jimmy76x
07-03-2011, 17:38
Jag sådde i lördagseftermiddag när tror ni att dem tittar fram, sådde tomater, paprika, gurka, chilli. Är torsdag-fredag en bra gissning??
Man är ju lite nervös, när de tittar fram är ju en bekräftelse att man gjort rätt än så länge.
therese.kvist
07-03-2011, 17:45
Tomat o paprika går rätt fort, chili lite segare. Gurka var nog tidigt?
jimmy76x
07-03-2011, 18:32
Vad är rätt snabbt, 4-5 dagar eller?
therese.kvist
07-03-2011, 18:41
ja ungefär men ge inte upp om de inte kommit, gurka tror jag man ska sätta ca 4 veckor innan utplantering.
Anja Danmark
07-03-2011, 20:33
Tomat ca. 5-8 dage, paprika 7-14 dage - og chili 7 - 21 dage, alt efter sorten....
Agurk spirer meget hurtigt - men jeg er enig i, at det er meget tidligt at så den nu!
jimmy76x
07-03-2011, 22:15
När börjar ni sätta gurka, typ om 4 veckor eller??
Crazy4Flowers
08-03-2011, 23:17
Chili o paprikan borde dyka upp på fredag-söndag de första i vart fall. Men det är beroende på sort och temperatur.
Åsa, mälardalen zon 2
09-03-2011, 06:43
gurka sås ca 5v innan utplantering vilket betyder runt början av maj
Enligt konstens regler är det nog väldigt tidigt att så gurka, men jag brukar alltid förså den ganska tidigt. Mina är redan på 4:e karaktärsbladet och de växer fort! Det betyder att man har stora gurkgirlanger att försöka frakta ut till växthuset senare vilket är lite pyssligt eftersom de lätt bryts och går sönder. Plats tar de, och jag brukar binda upp dem runt fönsterkarmar och i gardinstänger. Ofta tar jag sen hela familjen till hjälp för att försiktigt transportera ut dem och plantera om i murarhinkar när det är dags. En noggrant koreograferad manöver som kräver många armar.
Plusset är att jag brukar få fina stora gurkor att skörda redan i fönstren innan utplantering (bor i norra Sverige med rätt risigt kallväxthus) vilket är rätt trevligt. Det blir alltså rätt pyssligt och platskrävande att så för tidigt (och lite riskabelt med hanteringen), men fördelen är att man kan skörda tidigt redan inomhus.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.