Skruttis
Jag undrar över det här med att ID-märka (tatuera) sin katt. Hur stor chans kan det vara att få tillbaka sin familjemedlem om den kommer på villovägar.

Säg att en person kommer in med en öronmärkt katt till veterinären för att få en enklare behandling. Hur mycket tar veterinären reda på? Lämnas det personuppgifter på den som kommer in med katten, skrivs numret i örat upp eller kollar alltid veterinären så att märkningen (ägaren) stämmer överens med den personen som är där med katten?
Alltså, kan en person som "kattnappat" en märkt individ ö h t besöka en veterinär utan att det upptäcks?

Att jag undrar beror på att jag vill veta ungefär hur stor nytta man har av att låta sitt husdjur märkas.
Sedan finns det ju fler aspekter på det hela men det är det här som jag inte har en aning om.

Sedan en liten undring till.
Jag har sett att SKK har en lista på märkta katter på nätet, men det verkar ju vara väldigt få individer som är med på den.
Finns det någon komplett lista på nätet eller vart måste en person vända sig för att få veta vem katten tillhör?

Tack på förhand för svar!
skånepåg
Det undrar jag med, det börjar bli sommar nu och då blir det varmt och jag vill helst inte släppa ut min lille buse på balkongen för risk för om hon sticker, så man kan ha balkongdörren öppen, funderar starkt på att näta in balkongen för denna busen litar jag inte på ett dugg hon sticker säkert =( Bor på andra våningen och det klarar de hoppa.....
Peztis
När vi lät öronmärka våra katter så fick man fylla i en blankett med vem som äger djuret. Denna blankett skickas till någon instans (kan bara inte komma på nu vart!!!) och dit fick man även betala en engångssumma.
Om veterinärer eller polisen får in t ex en övergiven eller påkörd katt kan de komntakta registret och sedan kontakta ägaren.
Det är väl ungefär så det är tänkt att fungera, det är inte en legitimation eller så.

Svenska Kennelklubben! Nu kom jag på det!!! Det är de som har hand om registret även för katter.

http://kennet.skk.se/agarreg/
malcolm
Vår katt är märkt med ett datachip under pälsen i nacken, sedan kan en veterinär eller polisen scanna av henne och få uppgifter om ägare mm. Chipet är minimalt och förs in med en vanlig injektionsspruta på ett litet kick.
skånepåg
Kan ju kontra med att vad jag hört och läst så går man till vetrinären tror jag så kollar de märkningen och sen kollar upp ägaren, ska nog ta och tatuera min katt borde man göra när man bor i flerfamiljshus, kanske nån hittar den och vill lämna tbx ^^
ingrid fuxwall
Självklart har jag alltid haft mina hundar öronmärkta så varför inte katten?
Vet inte hur stor chansen är att få tillbaka katten om den smiter men möjligheten är ju större om han har ett nummer i örat.

Betalade nyligen en mindre summa för att få med honom i registret
smuleborg
Chipmärkning är att föredra, öronmärkningen han bli otydlig.

För oss var det självklart att märka våra två katter. Våra katter vistas mycket helt fritt utomhus (vi bor mycket ensligt, långt till trafikerad väg), men jag tycker att det är självklart att även märka innekatter. Det förekommer att innekatter "rymmer". Ett obevakat ögonblick när du öppnar dörren o.s.v. Katten får korn på något, och hamnar längre och längre bort. Upphittas kanske, men ägaren går inte att finna (om katten inte är märkt).

När vi har varit hos vet. med våra katter, har märkningen såvitt vi vet dock inte kontrollerats. Kan tycka att det borde vara en enkel rutin för vet. Kattnappning förekommer ju som bekant, och det är oerhört tragiskt.
malarmaster
har mina katter chipmärkta då jag tror att det är en säkrare metod än tatuering.
tatueringen tenderar att bli svårläst med tiden,själv hittat märkta katter där det inte går att läsa i öronen.
Chipmärkning går snabbt o lätt o katten märker det knappt.Polis o veterinär har dessutom chipläsare så de kan snabbt gå in i register för sök. Ulf
Kamilla_I
Mina katter är chipmärkta smile.gif
Går snabbt och enkelt hos vetten...
Klura
Jag har alltid örönmärkt mina katter och har fått tillbaka en rymling tack vare tatueringen.
Han hade varit borta i 5 månader och flyttat in hos en familj som inte sett att han var märkt.
Men så fort de såg den så ringde dom länsstyrelsen, som då hade hand om detta register.
Den sista katten vi fick hem nu är chipmärkt.
En katt vi har som flyttat in hos oss är öronmärkt men vi kan inte tyda vad det står.
Har frågat runt i hela grannskapet men inte fått napp så det blir till att ta sig till en veterinär och se om vi kan få hjälp.

Vad jag kan minnas så är det bara vid större och dyrare ingrepp hos veterinären jag har legitimerat mig.
Och vid t ex avlivning.
Vid ett tillfälle kunde jag inte själv åka och avliva en katt utan fick skriva en fullmakt åt en granne.

Skruttis
Tack för alla svar! thanks.gif
Det jag frågar mig när det gäller chipmärkning vs tatuering är, hur många människor som får hem en till synes omärkt katt, tar sig "besväret" att låna en bur och åka med katten till veterinär ut i fall att den skulle kunna ha chipmärkning?
Hur många personer utan katt vet om att chipmärkning existerar?
Även om tatueringen blir väldigt svårläst så syns det ju i a f att den finns. Tycker det är lite synd att ingenting "skvallrar" om att en katt är chipmärkt.

Jag tror tyvärr att många personer är lite, vad ska man säga, bekväma av sig och inte gör någon större ansträngning för att identifiera en okänd katt. Därför hade jag hoppats på att det fanns något komplett register lättillgängligt, tex på nätet, där samtliga märkta djur finns med.

Eller att veterinärer hade som rutin att alltid läsa av märkning och anteckna om man besöker dem. Det skulle ju då bli lättare som ägare att kontakta veterinärer runtom i landet för att höra om ens bortsprungna katt varit hos dem och därmed också var den finns.

Jag blir så uppgiven av att tänka på att kattstatusen fortfarande är så väldigt låg hos så många. no.gif
De är ju våra familjemedlemmar också.....
malcolm
Förutom att vår katt är chipmärkt så har hon även en liten hylsa i halsbandet med en irullad lapp med telefonnummer. Register vare sig det gäller chip eller tatueringar är nog bra men ofta uppdateras inte registren vid ägarbyte tex.
MissB
Lämnade precis in våra kattungar till veterinären för kastrering, då kommer de också både chipmärkas och ID-märkas. Vi valde både och dels för att vi vill ha en särskild kattlucka som man kan "programmera" att bara öppnas till våra katter, dels för att ID-märkningen i örat kan bli otydlig. Men vi ville ändå ha ID-märkning också, eftersom folk överlag inte går runt med en chipavläsare i fickan, det är lättare för vem som helst att kolla upp vems katten är. Många som jag pratat med reagerar på att vi chipmärker "vanliga bondkatter", men vi vill ju det bästa för våra katter, de är en del av vår familj!
herkules
CITAT (Skruttis @ 07-03-2011, 08:42) *
/.../Eller att veterinärer hade som rutin att alltid läsa av märkning och anteckna om man besöker dem./..../Jag blir så uppgiven av att tänka på att kattstatusen fortfarande är så väldigt låg hos så många. no.gif
De är ju våra familjemedlemmar också.....

så är det nu, iaf på de större djursjukhusen, alla djur idkollas.
håller med om att det är sorgligt med alla katter som får lov att springa vind för våg och att ingen bryr sig om dem.
tänk om det skulle vara så med hundar också, folk bara släpper ut dem när det passar.
vi har inte den hundhållningen här i sverige och bör inte ha den katthållningen heller.
malcolm
CITAT (MissB @ 07-03-2011, 09:34) *
Många som jag pratat med reagerar på att vi chipmärker "vanliga bondkatter", men vi vill ju det bästa för våra katter, de är en del av vår familj!

Vår katt är en sk. bondkatt eller huskatt som de sa på djurkliniken men att beställa tid för märkning var bland det första vi gjorde när vi fått hem henne och det var dyrare än själva katten.
Jubbe063
Ska kanske komplettera med att säga att även SVERAK (Nationella kattorganisationen motsvarande kennelklubben) har register.

Så när man märkt eller chippat och registrerats hos SKK, tar man en kopia av registreringsbeviset och fyller i SVERAKS ID-blankett och skickar in.

Till skillnad från SKK tar SVERAK inte ut någon avgift. Går utmärkt att endast registrera hos SVERAK med om man vill, är inget tvång att regga hos SKK.

Länk till SVERAKs register är http://www.sverak.se/ID/index.htm

Jag har registrerat mina katter på bägge ställena. För det är rätt vanligt att folk som hittar katter ringer eller surfar med datorn in till SVERAK för att hitta ägare. Det är inte så många som tänker på att Kennelkluben registrerar katter, För när de flesta tänker på SKK så tänker de hundar.

Kan tillägga att jag har både tatuering och chippning. När tattueringen syns för dåligt så syns det ju i alla fall att den är märkt även om det inte går att läsa. Det är en säker signal om att någon äger katten och att den inte är någon förvildad katt. Kan folk inte läsa tattueringen så brukar de oftast höra av sig till polis eller djursjukhus och där kan de ju scanna katten.
Whiskuchi
Jag har både tatuerad (huskatten) och chippade (raskatterna) katter, alla är registrerade både i SKK och SVERAK. Trodde jag skulle behöva chippa huskatten också eftersom tatueringar ofta blir fula men den är fortfarande lika tydlig som den dag den gjordes, för nio år sedan.
Ramoth
Chip eller tatuering det är frågan!

En tatuering kommer alltid att synas, om inte lika tydligt som den första tiden, så i alla fall relativt väl.
Chipning märks inte alls och är inte katten av en extrem rastyp så är det många människor som inte förstår att katten faktiskt kan tillhöra någon och vara annat än en strykarkatt.
(Ja, det finns människor som inte ser det som i en kattvänns ögon är uppenbart)

Har själv både raskatter och huskatter och fördrar tatureing för båda eftersom vi bor kattvänligt långt ute på landet och kissarna kan gå ut.
Pga av SVERAKs utställningsregler har vi dock varit i det närmaste tvugna att chippa. Nu tror jag att raskatter ska vara märkta redan vid försäljningen (har lagt ner uppfödningen och är inte helt uppdaterad) och då återstår chipning som enda praktiska alternativ.

Har faktiskt funderat på att göra både och.
I vårt fall alltså att chippa katten som liten och sedan tatuera i samband med kastrering efter avslutad avelskarriär. Att köra med "både hängslen och levrem" är inte fel. Dyrt blir det så klart, men största möjliga säkerhet för katten.

Apropå ursprungsfrågan så tror jag inte att det är så vanligt på mindre veterinärkliniker att man kollar om djur och ägare hör ihop utifrån märkning.
Men jag tror ända att det är smart att märka sin katt - oavsett vilken typ av märkning man väljer.

Ack så jag stavar! Därav redigeringarna
MissB
Både och är nog inte helt fel som sagt! En valfri märkning ingick i kastreringskostnaden för våra katter (som var inne i måndags) och vi valde till den andra märkningen för 200kr extra per katt, så inte tycker jag det var så farligt dyrt heller. Sen kommer vi skaffa en särskild kattlucka också som man programmerar att bara öppnas för just våra katter. Den känner alltså igen katternas chip.
smuleborg
Både ock är ju att föredra som andra skrivit (en icke kattkännare vet inte att det kan finnas en chipmärkning och kan då ta katten för "hemlös"), eller chipmärkning i kombination med halsband. Men en kattnappare tar resolut bort halsbandet. Vi råkar ha både ock, de öronmärktes som unga och sedan när de blivit lite äldre, och vi upptäckte att öronmärkningarna var otydliga, chipmärkte vi dem. Halsband vägrar de små liven att bära.
omk
CITAT (MissB @ 09-03-2011, 16:37) *
Sen kommer vi skaffa en särskild kattlucka också som man programmerar att bara öppnas för just våra katter. Den känner alltså igen katternas chip.

Ah, äntligen !!!
Det FINNS alltså kattluckor som känner igen "chipen" ??!! Man behöver alltså inget halsband ?? bravo.gif

Jag har försökt MÅNGA gånger med halsband på mina 4 små kryp, för att kunna skaffa en kattlucka med "öppnings-kontroll" i halsbandet, men, som Smuleborg skriver, de VÄGRAR !! Det är tom värre än när man ska avmaska, och det säger inte lite ...

Dessutom är jag lite rädd att de fastnar o allt det där. JA, jag vet att nya halsband ska vara bra mot det där, men ändå ...

Alla 4 är öronmärkta, men jag betalar glatt för 4 chip, om det gör att man kan ha en kattlucka som BARA öppnar sig för den som luckan är till för !! yahoo.gif
MissB
CITAT (omk @ 09-03-2011, 23:05) *
Ah, äntligen !!!
Det FINNS alltså kattluckor som känner igen "chipen" ??!! Man behöver alltså inget halsband ?? bravo.gif

Japp, inget halsband behövs, man "programmerar" luckan att känna av kattens chip. Har sett den i flera olika djuraffärer och på nätet. Kolla här tex: http://djurmaxi.se/pet-porte-microchip-kattlucka-p-3235.html
malcolm
En sådan skall jag skaffa även om de kostar en del.
Klura
Har kikat på olika chipluckor.
Problemet för oss är att vi har kattluckan i tvättstugan och det finns ingen elkontakt i den änden av rummet där dörren är.
Men det kanske finns batteridrivna också?
MissB
CITAT (Klura @ 11-03-2011, 07:28) *
Har kikat på olika chipluckor.
Problemet för oss är att vi har kattluckan i tvättstugan och det finns ingen elkontakt i den änden av rummet där dörren är.
Men det kanske finns batteridrivna också?

Här: http://www.zoomarknad.se/product-view.asp?...rand%3DSureFlap

Det var nog den vi tittade på i djuraffären för den var batteridriven. Länkade fel till en som inte var det.
Klura
Det var ju bra att det fanns en som drivs med batteri.
Ska åka och kika på den vid tillfälle.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon