Full version: Olja
Gunilla T
Oljepriset fortsätter att stiga. Hela förra veckan gick priset upp och fortsatte så idag. Nu är Brentoljan upp i 117,28 dollar/fat och WTI 106,31 dollar/fat.

Saudierna ökade sina volymer när upproret i Libyen bröt ut för att lugna marknaden och stabilisera priset men det tycks inte hjälpa. Dethär påverkar hela världsekonomin negativt och många länder har inte återhämtat sig från finanskrisen och är hårt skuldsatta, även inom EU.

Dethär kan mycket väl orsaka rovdrift på de sista återstående oljefyndigheterna i världen och risken för att man börjar borra i Arktis är stor. USA har återigen börjat tillåta djuphavsborrning - Gulfen är glömd.

Om oljepriset fortsätter att stiga eller stannar på en konstant hög nivå är det många ekonomier som kommer att ångra sig djupt att man inte gjort mera för att minska oljeberoendet. Klimatkrisen med alla varningar har inte förmått länderna att på allvar ta itu med problemet och stabiliseras oljepriset på denna höga nivå är det kniven på strupen. Matpriserna i världen kommer att stiga och det i sin tur kan skapa nya konflikter.
Huggorm
Och i väntan på att samhället skall börja röra sig mot ett minskat oljeberoende bör man anpassa sitt privatliv mot samma mål på egen hand
malcolm
CITAT (Huggorm @ 07-03-2011, 09:42) *
Och i väntan på att samhället skall börja röra sig mot ett minskat oljeberoende bör man anpassa sitt privatliv mot samma mål på egen hand

Precis och inte överskrida hastighetsbegränsningarna eftersom det går mer bensin då. whistling.gif
gnon49
Band mitt elavtal förra veckan till ett bra kw-pris. Så elkostnaden är under kontroll. Får köra mindre med bilen om bensinen går upp. Bra för miljön och bra för min plånbok. Oroar mig inte det minsta. Globalt sett är det däremot oroande att oljan styr världsekonomin totalt. Den är ju ändlig trots allt.
Huggorm
CITAT (malcolm @ 07-03-2011, 10:18) *
Precis och inte överskrida hastighetsbegränsningarna eftersom det går mer bensin då. whistling.gif

Jag funderar allvarligt på att byta bilen mot en elcykel faktiskt
Gunilla T
Oljeberoendet är ju så mycket mer än bilar och uppvärmningskostnader. Hela vår ekonomi är uppbyggd på billig energi, inte minst matproduktionen. Det finns rent allmänt en stor övertro på teknikutvecklingen men många idéer stöter på patrull..

Elbilar verkar inte vara en framkomlig väg, dels skall elen produceras och dels är batterierna beroende av litium, en ändlig resurs.

Läs här;

http://www.va.se/nyheter/2011/03/04/elbile...ande-miljobomb/
Huggorm
CITAT (Gunilla T @ 07-03-2011, 11:47) *
Oljeberoendet är ju så mycket mer än bilar och uppvärmningskostnader. Hela vår ekonomi är uppbyggd på billig energi, inte minst matproduktionen. Det finns rent allmänt en stor övertro på teknikutvecklingen men många idéer stöter på patrull..

Elbilar verkar inte vara en framkomlig väg, dels skall elen produceras och dels är batterierna beroende av litium, en ändlig resurs.

Läs här;

http://www.va.se/nyheter/2011/03/04/elbile...ande-miljobomb/

Dagens batterier är baserade på litium, men det forskas väldigt mycket på batterier nu och det kommer säkert tekniker som bygger på helt andra ämnen
theseraphim
CITAT (Huggorm @ 07-03-2011, 12:01) *
Dagens batterier är baserade på litium, men det forskas väldigt mycket på batterier nu och det kommer säkert tekniker som bygger på helt andra ämnen

Det är det som är problemet med många siare och tänkare, de låser sig med att lösa framtidens problem med dåtidens teknik. Framsteg görs hela tiden men det är få som får så mycket uppmärksamhet eller kapital, skulle man verkligen satsa så hade vi haft enormt mycket snålare och effektivare bilar och industri inom tio år. Problemet börjar mer och mer ligga i de nya stormaktsländerna(ekonomiska stormakter dvs) som Kina och Indien.

Libyen kommer nog att lugna ner sig inom en relativ snar framtid för Gaddaffi kommer inte klara av det här länge till.
gnon49
Det ämne som finns för lång tid framöver är ju kol. Har för mig att det forskas en hel del om just kol, och hur man kan få fram nya material, nya former av batterier mm. Oljan är egentligen alltför värdefull för att bara eldas upp. Den ingår och behövs till det mesta i dagens samhälle. Att sätta press på industrin brukar betyda att nya lösningar ser dagens ljus. Bilindustrin är ju ett exempel på det. Men människans snabba förökningstakt kan nog ingen teknik i världen hitta någon lösning på. Det är en tickande bomb. Alla vill ha det bättre, ingen vill ha det sämre. Inte ens vi i vårt otroliga välstånd. Som gjort för framtida konflikter.
Gossen Ruda
Det löser sig, eller inte. Skit samma, att hela tiden oroa sig för framtiden skapar mer problem än vad framtiden kan föra med sig. Människan är den enda varelsen på planeten som oroar sig för framtiden. Jorden har drabbats av större problem i forntiden men ändå klarat sig.
Gunilla T
CITAT (theseraphim @ 07-03-2011, 15:11) *
Libyen kommer nog att lugna ner sig inom en relativ snar framtid för Gaddaffi kommer inte klara av det här länge till.

Ja, förr eller senare är det "game over" för diktatorn men problemet är inte löst. Det enda som man tycks vara överens är att Khadaffi skall bort, sedan kan fortsatta konflikter om makten eskalera.

Och nu mullrar det i Saudiarabien också vilket är ännu mer alarmerande om man tänker på oljan. Saudiarabien är det enda land som kan kompensera bortfall i oljeproduktionen.

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/saudiara...-pa_5986865.svd
theseraphim
CITAT (Gunilla T @ 07-03-2011, 16:12) *
Ja, förr eller senare är det "game over" för diktatorn men problemet är inte löst. Det enda som man tycks vara överens är att Khadaffi skall bort, sedan kan fortsatta konflikter om makten eskalera.

Och nu mullrar det i Saudiarabien också vilket är ännu mer alarmerande om man tänker på oljan. Saudiarabien är det enda land som kan kompensera bortfall i oljeproduktionen.

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/saudiara...-pa_5986865.svd

Händer det något allvarligt i Saudiarabien så lär omvärlden ingripa snabbt...

CITAT (Gossen Ruda @ 07-03-2011, 16:07) *
Det löser sig, eller inte. Skit samma, att hela tiden oroa sig för framtiden skapar mer problem än vad framtiden kan föra med sig. Människan är den enda varelsen på planeten som oroar sig för framtiden. Jorden har drabbats av större problem i forntiden men ändå klarat sig.

Ja på sätt o vis har du helt rätt i det du skriver.
Gunilla T
CITAT (Gossen Ruda @ 07-03-2011, 16:07) *

Hmmm...vem som är orolig kan man ju alltid spekulera över..

John Lennon sa en gång; "People are talking rubbish because they are afraid of talking about things that really matters" smile.gif

Vi har de känslor vi behöver, evolutionens mening med att ge oss just oro kanske handlar om överlevnad?

Aqvakul
Personligen oroar jag mig mycket mer över "demokratiproblemet" än över "oljeproblemet"...
Huggorm
CITAT (Aqvakul @ 07-03-2011, 17:51) *
Personligen oroar jag mig mycket mer över "demokratiproblemet" än över "oljeproblemet"...

I världsperspektiv är det nästan betydelselöst vilket styrelseskick det är i Libyen, jämfört med vad som händer om oljeleveranserna börjar utebli
Gunilla T
CITAT (Aqvakul @ 07-03-2011, 17:51) *

[attachment=58665:t_shirt.jpg]
Aqvakul
CITAT (Gunilla T @ 07-03-2011, 18:00) *

tummenupp.gif giggle.gif
theseraphim
CITAT (Gunilla T @ 07-03-2011, 18:00) *

Sorry men det blir priceless för dig Gaddaffi! eller vad är det de säger på ÖoB reklamen?
Gunilla T
Nu rusar oljepriset igen - under mars månad har det varierat något upp och ner men varit stabilt högt. Just nu ligger Brent oljan på 118,34 dollar/ fat och WTI på 107,71 dollar /fat. Brentoljan har stigt 45% under det senaste året och WTI 26% .

Oljepriset tangerar den toppen som var strax innan finanskrisen 2008.

Inte bra för den globala ekonomin....
theseraphim
CITAT (Gunilla T @ 01-04-2011, 18:07) *
Nu rusar oljepriset igen - under mars månad har det varierat något upp och ner men varit stabilt högt. Just nu ligger Brent oljan på 118,34 dollar/ fat och WTI på 107,71 dollar /fat. Brentoljan har stigt 45% under det senaste året och WTI 26% .

Oljepriset tangerar den toppen som var strax innan finanskrisen 2008.

Inte bra för den globala ekonomin....

Fördelen är att den kan sjunka väldigt snabbt igen tex så gick den väl från typ 118$ fatet till 111$på 12 timmar när det verkade som Gaddaffi skulle vara körd för att sedan stiga när han gick på offensiven igen. Det är ju mycket spekulation som styr priserna mer än produktion, OPEC är ju en kartell som vill ha betalt.
Gunilla T
CITAT (theseraphim @ 01-04-2011, 18:11) *
Fördelen är att den kan sjunka väldigt snabbt igen tex så gick den väl från typ 118$ fatet till 111$på 12 timmar när det verkade som Gaddaffi skulle vara körd för att sedan stiga när han gick på offensiven igen. Det är ju mycket spekulation som styr priserna mer än produktion, OPEC är ju en kartell som vill ha betalt.

Jag vet faktiskt inte vad det är som gör att priset går upp - det har varit konstant högt en längre tid men nu händer det något igen. Spekulation är det säkert, oljan kan ju inte öka i värde med 45% på ett år men oavsett vad det är så påverkas vi av det.

Inte producerar väl vi människor olja? Vi konsumerar väl oljan som naturen har producerat eller....?
Huggorm
CITAT (Gunilla T @ 01-04-2011, 18:33) *
Jag vet faktiskt inte vad det är som gör att priset går upp - det har varit konstant högt en längre tid men nu händer det något igen. Spekulation är det säkert, oljan kan ju inte öka i värde med 45% på ett år men oavsett vad det är så påverkas vi av det.

Inte producerar väl vi människor olja? Vi konsumerar väl oljan som naturen har producerat eller....?

Vi kan producera olja också. Men då blir den vansinnigt dyr.
Gunilla T
CITAT (Huggorm @ 01-04-2011, 18:44) *
Vi kan producera olja också. Men då blir den vansinnigt dyr.

Ahaa, det visste jag inte...hur gör man då?
Huggorm
CITAT (Gunilla T @ 01-04-2011, 18:49) *

Tja, det blir väll en definitionsfråga. Vi kan ju odla raps exempelvis, men moder natur är ju ändå inblandad. Eller så kan man fettsuga tjockisar och utvinna olja ur fettet. Det kräver ju ändå att man äter något dock. Kanske om vi äter varandra?
Gunilla T
CITAT (Huggorm @ 01-04-2011, 18:55) *
Tja, det blir väll en definitionsfråga. Vi kan ju odla raps exempelvis, men moder natur är ju ändå inblandad. Eller så kan man fettsuga tjockisar och utvinna olja ur fettet. Det kräver ju ändå att man äter något dock. Kanske om vi äter varandra?

Glömde igen att det är 1 april biggrin.gif
gnon49
jag tror det är lika bara att vänja sig vid dagens höga råoljepriser. Allt fler länder vill ha del i välfärden som ju oljan skapar. Och när den situationen inträffar att tillgången är mindre än efterfrågan så är det i senaste laget att åtgärda. För dom rika länderna blir det minst sagt smärtsamt. För dom fattiga länderna en tragedi. Vi kan ju inte göra vår jord större hur gärna vi än vill. Vi i väst lever ett ofattbart bra liv och vill nog inte ändra på det, varken nu eller i framtiden.
Men som sagt, priset på olja har bara börjat sin bana uppför. Sakta men säkert.
theseraphim
CITAT (Gunilla T @ 01-04-2011, 18:57) *
Glömde igen att det är 1 april biggrin.gif

Tyskarna gjorde ju syntetdiesel under andra världskriget genom att använda bla kol om jag inte minns helt fel, nu börjar man presentera detta som en nya genial lösning:-)

Oljepriserna sätts efter vad man tror komemr sälja och vad man tror produktionen kommer ligga på plus att när ett större land som USA komer behöva mer så höjer man helt enkelt ungefär som med elen i Sverige. Det spelar liksom ingen roll om det regnar eller är snustorrt en sommar för elen blir inte billigare för det.
Gita
CITAT (Gunilla T @ 01-04-2011, 18:49) *

Man gör t.ex. syntetisk diesel från natur- eller biogas. Detta görs redan idag, problemet är att tillverkningskostnaden är någon krona högre än för traditionell diesel, vilket gör produkten ganska ointressant för den vanlige konsumenten. Fanns den politiska viljan skulle man naturligtvis komma runt detta genom lägre beskattning på produkten.
Gita
Huggorm
Men då är det ju egentligen naturen som producerat den oljan också, eftersom råvarorna kommer därifrån?
Gita
CITAT (Huggorm @ 02-04-2011, 10:52) *
Men då är det ju egentligen naturen som producerat den oljan också, eftersom råvarorna kommer därifrån?

Det kan man väl säga, liksom precis allt annat av människan framställt kommer från naturen. Vad jag vet kan vi inte hämta råvaror någon annanstans.
Gita
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon