calluone
08-03-2011, 14:05
Hej!
Hur fungerar det med samodling då man ska upprätta en växtföljd? Det måste bli komplicerat då många av de grödor som föreslås i en samodling inte tillhör samma växtgrupp. Hur ska man gå tillväga här?
officinalis
08-03-2011, 14:12
Växtföljd anpassad för att komma till bukt med värdväxtbundna skadedjur är lurigt. Bäst är att dela in växterna i olika grupper och arbeta fram en växtföljd med detta.
calluone
08-03-2011, 14:54
Förstår inte riktigt hur du menar?
officinalis
08-03-2011, 15:26
Det finns många anledningar att odla i växtföljd. En av dem är att odla dem familjevis och flytta dem för varje år. Många svampsjukdomar är bundna till sin värdväxt (kan t.ex. vara kålfamiljen) och annat övervintrar i jorden. Man kan bryta parasitens livscykel genom att systematiskt flytta på växtfamiljerna.
Ifall du delar in den i grupper istället för familjer kan det exempelvis se ut såhär:
1. Närande växter
1. Näringskrävande
2. Måttligt näringskrävande
3. Mindre krävande
4. Närande
5. Näringskrävande.
osv
calluone
08-03-2011, 15:41
CITAT (officinalis @ 08-03-2011, 15:26)

Det finns många anledningar att odla i växtföljd. En av dem är att odla dem familjevis och flytta dem för varje år. Många svampsjukdomar är bundna till sin värdväxt (kan t.ex. vara kålfamiljen) och annat övervintrar i jorden. Man kan bryta parasitens livscykel genom att systematiskt flytta på växtfamiljerna.
Ifall du delar in den i grupper istället för familjer kan det exempelvis se ut såhär:
1. Närande växter
1. Näringskrävande
2. Måttligt näringskrävande
3. Mindre krävande
4. Närande
5. Näringskrävande.
osv
Hej. Ja, jag förstår växtelbrukets principer... det jag undrar över är hur man ska förhålla sig till växtföljd då man samodlar växter från skilda grupper. Som exempelvis morot och gullök, majs och bönor, mynta med kål et.c.
officinalis
08-03-2011, 15:56
Myntan är flerårig, så då får du flytta på rötterna varja år.
Då delar du upp den i precis de grupperna du skriver där.
Anja Danmark
08-03-2011, 18:29
officinalis
08-03-2011, 18:37
Var lite så jag hade tänkt med en slags trasmatta av med varannan växt i band (eller hur jag nu ska förklara det).
Problemet blir dock när man ska grundgödsla större ytor. Där t.ex. kål och bönor har rätt olika krav på växtnäring.
Har du något förslag Anja?
Anja Danmark
08-03-2011, 20:47
Ikke rigtigt - jeg har ikke haft så meget styr på min køkkenhave de sidste par år!
Men jeg skal have lagt en plan i år, som jeg kan følge fremover, så jeg skal have læst en masse af de links, som jeg lagde ind her...
CITAT (Anja Danmark @ 08-03-2011, 20:47)

Ikke rigtigt - jeg har ikke haft så meget styr på min køkkenhave de sidste par år!
Men jeg skal have lagt en plan i år, som jeg kan følge fremover, så jeg skal have læst en masse af de links, som jeg lagde ind her...

det låter bekant anja! man har alltid en plan i år...

undrar om jag kommer att hålla till mina...
calluone
09-03-2011, 21:17
Jag blir inte riktigt klok på detta ännu... Hur kombinerar man växelbruk (saedskifte) med samodling (blandingskultur)? Så här står att läsa på den danska sidan:
"Men kombinationerne skal ikke findes ved at dreje på lykkehjulet. Det skal være kombinationer med afgrøder fra hver sin plantefamilie, da de forskellige arter inden for samme plantefamilie oftest stiller samme krav til voksestedet, dvs. efterspørger de samme mineraler, mikronæringsstoffer, har samme slags rødder osv. Og samtidig angribes de af samme slags skadedyr og sygdomme.
Et godt sædskifte med blandingskultur er god dyrkningspraksis i en økologisk have. Hvis man har et sædskifte, hvor der ikke dyrkes planter fra samme plantefamilie oftere end hvert 4. år, kan man minimere riskoen for plantesygdomme og skadedyr betragteligt. Og jordtræthed vil man helt kunne undgå.
Blandingskultur giver desuden større udbytte end monokultur."
Är inte detta en motsägelse? Hur kan man ha ett växelbruk där man roterar efter plantfamiljer samtidigt som man har samodling (blandningskultur) med plantor från olika växtfamiljer?
officinalis
09-03-2011, 21:39
En växtföljd behöver inte nödvändigtvis betyda att man gruppererar skiftena efter respektive familj. Det är däremot det vanligaste, med anledning av det jag nämde i inlägg #4.
calluone
12-03-2011, 13:38
CITAT (officinalis @ 09-03-2011, 21:39)

En växtföljd behöver inte nödvändigtvis betyda att man gruppererar skiftena efter respektive familj. Det är däremot det vanligaste, med anledning av det jag nämde i inlägg #4.
Ja det har du rätt i, men när man samodlar väljer man ju växter som ger varandra bra förutsättningar på många olika vis. Aromer som stöter bort skadedjur.. olika höjd vilket ger olika ljusförhållanden, olika rotdjup, näringsbehov, etc. Så jag vet inte riktigt i vilka grupper jag ska dela in växterna.
officinalis
13-03-2011, 17:43
Då får du dela in dem så som du tänkt växtföljden.
Om det nu är t.ex. krondill och kål du ska odla tillsammans så tillhör dom en grupp, medan lök och morötter en annan osv.
evachris
16-03-2011, 20:25
Intressant fråga!
Jag har själv undrat precis som du, men funderat på både samodling och odla i ruta och tänka på växtföljden.
Jag är nybörjare på odling men har läst så mycket jag kunnat och tycker det är väldigt intressant.
Min tanke är nog att om man samodlar och odlar i ruta så är risken inte så väldigt stor att samma växt kommer på exakt samma plats nästa år. Det jag gissar är viktigt är att hålla reda på var kålen har odlats och inte odla kål där på över 4 år.
Jag tänker testa att odla så här;
Kål på ett speciellt område där jag inte samodlar eller samodlar endast med de växter som ska odlas med kål. Denna bädd flyttar jag varje år så att jag säkert inte odlar kål igen för tätt.
Sedan har jag tänkt att odla i ruta med samodlingsväxter.
Vi får se hur det slutar men det är min tanke.
Lycka till!
hälsningar
Eva-Christin
officinalis
16-03-2011, 20:26
4 år dock inte helt säkert att det är tillräckligt med klumprotssjukan som kan överleva många år i jorden.
I boken "den grønne Hagen" av Marie-Luise Kreuter er dette godt beskrevet. Kanskje den finnes på ditt bibliotek.
Tom
Eva i Västerås
22-03-2011, 20:56
Men en av finesserna med samodling är att odjur inte har lika lätt att hitta till sin värdväxt.
Klumprotsjuka är ju jättesvårt, men har man stort land, så kan man flytta runt kålen, som sagt. Rädisor, rättika, rucola, senap och många "kineser" är också kål. Olika känsliga, men alla kan drabbas.
Jag tycker samodling är kul. Läste om någon som odlade grönsakerna "måltidsvis". Typ 2 lökar, 4 morötter 1 palsternacka 1 selleri, 1 kålrot och 1 salladshuvud.
Jag måste nog prova det nån gång.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.