Full version: Kålnät
katah
Ett par år har jag snålat med ikea-gardiner som kålnät.

Men nu har jag fått nog, eller rättare sagt jag fick nog förra sommaren.
Den klarar i solen 1-2 sesonger och sedan börjar den vittra sönder och man får klappa och klistra, och jag orkar inte.

Nu vill jag ha proffiska saker.
Har ni något tips om vart ska jag leta, och vad är rimlig pris?

Jag har tunnelramar av elrör så bredden är 3 meter + lite extra för att ankra den på plats med stenar.
SÅ bredden något på 4 meter.

behovet är kanske 20-30 meter.

Hur långa partier säljs det ,100m, jag har ingen aning.

Finns det någon mer som är intresserad skulle vi kanske kunna dela en störe parti på något sätt.

Men först , tips om något som håller flera år!
theseraphim
weibulls horto säljer ju på 100 meters rullar en duk som är ca 4 meter bred och skyddar bla mot kålfluga.
Sen vet jag inte hur länge "proffsiga" dukar håller för den delen eller om de byter varje eller vartannat år.
bullerbybo
Biltema säljer ett grönt myggnät på rulle som jag funderade på att köpa... vet inget om hållbarhet men snyggt med grönt tycker jag. Men är ett myggnät tillräckligttätt för ändamålet eller behöver det vara ännu finmaskigare?
katah
Myggnät borde räcka, och grönt låter väldigt lockande...

Jag ska även kolla Weibulls varianten.

Erfarenheter efterfrågas...!!!
theseraphim
CITAT (katah @ 09-03-2011, 20:29) *
Myggnät borde räcka, och grönt låter väldigt lockande...

Jag ska även kolla Weibulls varianten.
Erfarenheter efterfrågas...!!!

Weibulls variant säljs alltså via Weibulls Horto dvs yrkesodlarbiten och hittas nog inte i en butik utan man får helt enkelt höra sig för om en butik är villig till att ta hem en, däremot kan de nog kräva förskottsbetalning eller ingen ångerrätt på varan.
Peztis
Jag frågade Plantagen förra sommaren efter kålnät och hon hade aldrig hört talas om det... Suck!

Biltemas såg ju bra ut, priset var ju himla bra!
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/N...enning/Myggnat/
katah
Plantagen är jag regält trött på, de verkar inte kunna något, veta något eller vara villiga att
lära sig något heller.
Delar till gardenas växthusbevattning, ? Waddå?
Älgjord ( planteringsjord) i februari ? neeejjj, de är fastfrusna där ute, så du får dom inte än....

Biltema nätet var inte dyrt, men bara 90 bredd thumbdown.gif wacko.gif
Det innebär jag skulle behöva 4 längder för en tunnel. och sy ihop dom också.

Det får blir en nödlösning i så fall.

Men jag undrar fortfarande om den håller några år... och hälst skulle jag villa slippa att sy denna år...

Vad kostar Weibulls Horto- varianten?
Jag hittar den här http://www.weibullshorto.se/weibullsHorto_katalog.html
om man klickar på katalogen med fröer och tillbehör och kommer till sidan 96 hittar man väven.
12m eller 16m bredd och 100m i längden.

Jag vågar inte ens gissa vad en sådan rulle kostar?
Zzzleepy
Kanske det här då.

http://www.froer.nu/product/14805370/kalnat-5x1-8m/
Peztis
Läste i ett annat forum där de tipsade om sommarväv, sådant som de har på byggena. Men jag undrar om det släpper igenom vatten?
katah
Har någon hittat något bra och fungerande?

Jag har bara kommit till plantasen för att få höra att de inget har och kan inte ta hem heller.
Det är inte varje dag jag kommer ut i butiker för att fråga.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon