tantGröön
Hej

Kan man förodla dahliaknölar inomhus redan nu, eller är jag på tok för tidigt på det?

/Jonna

rosita
Jag satte mina i krukor i dag i växthuset, jag håller minst 8 grader där. Jag brukar sätta ut mina i trädgården i början av maj (fast jag tar in dem om det skulle bli risk för frost).
Alexander-VG-zon3
jag förodlar mina i mars nu också, i april-maj avhärdas dom för att vara ute.

inne sätter jag dom varmt först och ger lite vatten efter omplantering, när skott kommer sätter jag dom ljust och ger näring.
tantGröön
Åh tack, jag har satt dem i ett ljust utrymme som håller 10-15 grader.
Jag hoppas på ståtliga blommor i sommar, jag har aldrig odlat dahlior förr, fick ett par knölar av en vän.

/Jonna

fuchsian
Jag beställde en hel del olika sorters växter, blommor, rosor under helgen och en del dalialökar vilka jag tänkte ha enbart i krukor ihop med andra sorters lökar.
Min tanke är att sätta dom i krukorna så fort de kommer och ställa dem i garaget uppe vid fönstren och se hur det går.
Min man såg när jag tittade igenom Odlas erbjudanden och började prata om dalior, så det ena gav det andra. Då blir det ju lättskött när man tar in dem med kruka och allt på hösten och låter vissna ner.
Sedan sätter man igång dem till våren, så har man gjort halva jobbet när det är daxs att sätta ut dom på försommaren.
Blandade lite olika sorter, inte enbart dalior, men lägre lökar i samma kruka och anpassade det färgmässigt.
Har gjort så med min jättelilja, som jag fick dela nu några veckor sedan och en medlem ville just ha den sorten, så jag skickade en del till henne. Har nu 2 stora lökar spindelliljor i var sin kruka med medföljande sidolökar.
De börjar nu komma igång att växa, har ett par cm grönt som sticker fram.

Det gäller att göra enkelt för sig i vissa fall och vackert blir det .... tummenupp.gif Så lycka till med dina dalior, mina kommer nog om en vecka. .... Fuchsian .....
Laura
Jag satt också en massa dahlior och även freesior i krukor helgen. Dahliorna står i ca. 10 grader men freesiorna är inne i huset (minst 20 grader och ännu mer när solen strålar på). Detta är mitt första riktiga försök med dahlior efter två halvmisslyckade år med bara halvförsök och det är mitt första försök med freesia över huvud taget. Spännande... blush.gif
Kamilla_I
Jag brukar också sätta mina dahlia rötter i kruka i första delen/mitten av mars.
Jag bor så långt upp i Sverige så förodling tidigt är ett måste.
Sedan så planterar jag dem i krukor och ställer ut dem i juni när järnnätterna är över smile.gif
hattstugan
HAr provat att sätta Dahlior tidigt i kruka men tycker inte att de blommar bättre för det men men kanske lyckas bättre iiår!

Har även i år provat att så några olika Dahlior!
malarmaster
har också planterat i helgen,en del knölar hade börjat vakna.står i växthuset i min.8 gr.blir mer om solen står på .
min erfarenhet är att de blommar tidigare med förodling,redan till midsommar brukar jag ha blommning.
Efter förodling sätter jag ut dem i urnor med bra jord o lite gödsel.brukar blomma överdådigt till frosten kommer på höstkanten. Ulf
fuchsian
Det är första gången som jag gör att försök med dalior och fresior och har också tänkt att förodla dem när de kommer för att göra ett försök med dem.
Har inte haft dem innan, men min make hade haft dalior i sin barndom och när jag ändå bläddrade i Odlas erbjudanden, så fick han de med. tummenupp.gif
... Fuchsian ......
Anna-Karin Lundberg
Jag måste fråga er om vilken jord ni använder till dahliorna. Jag har tidigare år förodlat mina i krukor som stått i källartrappan framför fönstret där, planterade redan i mars. Sen har de fått komma ut, i större krukor och mer näringsrik jord. I år har det inte blivit av än, men det är ju dags nu.

Jag har tidigare varit ambitiös och köpt den dyra urnjorden som jag varit nöjd med - förutom priset. En säck kostar 80:- och jag har lätt gjort av med tio säckar. Känner att jag vill dra ned på priset - men vill inte riskera att dahliorna inte trivs och mår bra.

Nån som vågat prova att sätta i ren kogödsel på påse? Jag funderar på att blanda ko i påse med barkmull och plantera rätt i det. De säljs ju ofta "5för100:-" och jag tänker att man ska välja smart och ta det "som är värt nåt", alltså gödsel och inte plantjorden. Det känns som att den här "rena kogödseln" på påse inte precis är som att gå till bonden och hämta "ren kogödsel". Det både luktar och ser ut som mest mull i påsarna. Om man blandar det med barkmull för att spä ut och få bättre struktur så borde man ha OK jord för att använda bara en säsong? Till hösten vänder jag krukorna upp och ned och tar vara på knölarna, till nästa vår planteras de på nytt i ny jord.

De växter som står mer permanent planterade i krukor har jag förstås den dyra jorden, de planteras inte om varje år, så jag förstår att de behöver bätre jord.

Nån som tänker som jag? Som har erfarenheter? Jag har en röd dahlia som jag skulle kunna tänka mig att använda som "testpilot", men det känns lite riskabelt ändå. Vill ju inte pina nåt som lever, menar jag, även om jag inte gillar färgen så mycket (det är ju inte dahlians fel att den är röd)...
Trampendal
CITAT (Anna-Karin Lundberg @ 10-04-2011, 08:48) *
Till hösten vänder jag krukorna upp och ned och tar vara på knölarna, till nästa vår planteras de på nytt i ny jord.

Nån som tänker som jag? Som har erfarenheter? Jag har en röd dahlia som jag skulle kunna tänka mig att använda som "testpilot", men det känns lite riskabelt ändå. Vill ju inte pina nåt som lever, menar jag, även om jag inte gillar färgen så mycket (det är ju inte dahlians fel att den är röd)...

Vad gulligt, det är inte dahlians fel att den är röd! smile.gif

Håller med dig, jag har också växter då och då som jag egentligen inte gillar så mycket men de måste ju ändå tas om hand eller omplaceras
till nån som kan älska dem.

Jag har inget svar på dina frågor, men jag undrar hur du förvarar knölarna på vintern. Som jag förstår av ovanstående har du dem inte kvar
i krukorna.
Anna-Karin Lundberg
Jag är rädd att de ska ruttna över vintern om jag lämnar dem i krukorna, så jag tar dem ur jorden och lägger dem en och en i varsin plastback, utan jord eller mull, under huset, på en mörk del. Jag har en krypgrund, det är under mitt vardagsrum i mitt lilla hus. Det är ett mindre hus av "sommarstugekaraktär", marken under vardagsrummet är bara själva marken huset står på, så det är jordgolv och lagom fuktigt. Finns källarfönster och temperaturen hålls över noll - upp till ca 8 grader, som kallast var det just över noll i vintras.

Alla mina uteväxter övervintras där, jag har krukor med sånt som inte är härdigt men även sånt som skulle kunna stanna ute ifall det inte var i kruka utan planterat i jorden. Det har gått bra under de snart åtta år jag bott här. Dahlior har jag inte haft hela tiden, så jag har inte vågat prova så många olika varianter på deras övervintring. Liljeknölarna mår bättre om de får stå kvar i sina krukor över vintern, det har jag hunnit testa.

Det är kanske lite löjligt, men när det kommer levande varelser hit, djur eller växter, så vill jag sköta dem. Jag har svårt att kasta bort nåt levande jag ledsnat på, har svårt att omplacera dem med, även om jag blivit bättre. Är det nån växt jag inte gillar så mycket så letar jag nån som vill ha den, annars får den stanna.
Nu har jag ju den här röda dahlian som blommade jättefint, men hade lite "fel" färg. Förra våren hittade jag liljeknölar på trotoaren mitt i stan! Nån måste ha tappat en kruka, för det var lite jord också, men jag kunde inte se krukan. Jag tog förstås lökarna och de blommade snart. I orangerött, hjälp! När jag fyllde år fick jag en kruka med liljor - i gult! OK, det här är inte mina favvofärger, men jag tänker att om de tre får bo ihop, rött, orande och gult, på någon lite enskild plats, så blir det kanske jättefint ihop. Växterna är friska och fina och blommade som bara den, de har gjort sig förtjänt av bra skötsel.

Jag har räknat att jag behöver jord till minst tolv stora krukor, det blir hur mycket som helst! Ska jag våga prova billig jord/kogödsel? Jag har köpt murbruksbaljor på Biltema och har som krukor. Det finns runda eller rektangulära, bra pris! Plasten är svart, tjock och seg. Eftersom de har raka kanter med lika stor botten som överkant står de stadigt, även om dahliorna blir höga och det blåser på dem. Jag borrar förstås hål i botten.
Trampendal
Inte alls löjligt att bry sig om allt levande, tycker jag.
Min erfarenhet är att de blommor man inte är helförtjust i överlever bättre än de man verkligen älskar, vad nu det beror på.

Vad gäller jord så har jag mest erfarenhet av billig 5 för 100:- och den varierar kolossalt i kvalitet.
Senast köpte jag lite dyrare på handelsträdgården men den var sämst hittills, blev som betong.

I år har jag bestämt att bara köpa "kogödsel" för det är, som du säger, inte alls gödsel utan mer mull i alla fall om man köper typ 3 för 100:-.
Känns lite som lotteri detta med jord.

Men om du förut köpt dyrare jord som varit bra ska du kanske inte chansa, fast å andra sidan borde ju inte gödseln vara så extremt dålig
att den tar död på växterna och då har du ju provat i alla fall och vet till nästa år. yes.gif
rosita
När det gäller kogödsel på påse, brukar jag se till att jag köper en med stor del kogödsel och liten del torv,den jag har nu innehåller 80% kogödselkompost och 20% torv.
Anna-Karin Lundberg
Jag har pratat med en klok vän - som jobbar med trädgård - och hon gav mig följande råd:
Hasselfors U-jord som jag köpt är superfin och väldigt bra för känsliga växter och sånt som står i kruka länge, typ permanent planterade träd och så. Väldigt dyrt och lyxigt för dahlior som bara står en sommar i jorden. Har man råd är det inget att tveka om, men vill man ha lite billigare jord finns alternativ. Såna där "5för100" var hon mycket skeptisk till, var ofta mest bara torv. Hennes tips var Haga Jord som tillverkades av Hasselfors men var en mer "vardagstyp", utan att vara "billigast möjliga".

OK, det känns som ett bra alternativ. Hon trodde inte växterna skulle dö i kogödsel, men kanske inte blomma så bra om de inte trivdes. Eftersom jag väntat hela vintern på att de ska blomma så bestämde jag mig för att inte vara dum-snål. Jag vill ha Haga Jord.

Hon visste inte var den såldes - nån av er som vet? Jag bor i Stockholm.
Anna-Karin Lundberg
OK - nu vet jag mer.
Jag var på Plantagen nu i kväll och frågade vem som tillverkade deras "egen" jord. Det var Hasselfors. Jag berättade att jag ville ha "engångsjord" till mina dahlior och de rekommenderade "deras egen" Planteringsjord, den med prästkragar på påsen, fyra 50-lit för 149:- som är gjord av Hasselfors.
Nu ska jag plantera mina dahlior i krukor och märka upp krukorna med vilken jord de fått. Köpte även Hasselfors U-jord, 50 lit för 79:- som jag är jättenöjd med - förutom priset.

Han sa att Hasselfors Hagajord var deras billigaste planteringejord i 40 liters säckar, fem för 100:-, men just den uppgiften vet jag inte om det är helt säkert, för han tillade att "deras egen" i prästkragesäckarna var den som blivit "bäst i test" förra året. Enligt min kompis som berättade det här om Hasselfors/Plantagen var det Hagajorden som blev bäst i test.

Jag är nöjd, ska plantera och jämföra sen. Det som ligger i påsen ser OK ut, men vi får se hur det går i sommar. Mina älsklingsdahlior får U-jord, i alla fall!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon