Hejsan!
fick hem ett reklamblad från min handelsträdgård här om dagen. Där fanns ett erbjudande om just jasminum polyanthum. Det stod att man senare kunde plantera ut den i en stor kruka att ha på ex balkongen och att den då skulle bli stor och frodig. Min fråga är, kommer den blomma mer i sommar eller har den "blomningstid" nu?
Skulle gärna vilja ha den doftande på min balkong! =)
tacksam för svar!
mvh Emma
Alexander-VG-zon3
07-03-2011, 14:14
efter avhärdning mot sol kan du ha den ute (ställs den ut direkt i sol och vind utan att vänja sig blir bladen fula). ta ut den efter att frostrisken är förbi, dom trvs väldigt bra ute i ett varmt och soligt läge, mycket näring och låt den bara torka upp lätt innan den får vatten igen.
den blommar rikligt under våren-försommaren. men dom får också blommor lite när som under sommaren och så ett lite större flor på hösten, åtminstone har mina fått det. den tål inte att övervintra ute utan tas in innan/strax vid frosten kommer (några kyliga nätter ner till 0 är inget problem ibland om dom har invintrat tål dom ockås någon frostnatt på hösten). övervintras ganska lätt inne ev under extraljus sedan börjar dom blomma igen ibland tidigt på våren inne.
Tack snälla för snabbt och mycket bra svar!
Då ska jag genast åka och köpa några plantor =)
ha en trevlig dag!
mvh Emma
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.