tigrella
08-03-2011, 20:36
Har en gammal klätterros som är ljusrosa, doftar underbart!
Men den har bara några rangliga grenar kvar, hur ska man beskära den?
Har hört att det ska skilja sig från nutidens klätterrosor, någon som vet?
Skulle gärna se att den kommer igång från "botten".
Ezereht
08-03-2011, 23:20
Kanske är så att den bara blommar på grenar som är ett år gamla? Om du i så fall skär ner den nästan till botten får du inga blommor det året. Vad du kan göra i så fall är att vänta tills efter huvudfloret blommat, och beskära då, i Juli. Då hinner det komma lite nya grenar innan hösten. Bara en tanke... men egentligen gissar jag bara. Någon annan kanske förstår bättre.
Åsa, mälardalen zon 2
09-03-2011, 06:38
Inte bra beskära efter floret tycker jag många rosor hinner inte bli förvedade i grenarna då = de fryser ofta till vintern. Jag säger kapa den när björken har musöron, är det en sort som blommar på äldre ved uteblir blommorna men inget annat hemskt händer rosor brukar klara beskärningar.
Om du inte vet vad du har för sort ökar osäkerheten, inte säkert att den kommer skjuta upp många nya grenar bara för man klipper den i botten. Jag skulle klippt dom få grenar du har " Tripp, trapp, trull " då förgrenar dom sig på lite olika höjd och rosen ser fylligare ut, klipp i vår.
tigrella
09-03-2011, 19:23
Problemet är att det inte finns jättemånga grenar kvar på den, verkar inte komma nya skott nerifrån.
Ska inte beskära förräns det blir "musöron", ett gammalt beprövat knep.
Tack för tipsen, ska försöka komma på vad det kan vara för sort.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.