Full version: Vad är skillnaden?
Sabina87
Hejsan!
Kan någon förklara för mig vad skillnaden är på en frostvakt och en värmefläkt?

/Sabina
ingelsgarden1
Hej Sabina87
En frostvakt är i regel på mindre effekt ca. 4000 till 500 w och utan fläkt. En värmefläkt är i regel upp till 2000 w och med fläkt.
Frost vakten är avsedd i ett mindre utrymme för att hålla frostfritt. Med en värmefläkt värmer man upp större utrymme. Ska du ha den i ett växthus så räcker nog inte en frostvakt då behöver du nog en värmefläkt som blåser runt luften.
malarmaster
en frostvakt är inget att ha i ett växthus,den har dels för liten effekt o sen stiger ju värme som bekant uppåt vilket innebär att all värme lägger sig uppe vid taket.så vid golvet kan du ha minusgrader o vid taket 10-20 grader.elförbrukningen blir hög.
en fläkt drar däremot runt luften,temperaturen blir mer jämnt fördelad o den behöver därmed inte gå så ofta.
har själv värmefläkt i mitt övervintringshus på 2000 w och fungerar alldeles utmärkt.elförbrukningen är rimlig o temperaturen jämn.dock gäller det att ha koll på säkringen så att inte den går en iskall natt.
kan kosta mycket i förlorade växter. ulf
Sabina87
Tack för svaren! Då är det en hel del affärer som märker ut fel!
Det får bli en värmefläkt för min del.
/Sabina
ingelsgarden1
Jag kan rekommendera en värmefläkt som Villab garden säljer den är klassad för att ha i växthus, men den är ganska dyr, över 700kr, den heter Tropic 2000
Den kan du ställa in termostaten för värme och det går att ställa in så att bara fläkten går när det blir för varmt
Sabina87
CITAT (ingelsgarden1 @ 06-03-2011, 21:32) *
Jag kan rekommendera en värmefläkt som Villab garden säljer den är klassad för att ha i växthus, men den är ganska dyr, över 700kr, den heter Tropic 2000
Den kan du ställa in termostaten för värme och det går att ställa in så att bara fläkten går när det blir för varmt

Jag har kollat lite på den, men jag är rädd att den är för liten, har ett växhus på 11,4 kvatrat. Vet ni om den klarat det? Det är i kanalplast.
/Sabina
ingelsgarden1
Ska du använda det för att hålla lagom temp. på våren och hösten tror jag att det räcker, men ska du hålla varmt i växthuset hela vintern så räcker det kanske inte.
Har ett växthus på 6 kvadrat och det går inte många minuter åt gången när det går ner till några minusgrader på natten,
brukar ha termostaten på ca 12 grader
Sabina87
CITAT (ingelsgarden1 @ 07-03-2011, 11:57) *
Ska du använda det för att hålla lagom temp. på våren och hösten tror jag att det räcker, men ska du hålla varmt i växthuset hela vintern så räcker det kanske inte.
Har ett växthus på 6 kvadrat och det går inte många minuter åt gången när det går ner till några minusgrader på natten,
brukar ha termostaten på ca 12 grader

Ja, jag ska vara använda den på våren och hösten, för att förlänga säsongen. Jag ska kanske beställa en, får fundera lite till, om jag behöver en större eller inte.
ingelsgarden1
Hej
Ska du ha en värmefläkt som har efekt över 2000W får du nog gå upp till trefas (400v)
vilket du än köper kolla så att det är klassat som IP44,
win
Värmefläkten som Villab säljer (Tropic), går den bara efter inställningen på termostaten? Är den helt tyst i övrigt?
Jula säljer ju en som heter Honeywell HZ-510 för 599 kr, kan den vara gångbar i ett mindre växthus?
ingelsgarden1
Hej !
Julas värmefläkt går säkert att hålla värmen med, men det är inte IP klassat i katalogen och så kan du inte ställa in fläkten för kalluft med termostaten.
Ally
CITAT
Jag har kollat lite på den, men jag är rädd att den är för liten, har ett växhus på 11,4 kvatrat. Vet ni om den klarat det?

Tropic 2000 ska klara 12 kvm. Jag har 14 kvm men köpte Tropic 2000 ändå, nästa större hos Willab var ganska mycket dyrare. Just nu har Willab 10% rabatt på allt tills 31/3.
Den är inte så tyst, men jag kan inte jämföra med nåt annat. Andra dyrare märke (1000-lapp mer) är beskriven som " tystgående " (t.ex. Arkansas 2000)
Klassat som IPX2, "Droppskyddsklassad och godkänd för användning i växthus".
Arkansas har IPX4, " vattentät "

Jag ångrar att jag snålade och köpte Tropic (695:- då) istället för Arkansas (1895:- då).
Tropic är gjort av plast och känns billigt, Arkansas är gjort av stål och kanske håller längre.
Men det är många på Odla som har skrivit om Tropic, inte en enda (när jag sökte) som hade skrivit nåt om Arkansas... Så det blev som det blev!

Inställning på Tropic är inte märkt med temperatur, man måste testa sig fram med en extern termometer. Men minst är +5C enligt beskrivningen. dvs. det går att ställa in så att värmen går igång vid högre temp men inte lägre än +5 grader.

Man kan ställa in Tropic så att fläkten startar på sommaren när en max temp är nåt (45 grader högst), men det finns inte liknade på Arkansas (det var en annan anledning till köp av Tropic.... Kanske bra val i alla fall rolleyes.gif )
ma09573
Ang. Tropic 2000;
Har ett växthus på 4,5kvm, då räcker "T2000" utmärkt; även med det lägre effektläget inställt.
Tog ett tag till man hittade bra inställning, då rattarna inte är märkta med tempratur.
Följande funkar (använder klockan som ref.); Vänstra ratten(värme); ~kl 05:00-05:30.
Högra ratten(fläkt); ~kl 06:00.
Pius
Vi har en frostvakt inköpt på Claes Ohlson för en billig peng, men den säger alltså till när det blir för kallt i växthuset och gör så att en gammal byggfläkt startar och blåser ut varm luft. Inte som en del frostvakter som har inbyggd fläkt.

Byggfläkt finns att bl a hos ÖB, behöver inte heller bli så dyrt.

Jag håller ca +5 grader om vintern och det räcker bra.

Pius
bullerbybo
Jag har Julas lilla röda byggfläkt, den duger utmärkt till mitt 15 kvm växthus och är godkänd för växthus (våta utrymmen).

Har dock inte provat att övervintra växter under iskalla vintern utan haft den för nattvärme sedan 1:a april. Har funkat bra helta tiden även när det varit som kallast. Har oftast på halv effekt för att inte riskera att proppen går.

Den är ganska tyst och stör inte om man vill jobba i växthuset med fläkten på.

http://www.jula.se/varmeflakt-650-1300-2000-w-411031

Jag kan inte riktigt förstå vaddet är man betalar 1500 spänn extra för när man köper willabs "Arkansas"istället för Julas byggfläkt. Vad jag kan se framstår de som likvärdiga.
sofia75
Jag har en värmefläkt från Biltema med inbyggd termostat, 399 kr. Den är på max 2000 kw men jag har ställt in den på 750 kw. Den har hållt en temperatur på 12 grader hela våren i mitt växthus på 7,5 kvadrat. Blåser även kallluft när det är varmt. Lätt att ställa in rätt temperatur var det också. Är mer än nöjd.
bullerbybo
CITAT (sofia75 @ 09-05-2011, 20:25) *
Jag har en värmefläkt från Biltema med inbyggd termostat, 399 kr. Den är på max 2000 kw men jag har ställt in den på 750 kw. Den har hållt en temperatur på 12 grader hela våren i mitt växthus på 7,5 kvadrat. Blåser även kallluft när det är varmt. Lätt att ställa in rätt temperatur var det också. Är mer än nöjd.

Är den röd? Tror nämligen att det är exakt samma som Julas fast de säljs under olika namn. Tittade på båda ställena vid köp och de vari mina ögon identiska.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon