Najsan
Jag tog för någon vecka sedan in mitt olivträd från vinterförvaringen i jordkällaren och eftersom jag inte har något mellanvarmt utrymme så hamnade den på golvet o vardagsrummet, vi har gammalt hus så golven är inte jättevarma. Har vattnat mycket sparsamt och nu idag på morgonen så hade det fallit av några blad, så jag gick dit och petade lite på den varpå en stor del av bladen faller av! Min fråga är ju varför, jag inser att den inte fått optimal övervintring men det var det jag kunde erbjuda. Den har inte haft extraljus under vintern utan stått i mörker.

Tacksam för svar / K.
ilPadrino
Oliven hatar torr och varm inomhusluft så att den tappar bladverket är helt normalt. Det är inte vackert men du behöver troligen inte vara orolig för om den har börjat tappa först nu kommer den återhämta sig galant så fort den får komma ut i ljuset och luftfuktigheten igen om några veckor (det går ju fort nu tack och lov!)
Det är jättebra att den fått halvslumra i svalt utrymme, men någon form av ljusinsläpp - helst utifrån, är definitivt att rekommendera.

Som sagt, oroa dig inte, jag har faktiskt en oliv nu som sett ut som ett torrt skelett i ett par månader utan ett enda blad kvar, men när jag knipsade en gren för några dagar sedan var det grönt och fint där inne. Oliver är riktiga överlevare, det är ju inte utan anledning de kan bli flera tusen år gamla... wink.gif

Alexander-VG-zon3
hade nog varit bättre att ha kvar den i vintervila tills den kan tas ut direkt, mina oliver står iförsig inne i rumstemp men ska dom göra det så måste man ha extraljus under vintern (är det runt 10grader som kallast så behövs extraljus, är det lägst 0 +1grader och varmast +10c så behövs oftast inte extraljus). mina både växer och blommor under vintern-vårvintern-våren inne.

jag tror ockås att du har vattnat den för lite, oliver dricker mer än man tror när dom står inne. har du sett någon ohyra på den ?
Najsan
thanks.gif flaxss och ilPadrino för den snabba akuthjälpen, det är guld värt!

Nu har jag ställt trädet där jag har frösådderna, där finns en natriumlampa som den får lite släpljus av, tänkte i min enfald att det skulle bli för stor omställning för den att gå från inget ljus till starka lampan, men nu har den ju vant sig lite också.

Vattnat har jag gjort, och du har nog rätt flaxss att jag har varit lite snår på den punkten, blush.gif var rädd att övervattna den...

Ingen ohyra har jag sett, bara en fjäril som har vaknat till liv, nässelfjärilarna övervintrar tydligen hängande upp och ner i taket på min jordkällare, jag har alltid undrat var dom tar vägen på vintern, men nu vet vi! yes.gif en liten fjäril följde med in, rädd att det inte kommer gå så bra för den...

Tack än en gång för hjälpen, och kul att du gillade växthuset il Padrino.
Alexander-VG-zon3
från mörker till artificiell ljus behöver den inte vänjas mot, däremot från inne till ute sol är det bra om man avhärdar dom (speciellt om dom stått inne). har dom stått kallt hela vintern och i vilande så brukar dom tåla ute solen bättre, har dom stått inne i rumstemp och extraljus tål dom solen sämre ute (blir brännskador).
Najsan
Hm det visste jag inte, ska tänka på det när de andra ska avhärdas också. trodde dom inte behövde lika mycket avhärdning om dom vara vana vid lampan. Du sitter på så mycket kunskap flaxss som bara väntar på att få pysa ut vid alldeles precis rätt tillfällen, thanks.gif
Alexander-VG-zon3
tack för dom fina orden smiley_small_hug.gif så mycket kunskap vet jag inte om jag har. det är väl mest det man odlar mycket själv lär man sig fort mycket om.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon