hej!
har nån erfarenhet av att så vattenmelon? jag gissar att det är ganska hopplöst att få nån melon,men vill prova ändå

har ni tips om hur man kanske kunde få det att funka? kanske nån annansorts melon skulle vara lättare?
tacksam för svar!
Varmt välkommen till Odla!!!
För att odla vattenmelon är det lämpligt att man har tillgång till växthus eller annat ställe som är varmt och soligt (inglasad altan, uterum osv).
Mycket vatten vill de ha också samt gärna en hel del gödning.
Jag skulle också vilja prova vattenmelon och även honungsmelon.
Funkar det att ta frön från melonerna man köper i affären eller bör det vara från fröpåsar?
Har läst lite om meloner här men inte förstått vart fröna kommit ifrån.
Visst kan man få meloner, men de flesta fordra växthus e.dyl. Jag har odlat vattenmelon i växthus och fick första året 3 meloner, varav den största vägde 3,5 kg! Jag har även odlat en gul melon, tror den hette Emir, och fick en del meloner som vägde runt 1 kg. Den gula melonen tar jag egna frön ifrån, så de odlar jag varje år.
Jag har även odlat en gul melon på friland i skyddat, soligt läge. På den plantan fick jag 3-4 meloner på 7-800 g.
Så visst går det att få meloner! Man ska bara se till att de får vindskyddat, soligt, välgödslad jord och ganska mycket vatten. Man kan odla dem både i kruka(ca 20 l) och på marken, växande på höjden eller på marken.
tack för svar!
jag har ju inte ens ett växthus...men hade tänkt att det kanske går med en plasttunnel eller nåt? vad tror ni?
kanske man borde köpa nätmelon eller honungsmelon o prova?
Köp hellre frön i butik och förkultivera inne, sätt sedan ut plantan efter att froskrisken är garanterat över. Eller vänta tills du hittar plantor i butik i maj/juni. För att skynda på tillväxten, kan du ha odlingsväv över i böjan. Då får plantan lite växthusklimat under väven. Det finns väv även för tunnel.
Om du köper frön så se till att det står på påsen att det är en sort som klarar vårt klimat. Det gäller även för en planta i butik.
Lycka till!
tack för tipset!
jag köpte fröna,och där står nog sorten på.men här är det såpass kallt att ingen sort lyckas jättebra, TROR jag
men ska prova med tunnel,ifall jag inte får gubben att bygga växthus..oj vad jag skulle vilja ha ett...
det är sugar baby melon. har läst här ,och det verkar vara en av de vanligaste.
nu har det första fröet grott..hunden rev ner allt på golvet,så var osäker om det skulle gro alls eftersom fröna hamnade hullerombuller...
hur ska jag nu fortsätta? när ska de sättas i större krukor?
De första bladen som kommer kallas för hjärtblad. Bladen efter det är karaktärsblad. När de första karaktärsbladen visar sig är det dags att omskola dem i en större kruka med planteringsjord.
Gurkväxter - dit meloner hör - ska inte planteras djupare än vad de var när de kom upp. De kan annars lätt börja ruttna.
De allra flesta andra växter gillar dock att man planterar dem så att hjärtbladen ligger precis vid jordytan, tomater ska gärna långt djupare än så! Där kan man plantera ned dem så att endast det översta karaktärsbladparet kommer ovanför jordytan!
Detta gör att växten blir stadigare och frodigare.
Åsa, mälardalen zon 2
20-03-2011, 08:45
Är det inte lite tidigt så melon nu? Man brukar ju inte så sånt förren i slutet av april-början av maj om man nu inte har uppvärmt växthus. Melonplantor får lätt ohyra ifall de odlas för länge inomhus tycker jag
peztis, tack för rådet med omskolningen! det visste jag inte..heller..

det är säkert för tidigt, men jag provar.kan ju så en omgång till lite senare!
nu har jag planterat om dem i större krukor.dom ränner nog iväg tror jag.men köpte nya frön som jag ska sätta om nån vecka.så får vi se vilka som blir till nåt,om nu något tar sej!
har lovat äta en strumpa om jag inte får en enda vattenmelon

...
Åsa, mälardalen zon 2
26-03-2011, 19:39
Vänta längre än en vecka med nästa sådd melon brukar man så runt början av maj, melon kan inte planteras ut förren det är riktigt varmt ute de vill ha minst +15C.
okej,jag får ge mej till tåls
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.