Frideborg
06-03-2011, 21:40
Hade glömt potasisen i källaren.
Det är Bintje.
Nu är det långa groddar.
Kan jag sätta dem?
Hade tänkt äta dem i höstas.Men man glömmer så lätt.....
mvh Frideborg
Man brukar ju säga att man helst inte ska använda potatisen från mataffären som sättpotatis men å andra sidan finns det de som säger att de tär helt ok, så har de gjort i flera år....
Ang de långa groddarna så fick jag rådet av de som säljer sättpotatis på trädgårdsmässan att bryta av första omgången grpddar och sedan låta andra groddningen vara, det är den som är bäst.
Frideborg
07-03-2011, 22:51
TACK Peztis
Det låter bra.
Det var potatis som jag själv skördade i höstas.
Skall bryta groddarna imorgon.
Härligt att få svar så här
Mvh Frideborg
Maggan H
11-04-2011, 06:55
Hänger på här! Blir inte klok på om potatisen nu i förgroddningen kan ligga i sol? Ljust och varmt står det men inget förbud mot direkt sol precis, men vad händer om sättpotatisen är grön? Blir hela skörden 'smittad' av solanin då?
Pyckelniga
11-04-2011, 07:55
Det spelar ingen som helst roll om moderpotatisen är grön!
/Pyckelniga
malcolm
11-04-2011, 09:52
Ser ingen anledning till varför man inte skulle kunna använda matpotatisen från butiken som sättpotatis...
Gossen Ruda
11-04-2011, 11:15
Ser inte heller någon anledning till att köpa svindyr sättpotatis istället för att använda matpotatis. Man får bara kolla sorten, vanligt i butikerna är King Edward men den är mottaglig för de flesta sjukdomarna. Det är väl potatisodlarna som ligger bakom snacket om att inte använda matpotatis, de vill hellre sälja sättpotatisen dyrt.
Maggan H
11-04-2011, 17:28
Okej, då är jag lugn! Tack!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.