Thilda
Hej!
Om man första gången sår med frö och får fina plantor, hur ska man göra för att spara de över vintern och lägga ner de i jorden igen nästa sommar? Potatis och morötter tar man väl själva knölarna, men hur är det bästa övervintringssättet? Purjolök, hur kan man föröka den utan att köpa nya frön varje år? Vet ni någon bra hemsida med svar på detta? Tack på förhand smile.gif

Mvh Thilda
Peztis
Potatis använder man så klart potatisarna och använder som sättpotatis nästa år. De ska förvaras mörkt och svalt men helst inte i kylskåpet.

Morötter och purjo låter man gå i blom och sedan tar fröna av dem.
ingrid fuxwall
När det gäller morötter har jag fått rådet att spara en morot som sedan planteras ut och låter gå i blom.
Eva 33c
Morötter och purjolök kan bara förökas med frö. De är såkallade bienner, eller tvååriga växter. I sitt "vilda" tillstånd så gror fröet och bildar rot och blad första året och andra sommaren så bildas blommor och frö och sen dör ursprungsplantan. Detta år tycker vi inte att de är goda att äta, roten blir träig och hård och blomstjälken i purjolöken gör den också oätbar. Ganska många av våra köksväxter är just bienner. De flesta sallader tex och spenat. Så vill man inte köpa nytt frö varje år så måste man lära sig fröodlingens tekniker.
Runåbergs hemsida kan man läsa mer om fröodling för alla köksväxter.
Sen finns det en förening som heter Sesam som inriktar sig på hur man bevarar och förökar gamla köksväxter, genom fröodling bla. Mycket intressant.
Lilla hjärtat
Åh, så spännande att läsa. Jag hann inte gräva upp min puro i höstas. Jag tänkte att jag skulle kunna skörda långt in på hösten, men så kom kylan och plötsligt satt de fast. Kanske har de frusit ihjäl, men om de har överlevt och fortsätter att växa så ska jag låta dem gå i blom och ta eget för. Spännande!!!

//Linda
Thilda
Tack för hjälpen! Ska testa i år smile.gif Är det någon idé att försöka bevara potatisen i torr sand?
Eva 33c
CITAT (Thilda @ 12-03-2011, 07:08) *
Tack för hjälpen! Ska testa i år smile.gif Är det någon idé att försöka bevara potatisen i torr sand?

Man brukar vinterförvara potatis svalt (4-7 grader), mörkt och med hög luftfuktighet. Traditionell jordkällare uppfyller dessa önskemål. Är det för varmt börjar potatisen växa, är det för torrt så skrumpnar de. I sitt naturliga tillstånd övervintrar den förstås liggande kvar i jorden.
Här är en liten beskrivning av potatisodling och förvaring från SLU
Thilda
Tack så mycket igen, du har bra hemsidor i lager! Brukar du sätta potatis själv? Hur gjorde du första gången, tog du genast potatis från butiken, eller? smile.gif
Eva 33c
Ja, det finns otroligt mycket bra information på nätet. När jag började intressera mig för trädgårdsodling hade vi inget internet alls, det hade varit en tillgång.
Jag brukar sätta lite potatis varje år. Hur jag gjorde första gången minns jag inte. Men numer köper jag alltid kontrollerat utsäde. Potatis är en växt som lätt drar på sig diverse sjukdomar så odling av frisk sättpotatis kan vara en utmaning. Inte så att all annan potatis är sjuk, men jag vill inte gärna ha in virus mm om jag kan slippa på min lilla odlingsyta. Av samma skäl är jag noga med att byta växtplats varje år. Det kan gå bra ändå, men om det inte gör det så måste man avstå potatsiodling under lång tid sen. Jag tror det stod lite om det i länken jag skickad tidigare.
Wilmer
Jag har lärt mig den hårda vägen att kvarlämnade lökar i jorden kan ge lökfluga (tror jag den hette) som sedan angriper alla lökväxter nästa år. Jag lät lök stå kvar för nästa års blomställning blir så läcker.. Nu har vi äckliga larver som äter löken - både prydnads och matlökar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon