Full version: Era bästa tomattips!
LaPaloma
Har nu odlat samma slags tomater i ett flertal år i följd (snålheten gör att jag vill använda upp de fröer jag har...) men börjar nu bli less på mina sorter.

Skulle vilja höra era bästa tomatsorter så att jag kan förnya mig!

Så, vad är era 5-i-topp (eller fler)?

officinalis
Silvery fir tree tycker jag är trevlig. Dessutom ett väldigt dekorativt bladverk.

Här tillsammans med bovete och subklöver:
smuleborg
Jag har odlat sparsamt med sorter, men dessa odlar jag varje säsong och man kan säga att de är mina favoriter

'Gardeners Delight'
'Black Cherry'
'Sungold' F1 Hybrid
'Moneymaker'

Tar tacksamt emot tips.
Okko
Hej!

Jag provade San Marzano förra sommaren och kan rekommendera den. Bor i mellansverige och det var inte en varm sommar men San Marzano klarade sig mot en vägg i regn och rusk och lite täckning mot höstkanten. Jättegod i matlagning och ger mycket tomat för pengarna. Hade också Sungold och den var supergod fast mer som salladstomat eller plock.
PMK
Tjena!

Undrar varför ''grenarna'' på min unga tomatplanta trillar av? Först blir det ju två blad, dem har trillat av, sen delar den ju upp sig i tre grenar, två av dem har trillat av, medans den i övrigt ser frisk ut! tongue.gif Kan den få för mycket ljus tro? För den står bland mina chiliplantor..?

De två andra som står i enbart naturligt ljus har kvar sina ''grenar'' än så länge? *ta i trä*
Crazy4Flowers
Det lät inte alls bra!!
Thilda
Odlar du bovete, intressant! Jättefin trädgård du har smile.gif Vad gör du med boveten sedan? smile.gif
Jag har odlat tomat från tomatfrön från en butiksköpt tomat här har ni en bild:
[attachment=59217:Tomat.jpg]
officinalis
Boveten odlar jag mest för att den ger bra nektar till nyttoinsekter och är vacker.
Fröna går ju faktiskt att äta. Jag sparar dem, men bara till utsäde. Dessvärre innehåller skalet något ämne som är lite giftigt, så de bör skalas först, men det kräver lite utrustning som jag inte riktigt vet om det går att få tag på som hobbyodlare.
Birgitta B.
CITAT
Har nu odlat samma slags tomater i ett flertal år i följd (snålheten gör att jag vill använda upp de fröer jag har...) men börjar nu bli less på mina sorter.

Skulle vilja höra era bästa tomatsorter så att jag kan förnya mig!

Så, vad är era 5-i-topp (eller fler)?

Hej!
Börjar kanke bli lite sent att så tomater, men du måste prova en sort som heter
ZEBRA, grönstrimmig och jättegod! smiley_small_hug.gif
Jag köpte Black Russian (mörkbrun stor) förra året oxå och den var jättegod den med.
Chocolate cherry, bruna körsbärstomater är en till favorit
Gardeners delight , vanlig körsbärstomat är jättebra, blir mycket.

Hadegôtt / Birgitta
HelenN
Mina favvisar är:

Gul päron tomat och Moneymaker:)
vips
Har man små barn så är alla typer av körsbärstomater en hit, äts som godis i växthuset, brukar själv ha "sweet million" och "tumbling tom"... smile.gif

/Magnus
officinalis
Det är inte för sent för att så tomater. Särskilt ifall man odlar på friland.
Men det beror förstås på vad man bor och ifall man odlar tidiga eller sena sorter.
Jag sår nästa vecka och odlar tidiga sorter i zon 3.
Senorita
Hej! Hoppas verkligen inte att det är för sent att så tomater! Har beställt fröer från Runåbergs igår... men jag har en hel del frön kvar från förra året.

"Ildi" en gul tomat av körsbärstyp var min favorit förra året, mycket god och bar rikligt, angreps inte av brunröta som många av mina andra gjorde.
"Gardener´s Delight" är också väldigt god, men blev jättehög hos mig, lite svår att hantera. Band upp den i TV-antennen och det gick bra!
"Black Russian" angreps direkt av brunröta, fick inte smaka en enda, trots att det bildades många tomater, så den vågar jag inte prova igen. Smittan verkade sprida sig från de plantorna till de andra i närheten.
En pålitlig "trotjänare" som jag haft i flera år är en lågväxande sort som heter "Balkonzauber", inte någon smaksensation men växer snällt och är tålig.

Lycka till med odlingarna!
Evalina21
Hej!

1. Sungold (gul körsbär, högväxande, supergod)
2. Black cherry (ett måste, en röd-svart liten, högväxande)
3. Supersöt F1 (röd körsbär, rätt hög den också)
4. Cheroke purple (normalstor-stor rödsvart, mer buskväxande)
5. Green zebra (normalstor gul-grön randig, också lite lägre som en busktomat)

Jag odlar i växthus så jag tror inte att alla sorter trivs ute och det är ju svårt att ha höga tomatplantor på friland.

/Evalina
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon