Millu
Jag bor precis intill en björkskog med en liten äng.
Jag skulle vilja odla grönsaker där, problemet är att jag inte tex kan odla tomater eftersom folk ibland går där och skulle kunna ta dom.

Grönsakerna ska inte synas så bra men måste kunna växa bra i jord full med rötter, stenar osv. Jord från en vanlig äng och björkskog helt enkelt.
Jag kan inte gräva upp ett helt land, men kan iaf göra små hål i jorden och rensa bort rötter osv.

Vad tror ni skulle kunna passa?
Nauti
Jag tänker som jag alltid gör att låta bli att komma med konkreta tips och i stället ifrågasätta dina intentioner.

Vad gör det om någon annan också skördar av dina grönsaker? Är det inte bra att det kommer fler till nytta? smile.gif Hur som helst så finns det ju få grönsaker som skulle trivas bland stenig jord full med konkurrerande rötter. Du kan ju ganska enkelt anlägga någonting där om du vill smile.gif Jag hade gått igenom den här listan om jag varit intresserad av det åtminstone: http://pfaf.org/user/cmspage.aspx?pageid=91
Bassam
Hej

Du kan göra upphöjd mark och gränsa den för att inte ogräs och buskar rötter ska inte attackera grönsaker rötter och tar av dem vatten och näring.

H:Bassam
Nauti
CITAT (Bassam @ 07-03-2011, 20:33) *
Hej

Du kan göra upphöjd mark och gränsa den för att inte ogräs och buskar rötter ska inte attackera grönsaker rötter och tar av dem vatten och näring.

H:Bassam
Det är de duktiga nog på att göra ändå. Det tar inte länge innan rötterna letar sig upp i en upphöjd bädd. Då skall det nog till att han bygger någonting som avskiljer markens jord från den som växterna växer i men då var det plötsligt inte så diskret längre smile.gif Han får hitta någonting som trivs bra där naturligt helt enkelt om det dessutom skall vara diskret och han inte vill ägna sig åt att anlägga ett land eller ogräsrensning till förbannelse, men det skall nog gå att hitta någonting lämpligt på PFAF smile.gif
EKLO
Men tänk om det är gammal åkermark egentligen? Då kan det ju vara väldigt bra jord (stenfri) under grässvålen? Jag skulle testa med att gräva upp några spadtag och kolla läget, och vill du ha lite minde lysande grödor än tomater så får du väl satsa på något ganska lågväxande och grönt - typ låga bönor, sallater, låga ärter, mangold.

Skulle det visa sig att det är gammal åkermark kan du ju pröva saker som också växer "nedåt" - potäter (men de behöver ju kupas eller odlas under tjockt täcke av tex halm), jordärtskockor...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon