|
Erkowic
07-03-2011, 15:17
Hej,
Jag ska plantera ett bigarråträd och ett äppelträd på mitt sommarställe på en ö utanför västervik med väl ansedda odlings- och planteringsmöjligheter.
Vad för bigarråsort (har förstått att det finns en uppsjö) skulle ni rekommendera? Ute på ön finns mycket fiskmås, men har hört talas om att det finns ngn sort som inte måsarna gillar?
Jag vill också plantera äppelträd: vad för sort skulle ni tro passar till en lummig skärgårdsö? Det blåser ju en del där ute, men är trots allt en skogsbeklädd ö och inte på något vis kal och klippig.
Och, kanske viktigast - hur fungerar det egentligen att plantera omkring nu (man ska väl plantera på hösten egentligen?). Är sugen på att göra det inom kort.
Tacksam för tips och idéer!
Huggorm
07-03-2011, 15:34
Våren är en bra tid att plantera, gärna så snabbt som möjligt efter att tjälen går ur. Då har träden lite tid på sig att utveckla rötter innan sommarhettan slår till så de behöver kunna suga upp vatten fullt ut.
Det du bör tänka på när det gäller biggaråträdet, är att välja en sort som är självfertil om det inte finns andra träd i närheten. Eller också plantera två som kan pollinera varandra. Ett bra standardval av körsbär är Stella, självfertil, frisk och börjar leverera bär tidigt. Jag fick bär på min året efter planteringen.
Jan af Lisö
07-03-2011, 21:36
Vad gäller bigaråträdet så skulle jag kunna tänka mig två olika alternativ:
1. Bigarrå på Gisela5 grundstammen, de blir inte högre än 3,5 meter och då skall det gå att skydda med bärnät. Eftersom du har sommarställe på en ö då antar jag att du har en båt, och att du kanske har en A-ställning. Och på en A-ställning hänger man bärnätet för att skydda bigarråträdet, så gör jag varje sommar, annars käkar koltrasterna och kråkorna upp bären.
[attachment=58674:van.JPG]
2. Andra möjligheten är gula bigarråer, det lär finnas minst 2 sorter, Dönissens Gula och Lettiska Gula. Har ingen aning hur tillgången är på dessa i plantskolorna, samt hur dessa smakar.
Vad gäller äpplet så är Amorosa (röd Aroma) min och mångas favorit, men det finns många andra fina sorter - välj såna som klarar zon 2. Tycker inte att äpplevalet behöver påverkas av att du bor på en ö - välj en sort du gillar, både map smak och utseende.
Men du skall kanske ändå undvika sorter som ger frukt längst ut på grenarna, som t.ex Filippa. Samt undvik sorter som lätt drabbas av kräfta och andra sjukdomar (sök på 'fruktträdskräfta' och 'äpplen', skrivet av undertecknad och Cilla, mycket info finns), sånt pratar försäljningsställen mycket tyst om.
Mina egna fruktträd växer ca 500 meter från Östersjökusten. Det enda som funkar dåligt är att jag får väldigt få bigarråer på mina träd, vissa år förre bigarråer (i antal) än äpplen och har inte lyckas reda ut vad det beror på, dålig pollinering kanske ? Det blåser ju mer nära kusten.
Tänk också på att frukten mognar något senare nära havet, en till två veckor senare. Fördelen är dock att sannolikheten är lägre att blomningen och karten skadas av frosten.
Bor du på en större ö med flera äppel-och körbärsträd (inkl vildkörsbär och vildapplar som det finns massor av, kolla bara när de blommar på våren) så behöver du inga extra pollinerare, men är det helt egen ö bara mad granskog så måste du kanske planera för bra pollinering.
Pga tillgången på fruktträd i plantskolorna är bäst i april då planterar man just då. Viktigt att vattna ordentligt torra vårar och somrar de första åren tills träden är etablerade.
Jan af Lisö
09-03-2011, 15:37
Har snott denna fruktträdskräfteinformation från Svenska Pomologiska Sällskapets forum:
Klass 5 mycket mottaglig för fruktträdskräfta Klass 1 mycket bra resistens mot fruktträdskräfta.
Klass 5 Discovery, Everard, Grågylling, Gul Richard, Oranie, Ribston, Ringstad, Stirling Castle, Vit Astrakan, Vitgylling, Warners King, Wellington(Dumelow), Åkerö.
Klass 4 Alexander, Alice, Ananasrenett, Baumanns Renett, Berlepsch, Berner Rosenäpple, Blenheim(Orange), Borgherre, Cellini, Charles Ross, Cox Orange, Cox Pomona, Dronning Louise, Ecklinville, Eldrött Duväpple, Gravensteiner, Guldparmän, Guldrenett(Orleansrenett), Gyllenkroks Astrakan, Hawtornden, James Grieve, Jonagold, Karminj, Kavlås(portäpple), Kidds Orange Red, Kunglig(Röd)Kortstjälk, Langeland, Läderrenett, Melon, Mutsu(Mutzu), Ontario, Peasgood(Nonesuch), Prima, Rubinstep, Röd Astrakan, Röd Höstkalvill, Röd Kardinal, Sankta Brita, Signe Tillish, Stenkyrke, Stor Klar Astrakan, Suislepper, Sunset, Topaz, Transparante Blance, Vit Vinterkalvill, Worcester Parmän,
Klass 3 Charlamovsky, Guldborg, Hampus, Jonagored, Kalmar Glasäpple, Lord Suffield, Maglemer, Rubinstep, Skovfoged, Spartan, Topaz.
Klass 2 Adamsparmän, Arreskov, Belle de Boskoop, Bismark, Boiken,Bramley, Cornish Aromatic, Danziger(kantäpple), Egremont Russet, Flädie, Frogmore, Gladstone, Golden Noble, Hallands Brunnsäpple, Hornsberg, Husmoder, Ingrid Marie, Katja, Keswick Codlin, Laxton Fortune, Lord Derby, Lord Grosvenor, Lord Lambourne, Pederstrup, Persikerött Sommaräpple, Queen, Rubinola, Sparreholm, Särsö, Transparante de Croncels.
Klass 1 Beauty of Bath, Böghs Citronäpple, Elstar, Filippa, Himmelstalund, Jacques Lebel, Kasselrenett, Lanes Prins Albert, Manks Codlin, Melon, Rev. W. Vilks, Risäter, Röd Ananas, Rött Järnäpple, Santana, Sävstaholm,Venus, Ökna Lökäpple, Ölands Kungsäpple.
Saknar bl.a Aroma i listan.
Jag vet också att Säfstaholsm motståndskraft ifrågasattes tidigare i detta forum. Ingrid Maries placering överensstämmer inte heller med min världsbild.
Erkowic
21-03-2011, 14:39
Tack så mycket för värdefulla tips! Jag är gröngöling på odling av större växtlighet (odlat mycket i kruka inne i stan), men är sedan ngt år ägare av min avlidne fars mycket fina sommarstuga som gått i arv till mig och min syster. Sedan länge har noterats att gårdens träd är på sista versen varför vi måste sätta nytt nu, för oss och våra barn att njuta av. Så tack så mycket som sagt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|