Anette W
09-03-2011, 11:50
Tänkte ta några färska frön från kapkrusbär och så ifall de köpta fröna inte behagar gro. Det har gått 3 veckor och jag börjar misströsta. De har blivit lite torka vid nåt tillfälle så det kanske är därför.
Så nu tänkte jag så några nya färska (samtidigt som jag sår Gyllenbären från Runåbergs, intressant att testa skillnaden). Men den här gången tänkte jag så med planteringsjord under såjorden.... men hur tjockt lager med såjord bör det vara?
Ha en bra dag alla!
kerstin z5-6
09-03-2011, 11:57
Sår aldrig med den metoden , fröna behöver ingen näring innan de grott,därefter ska de ju ändå skolas om så fort de utvecklat ett par vanliga blad.Även om du bara sått ett frö / fröbytta.
Eva 33c
09-03-2011, 13:11
Jag håller helt med Kerstin. Vill tillägga att physalis (båda sorterna du nämner) ofta tar tid på sig att gro hos mig, runt 3-4 veckor. De vill gärna ha lite varmare än många andra sådder också. 27 grader rekomenderar Runåbergs, vilket jag har lite svårt att åstadkomma, så jag tror att det är därför de blir lite extra sega här. Men sen växer de fort.
Det verkar vara en skillnad att ha planteringsjord under såjord.
Här är det 8 st. paprika plantor (frö från vanlig gul paprika köpt i mataffär), 22 dagar sedan sådd, 15 dagar sedan sådden kom upp. Alla grodde ungefär samtidigt.
Översta raden har ca. 5 cm djupt planteringsjord, och övre 3 cm såjord (både Hasselfors)
Klart bättre utveckling på plantorna som har planteringsjord under såjord!
Vår se hur det blir i längden.... Jag kan uppdatera bilden om några veckor...
[attachment=58839:yellow_p..._22_days.jpg]
Jag brukar ckså göra så: 2/3 planteringsjord och resten såjord överst och det blir mycket bra. Speciellt när man sår i så stora fack att det går åt en del jord. På det sättet kan man vänta lite längre med omskolning och det är bra med tanke på att jag alltid får så ont om plats ganska snart!
Jag gjorde testet pga av den dåliga betyg som Hasselfors såjord fick av AoT i år, och att det var just Hasselfors såjord jag har!
kerstin z5-6
13-03-2011, 20:38
Hasselfors såjord är utmärkt dvs den med perlit.. testet är gjort på så o kaktusjord som är värdelös som såjord kompakt o kakbildande
CITAT (kerstin z5-6 @ 13-03-2011, 20:38)

Hasselfors såjord är utmärkt dvs den med perlit.. testet är gjort på så o kaktusjord som är värdelös som såjord kompakt o kakbildande
Konstigt det där att de aldrig kan göra testen korrekt.
Men jag antar att det alltid finns något att anmärka på. Själv tyckte jag det var knäppt att de inte hade den såjord som ICA säljer (tror den heter Greenline), det måste ju vara en rätt så vanlig såjord hemma hos folk.
Crazy4Flowers
14-03-2011, 09:59
Alla mina Chilisar och Paprikor är sådda direkt i plantjord, brydde mig inte om såjord i år, växter som är näringskrävande tror jag personligen inte behöver såjord. Annars brukar jag ta ett lager med vanlig jord och såjord överst så dom nya rötterna får näringsfattigt först men lite näring sedan.
Red Top
14-03-2011, 13:05
När jag sår i pluggbox, sår jag alltid bara i såjord. När jag däremot bredsår eller sår i krukor, har jag alltid mer näringsrik jord i botten, c:a 2/3, och sedan såjord. Har prövat mig fram och trivs bäst med den metoden, eftersom det då inte brådskar med omskolningen, utan plantorna hinner utvecklas bättre innan jag gör det.
Tycker mig märka att fröna gro lika bra om inte bättre i planteringsjord än såjord. Varför vet jag inte. Köper kanske fel såjord. Hasselfors är båda jordarna i alla fall. Såjorden verkar jättekompakt. Ja bara fröna gror så är jag nöjd.
Lite uppdatering
Det händer inte mycket med paprika i bara såjord (det var den där "så och kaktus jord", inte "riktigt" såjord)
Så här såg det ut efter 21 dagar:
[attachment=59266:yellow_p...1_days_x.jpg]
och idag efter 31 dagar:
[attachment=59267:yellow_p..._31_days.jpg]
Strax efter sådden köpte jag Eldorado såjord (nr 2 i Allt om Trädgårds test) och sådde tomater och andra paprika sorter i enbart såjord....
Paprikan (i enbart Eldorado såjord) växer lika bra som paprikan i Hasselfors "så och kaktus jord" + planteringsjord i botten (fast inte samma sort paprika, det kanske går inte att jämföra så...)
Jag tänker göra om testet med Eldorado såjord + planteringsjord, och enbart planteringsjord.....
Återkommer om några veckor
Anja Danmark
30-03-2011, 06:14
Ja - det er da en utrolig forskel!
Det varer jo længe, inden de små når så langt, som de store allerede er nu...
kerstin z5-6
01-04-2011, 23:40
Grönsaker o perenner har helt olika krav. Går inte att svara på
Att "bottna" med plantjord och sedan lägga några cm så jord på yta i tron att fröet får gro i såjord och att sedan rötterna ska få söka sig ner i den mer näringsrika jorden fungera inte.
”Näringsämnena” vandrar fritt mellan de olika ”lagren” . Om jag inte mins fel så kallas det osmos....... att koncentrationen utjämnas.
Ni kan lika gärna ta t.ex. 70 % plantjord 30 % så jord och röra om. Resultatet blir det samma.
/Anki
Så då skulle de innebära att jorden blir för start för sådden?
De flesta ”vanliga” frön bryr sig inte. All näring som grodden behöver finns i fröet. De gror lika bra i plantjord som i så jord men jag tycker det är lättare att skola om plantor som grott i såjord som jag blandar ut med fint grus.
Många sår i plantjord för att slippa skola om men jag tycket att det ”händer” något med plantan efter omskolning.
Funderar lite på om det kan bero på att man stört plantan lite så den tror att den inte sitter nog bra och därför stimuleras till att bilda fler och bättre rötter.
/Anki
Det där håller jag med om, att när man omskolat så får den ett ryck - eller ett helt stand still...
Jag har tänkt det som att WWoooow! Massor med näring!" resp "Åh huuuu vad start det blev om rötterna, nu tar vi det lugnt och stilla ett tag.".
Eva 33c
02-04-2011, 11:37
För ettåriga växter verkar det inte spela någon roll att jorden är näringsrik från början, de har snabbt behov av mera näring och kan ta hand om den. För perenner kan det dock var en stor nackdel. Jag diskuterade omskolning av perennsådder med en bekant, och hon tyckte det var så "pickligt" "eftersom de hade så små rötter". Min erfarenhet var att perennerna oftast hade betydligt mer under jorden än över och att jag ofta klippte av dem lite vi omskolning. Efter lite pratande kom vi fram till att den stora skillnaden i såmetod oss emellan var att jag anväbde enbart såjord (med extra perlit eller liknande) och hon tillämpade plantjord-i-botten metoden för att slippa skola om så fort. Men förmodligen blir den jorden för stark så att rötterna "bränns" och alltså inte utvecklas ordentligt. Det var i allafall vår slutsats.
Vill man skjuta upp omskolningen av perennsådderna av någon anledning är det nog bättre att så i såjord och sen gödselvattna när plantorna kommit igång. Men förr eller senare måste ju plantorna skolas i allafall.
Man kanske skulle göra ett experiment? Ta något som gror ganska så snabbt och säkert, typ tomat.
Anette W
13-04-2011, 08:03
Jag gjorde ett litet experiment med gyllenbär och kapkrusbär i samma låda; med planteringsjord under och 3 cm såjord.
Båda grodde på ca 1 vecka. Gyllenbären växer och trivs men kapkrusbären undrar jag nästan om de kommer att överleva.
Det kanske är så att snabbväxande passar bättre med planteringsjord och de andra i bara såjord. Ska testa med kapkrusbär i bara såjord.
Crazy4Flowers
14-04-2011, 15:39
Ally hur ser det ut idag? Hur stor är skillnaden?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.