Full version: Fullvuxen Skogis?
Klura
Vid vilken ålder har en Norsk Skogkatt vuxit klart?
Vägde vår 9 månader gamla pojk och han har passerat 5 kg.
Tycker han börjar bli lite tung att bära omkring på nu sweatingbullets.gif
Eva-Helene
Tja-aa...lite till ska han växa. Efter 1 års ålder skulle jag tro att han vuxit klart på höjden, sedan ska han "biffa till sig". Så tyngre lär han bli. Våra kattpojkar väger 4 resp. 4,8 kg och dom har bara en liiiten liten del skogis i sig. Räkna med en slutlig matchvikt på iaf 7 kg.
Klura
Låter som att jag får köpa ett bärsele. Iaf om han vill fortsätta att bli buren.
Han är väldigt kompakt i kroppen. Minst sagt biffig.
Var lite orolig att de var samma som med Maine Coon, de växer väl typ i två år har jag för mig.
Whiskuchi
Stora katter växer länge, jag har brittiska korthår och de är inte helt färdiga förrän vid 3-4 års ålder. Fast det planar ju förstås ut när de blir vuxna, de växer tack och lov inte i samma takt hela tiden wink.gif
Kamilla_I
Jag tror skogisarna i princip kan matcha Maine coon i storlek, iaf hanarna.
Min skogis tjej är över året nu och väger nästan 5 kg... fast hon har lite "gullehull" också smile.gif
Klura
Blir spännande att se vart han hamnar, jag gillar stora katter.
Han är väldigt kräsen med maten och äter bara Pro plan torrfoder och ibland en klick leverpastej.
Vid ett tillfälle råkade vi glömma en chokladask framme. Då vände han upp å ner på den.
Det var små bitmärken i alla bitar, så det var tydligen något som föll han i smaken.
Blomstertanten
CITAT (Klura @ 08-03-2011, 05:50) *
Låter som att jag får köpa ett bärsele. Iaf om han vill fortsätta att bli buren.
Han är väldigt kompakt i kroppen. Minst sagt biffig.
Var lite orolig att de var samma som med Maine Coon, de växer väl typ i två år har jag för mig.

Men katten kan väl gå? flirting.gif Annars kanske det är på tiden att han lär sig det tongue.gif
Klura
Ha ha! Jodå det kan han.
Men han är attans kramig och älskar att bli buren.
Eva-Helene
Katter + choklad = farligt! Dom, liksom hundar kan få hjärtfel av choklad. Så det är bäst att ni stoppar in choklad lååångt in i skåpen så han inte hittar den smiley_small_hug.gif
omk
Vilken TUR han har att fått komma till just DEJ, Klura !!!

Det är väl han med de otroligt vackra ögonen ?
Hos dej, i ditt hem, kommer han att NJUTA och leva i flera, flera år ! (Trots ett medfött hjärtfel ???)

Jag vill gärna se lite lite mera bilder på din "Tungviktare" !

(Vad heter han ?)
Klura
Jajamen Eva-Helene.
Chokladen är numera i säkert förvar. Bara jag som kan mumsa numer rolleyes.gif

Omk, Har tyvärr inte hunnit fota så mycket men här kommer en ögonbild.
Ska se om jag hittar någon bild också med hans enorma svans.
Lurventussen heter Archie.

[attachment=58726:archieplutt.jpg]

Lokan
Oj vilken vacker katt! wub.gif
Klura
Ja han är så fin och han har en otroligt vacker profil.
Liknar ingen tidigare katt jag haft. Måste vara specifikt just för skogkatten.
Får leta upp standarden på nätet.
skånepåg
Min lille Sotiz är blandras med Norsk Skogskatt och Bondkatt, men hon e skitliten tycker jag tongue.gif
Hon ska väldigt snart vara 1 år gammal =)
Och hon är helt galen, hon klättrar ibland upp på hatthyllan på jackorna och välter ner mössor och vantar och telefonkataloger som fortfarande är inplastade biggrin.gif Använder ju datorn om man ska kolla saker ^^
Klura
Skånepåg, det verkligen lyser bus om den lilla fröken.
Kan tänka mig att hon efter en omgång i hatthyllan ser så där härligt oskyldig ut. dunno.gif
skånepåg
Hahaha ja, ibland när man sitter i soffan ser man henne hoppa ner med nåt i munnen biggrin.gif Haha
Men så go så man kan ju inget mer bara säga duktig kisse och kela wub.gif
Eva-Helene
Jag har haft en skogis som jag var på utställningar med. Det gick rätt så bra för henne där, hon hann dock inte få några verkligt fina rosetter - hon blev påkörd av en bil när hon var 11 månader gammal crying.gif Hon var så fin, lilla Brizan...

Rasstandarden
skånepåg
Nej vad synd =(
De är så fina dessa skogisarna, min har ju så mega len päls, jag älskar henne totalt <3
Klura
Å så hemskt Eva-Helene. Verkligen tråkigt när djur går bort alldeles för tidigt.
Tack så mycket för standarden. Ser ut som att han följer den.
Har ett par papper från två utställningar i Norge när han var tre månader, men bedömningarna är så slarvigt skrivna och så står det på engelska.
Ex står det iaf framför allt i den ena klassen.
Bedömning ex 4 i den ena och på den andra står det nånting och en 3:a.
Kan inget alls om kattutställningar.
Har bara varit på hamsterutställningar och det är ju inte samma sak.
Ramoth
Bedömningssedlar, jag säger bara det: Bedömningssedlar rotfl.gif
Tror kattdomare och läkare går samma "välskrivningskurs".

Vid en bedömning råkade vi ut för en domare som inte sa något alls.
Sedan visade sig bedömningssedeln dels vara väldigt slarvigt skriven och dels på tyska.
Detta hade vi både betalt dyrt för och rest långt. (kan inte ett ord tyska) ranting.gif
(men kissen gick till final, så vi får väl gissa att han gillade henne i alla fall)

Ex är förkortning av exelent. vilket står för högsta kvaliten.
Utan att se bedömningsedeln så: Ex 1 beyder att kissen vann sin klass och Ex 2, 3 osv vilken placering den fick. Står längst ner på bedömningsedeln.
Ex kan också stå vid de olika pungterna och betyder att katten har exelent päls, rastyp osv.
Hoppas att jag inte rörde till det nu.
Klura
Jamen det var ju min första tanke ramoth.
Har det varit en läkare framme och kluddrat??
Som jag skrev tidigare så stod det ex framför bedömningarna i alla punkter, sä han kanske hade kunnat vara ett avelsämne om nu inte sjukdom kommit i vägen.
Dock var han ju bara tre månader då men lite lovande kanske...
3:a och 4:a är ju inte så dålig placering, hoppas bara det var många utställda kiss.gif
Motti
Vad jag läst så tar det upp till två tre år innan en Skogkatt är fullvuxen både i päls och vikt,i Bonniers kattbok står det att en skogkatt kan ha ett viktuppfång från 4 - 9 kilo hankatter blir större,Maine Coons viktuppfång ligger mellan 4 - 10 kilo samma där honorna är mindre än hanen.Själv har jag en korsning mellan huskatt och skogkatt kastrerad hane han är 11 år och väger 7,5 kilo.Jag gillar stora katter absolut smile.gif
trädgårds-nina
Storleken är väldigt olika, har en hona på snart 5 år som väger 3.5 kg och en hane på 3 år som väger 5. De är jättefina i kropparna men killen definitivt mer bastant. Damen är väldigt fin i kroppen och ganska så mycket lägre/kortare. Som skrivits innan mognar skogkatten sent och växer längre än en bondkatt t.ex.
KRT
CITAT (trädgårds-nina @ 13-04-2011, 11:54) *
Storleken är väldigt olika, har en hona på snart 5 år som väger 3.5 kg och en hane på 3 år som väger 5. De är jättefina i kropparna men killen definitivt mer bastant. Damen är väldigt fin i kroppen och ganska så mycket lägre/kortare. Som skrivits innan mognar skogkatten sent och växer längre än en bondkatt t.ex.

Jisses, min honkatt (50% skogis, resten vet vi inget om smile.gif) är 7 månader och väger 3,1 kg...... Och hon har INGA trivselgram.... Undrar hur stor hon kommer bli egentligen??? Utseendemässigt ser hon ut som en skogis, utom möjligen formen på ögonen och deras vinkling, men skogisgenerna verkar vara genomslagskraftiga. Hennes två systrarväger ungefär lika mycket, så det är verkar vara något generellt för kullen.

omk
KRT; de där 50% som "ingen vet" kanske är ett lodjur ??!! laugh.gif rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon