Forte
Jag funderar på att bygga mina egna pallkragar men har för avsikt att plocka in dem i garaget när säsongen är över. För att spara plats behöver jag därför kunna fälla ihop dem likt "riktiga" pallkragar. Någon som vet hur man löser detta på bästa sätt? Beslag i någon form lär ju behövas, men samtidigt vill man ju inte att priset per krage sticker iväg.

/Jonas
malcolm
Det blir nog billigare att köpa färdiga pallkragar, virke är dyrt och sedan skall det ju vara någon form av gångjärn också. Dessutom går det inte att köpa exakt så mycket virke som behövs och det blir en del spill.
Forte
CITAT (malcolm @ 09-03-2011, 10:53) *
Det blir nog billigare att köpa färdiga pallkragar, virke är dyrt och sedan skall det ju vara någon form av gångjärn också. Dessutom går det inte att köpa exakt så mycket virke som behövs och det blir en del spill.

Jo, men problemet är att storleken inte passar enligt mina idéer. Och virke i rätt dimensioner tror jag mig nog redan ha.
ingrids
Varför inte knuttimra? Funkar strålande att plocka isär och inget trassel med beslag. Slå ner korta stolpar i hörnen, hälften innanför, hälften utanför, så borde det hålla bra i sidled också.
malcolm
Ja men då så, då kommer ju saken i ett annat läge. Roligare att bygga efter egna idéer också. Önskar dig lycka till med bygget och en god skörd! tummenupp.gif
Norrlänning
CITAT (Forte @ 09-03-2011, 10:50) *
Jag funderar på att bygga mina egna pallkragar men har för avsikt att plocka in dem i garaget när säsongen är över. För att spara plats behöver jag därför kunna fälla ihop dem likt "riktiga" pallkragar. Någon som vet hur man löser detta på bästa sätt? Beslag i någon form lär ju behövas, men samtidigt vill man ju inte att priset per krage sticker iväg.

/Jonas

Har själv varit ute efter beslag för att göra egna.
Finns dom som bara lever på att tillverka beslag till pallkragar, som tex
http://www.skruvia.se/produkter.html

men antar att dom inte säljer till privatpersoner.
kommer du fram till någon bra lösning får du gärna skicka ett mail till mig.

Norrlänningen
Fågelvägen
Inte hopvikbara, men isärtagbara? Så här har vi gjort våra kompostlådor, där vi ville lyfta av framsidorna:
[attachment=58935:Bild1.jpg]

Lådans hörn, sett uppifrån. Det blå är trävirke, det svarta ett L-format hörnjärn, det röda skruvar. (Hittade inga skruvar i Power Point...) Obs att skruvarna är satta bara i virket på ena sidan av hörnet. Brädet som är oskruvat är inklämt på sin plats under odlingssäsongen. På hösten lyfts bräderna upp och det hela staplas som en trave.
Jag har inte räknat på kostnaden, men det borde bli billigare och enklare än gångjärn.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon