i jordkällaren, även om jag har vidtagit skyddande åtgärder med nätlock...
Ingen av fjolårets plantor drabbades av potatisbladmögel innan frosten kom, vilket bådar gott.
Peztis
Ja, då väntar jag nog lite, bor ju i Sthlms-området (zon 3?) så lite tidigare ligger jag ju än dig. Och så kanske de kan få bo lite i växthuset en stund...
Anja Danmark
Jeg ville godt nok så allerede nu - de vokser uendelig langsomt det første stykke tid, og det gør ikke noget, at de er store, når de skal i jorden...

Jeg skal slet ikke så i år - jeg bruger nogle knolde fra sidste år, som jeg har sat til forspiring i dag.

Peztis
Spännande Anja, hoppas att det blir en stor skörd av dem! Hur många är det du har att använda som sättpotatis och hur stora är de? Som vanliga potatisar?
Anja Danmark
Jeg vil ikke bruge så meget plads på kartofler, så jeg sætter kun 10 af dem. De blev ikke så store, men det er vist ret normalt for frøsåede kartofler. Så nu gælder det bare om at gemme nogle stykker hvert år fremover!

Jeg har også nogle stykker til at give væk, så nogle flere kan dyrke dem - det er jo ikke en sort, der kan købes nogen steder...
Peztis
Men Anja, om man använder de små frösådda som sättpotatis så borde de i sommar ge "normalstorlek", inte sant?

Anja Danmark
Jo - det bør de gøre. Jeg regner med at være selvforsynende med dem fremover...
Crazy4Flowers
Mina småttingar har klarat sig i kylskåpet, fast dom har börjat att gro. Undrar om det är bäst att sätta dom nu eller kanske vänta lite till??
Anja Danmark
Jeg har sat mine i lidt jord, så de kan være klar til at komme i jorden senere...

Eva 33c
De knölar jag fick var av lite blandade storlekar och modeller. Jag hade 6 plantor av "samma" sort. En fick knölar som såg ut som långa ormar smile.gif Men de andra fick ganska normalstora knölar, helt i "ätstorlek" om än inga bamsingar. Men det är ju fröplantor så det blir stor variation.
Jag tyckte inte de växte extremt långsamt hos mig, kanske i starten men sen satte de fart. Eftersom man ska plantera ner dem i djupare kärl efterhand som de växer så bör man nog inte förkultivera dem alltför länge. Jag hann med att göra det 2-3 ggr före utsättning. Rekomendationen med 6-8 veckor är nog bra, man får räkna baklänges från förväntad sista frost. Du får fråga andra "zon 3 odlare" om du inte minns detta datum hos dig smile.gif

blomkronan
Det har gått några år... men nu har jag grävt djup i min frölåda och hittat potatis frön som jag sparade.
Men jag minns inte hur vi gjorde!
Någon här som minns eller vet hur man sår potatisfrön?
Sås på ytan? eller som tomat? i vilken jordblandning?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon