Full version: Passionsfrukts odla
Swerickard
Hej!

Kan man odla passionsfrukts blommor med hjälp av fröna från passionsfrukt som man köper? tänkte det kunde vara coolt att testa =) Tack för svar om någon har tips hur man ska gå till väga!
Bengt i Särö
[quote name='Swerickard' date='08-03-2011, 22:09' post='1371957']
Kan man odla passionsfrukts blommor med hjälp av fröna från passionsfrukt som man köper? tänkte det kunde vara coolt att testa =) Tack för svar om någon har tips hur man ska gå till väga!
[/quot

Hej Swerickard.

Det går säkert bra,om man har frö och planterar fröna i vanlig såjord
(Helst Hasselfors) och plaserar sådden på ett varmt ställe omkring
20-22 grader och sedan väntar väntar väntar och så småningom kommer
plantorna upp. Lycka till. flirting.gif
pancho
Hej,
jag köpte frön från USA, http://www.tradewindsfruitstore.com/servlet/StoreFront
Där finns massor av sorter av passionsfrukt, dessutom en fantastisk massa annat itressant.
De levererade snabbt, blir inte särskilt dyrt, dollarn är billig!
Inget frö har grott än efter fyra veckor trots att jag har en"kuvös" med undervärme, men det är tydligen helt normalt, det kan ta flera månader för fröna att gro. Jag har värmebehandlat en del av fröna (55 grader i vattenbad i ugnen över natten) det ska tydligen snabba på groningen.
Det finns sorter som tål lite hårdare klimat, särskilt P. incarnata, men just den sorten tror jag inte har så spektakulära blommor.
Lycka till,
Björn
Alexander-VG-zon3
har man varmt ca 25-30grader brukar färska frön gro på 1-2veckor utan förarbetet .

passiflora har jag aldrig haft problem med att så, dom från mataffären (passiflora edulis och passiflora edulis var. flavicarpa) blir oftast fina plantor som växer fort, kan blomma redan första år men annars brukar det ta nått år innan blommor syns.

därefter när man fått upp plantor kan man ta ut dom (avhärda först mot sol, vind) ute trivs dom därefter bra i ett soligt och skyddat läge. dom vill ha mycket näring från våren till juli, 3-4gånger per månad. även näringsrikjord med låg ph som är lucker. äldre plantor (mer än ett år, tål några frostnätter på hösten. övervintras sedan svalt eller i rusmtemp (extraljus är bra).

detta jag skrev gäller för dom två arter man hittar mest i mataffären.

Passiflora incarnata har jätte vackra blommor, heter läkepassionsblomma. den går att ha på friland i bra lägen i sydliga sverige. dock fryser den ner och vill ha varm sommar för att växa bra, en täckningmetod som funkat bra för mina på friland är att täcka dom antingen med halm eller en rejäl lövhög och lägga rankorna först mot marken och därefter ev täcka med väv eller bubbelplast och sedan massor av snö över. även den blåa är ganska köldtålig och den har jag övervintrat i zon 1-2 utan problem. djupplantering ca 4noder ner i lucker jord kan vara bra, under rötterna lägger man näringsrikjord.

i väldigt bra lägen i zon 1 (exempel sydligaste skåne) behöver dom nog ingen större täckning.
Swerickard
Tack för alla svar! biggrin.gif sitter nu och väntar på resultat! biggrin.gif
Tikka
Hej, jag passar på att låna denna tråd.
Jag fick en färsk passionsfrukt för några år sedan från Brasilien av en väninna. Planterade några frön o har fått ett grönt stort monster till växt som jag har klippt ner då den drar iväg så otroligt. Men den har aldrig blommat, vet någon varför? Den står inne året om i en stor självbevattnande kruka i söderläge.
merlin68
CITAT (Tikka @ 18-03-2011, 18:15) *
Hej, jag passar på att låna denna tråd.
Jag fick en färsk passionsfrukt för några år sedan från Brasilien av en väninna. Planterade några frön o har fått ett grönt stort monster till växt som jag har klippt ner då den drar iväg så otroligt. Men den har aldrig blommat, vet någon varför? Den står inne året om i en stor självbevattnande kruka i söderläge.

Jag odlar både p. edulis och maracuja. Båda blir stora plantor utan beskärning. De står ute i lugnt och soligt läge på sommaren och då sätter de både blommor och frukt. Prova ställ ut din planta i sommar kanske gör det skillnad för den tummenupp.gif
Tikka
Tack för tipset smile.gif
therese.kvist
För mycket kvävegödsel kanske? Det gynnar bladtillväxt.
Tikka
Jag är dålig på att hälla i näring men blir det nåt är det flytande blåkorn.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon