Full version: Frostvakt
Ålgryte
Jag har ibland läst att ni har frostvakt i era växthus. Jag har inget växthus - ännu, men en mycket kall källare.
Fick tipset att sätta in en frostvakt för att skydda mot div köldskador.

Ni som har erfarenhet: vad ska jag tänka på när jag installerar den?
Var köper jag den?
Finns det olika fabrikat?

Tar tacksamt emot alla tips!

thanks.gif
malarmaster
en frostvakt har man främst för att skydda vvs-installationer i t.ex källare.Är ju egentligen bara ett elelement med en termostat som är inställd på temperatur mellan 0-5 gr.en del modeller går att ställa tempen själv om man vill ha högre.
Storleken du behöver beror på hur stort utrymmet är du vill skydda.
Jag antar att du har vattenrör i källarutrymmet och frågan är hur det har gått utan värme hittils.Har det någon gång frusit?
Oftast klarar sig källare utan värme,det läcker ju alltid lite värme från taket och fungerar bara tätning av fönster o dörr så brukar det funka ändå.
Har du tänkt att nyttja källaren till annat o behöver värme pga det räcker inte en frostvakt,de har oftast för lite effekt.
Överhuvudtaget är frostvakter odugliga i större utrymmen då de saknar fläkt o därför lägger sig värmen uppe vid taket.Då är ett fläktelement bättre o det finns sådana som har frostvaktsläge.

ulf
Ålgryte
Tack Ulf tummenupp.gif

Jag trodde frostvakt var en "manick" man satte på det befintliga elementet.... slap.gif

Jag har läst i en annan tråd om råd ang värmefläkt men hoppas nu på varmare tider så jag får mer tid att fundera g.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon