Hej på er. Heter Johan, 35 år, bor i mitten av Småland, nyligen skild, bor i för stort nybyggt hus..
Min fråga till er experter; Har en slänt som är ca 3 mtr hög och 40 meter bred, som avgränsar hästhage där nere, och gräsmatta där uppe. Slänten är en blandning av stenblock, jord och en massa tistlar och skräp på sommaren.
Vad göra? Denna slänt gör mycket för hela intreycket på fastigheten å den syns tydligt från vägen. Min tanke var att plantera en blandning av klängerväxter, buskar och blommor. Men, ska jag ha fiberduk först? Vill inte ha en massa skötsel, vilka växter? Kan man få olika tider på blomning? Tänk på att det är mycket sten...Och kan inte köra dit jord, funkar helt enkelt inte. Och pengar, får inte bli orimligt dyrt heller.. Vart köper jag växterna till det Ni föreslår..?
Oerhört tacksam för hjälp!
//Johan
Jag är absolut ingen expert men jag du kan få en synpunkt:
Om det inte är möjligt att lägga på mera jord så är det nog svårt med buskar som vill ha lite djup.
Du skulle kunna sätta marktäckare med olika bladformer/färger och olika blommor. De kräver inte mycket jord, de kan trivas bland stenar, de sprider sig så du behöver inte köpa så mycket/dyrt. (Beroende på vad du väljer förstås.)
Först måste du rensa bort all ogräs!
Där kan man säkert göra mycket skoj! Men som mojan skrev, bort med ogräset. Tistlar är inte skoj för de kommer om och om igen...
Vill du plantera buskar så behöver du ju inte gräva om hela sänten, gräv en stor grop där du tänkt att bsuken skulle stå bara.
I vilket vädersträck vänder sig slänten? Upplever du att det är torrt där? Jorden som finns, är det lerjord, mest sand eller "vanlig" jord? Lerjord blir korvar om man tar en bit och rullar mellan fingrarna, när jorden torkar blir den dessutom stenhård.
Anders zon 1
11-03-2011, 11:41
Du har redan fått bra tips av mojan och Peztis. Här kommer lite till: Tistlarna kan som sagt bli ett problem, särskilt i början, om du inte lägger dit en markduk. Misstänker att det är åkertistel du har. Den har djupa fleråriga rotstammar som är svåra att rensa bort. Är man ihärdig brukar det dock gå att trötta ut dem genom att rycka bort alla man ser så fort de kommer upp. Men det tar några år att helt bli av med dem på det sättet. Fast när buskar och annat väl etablerat sig kommer nog tistlarna att försvinna av sig själv (men tills dess måste du som sagt rensa bort dem regelbundet så att de inte tar över).
Om du lägger dit en markduk bör du lägga jord ovanpå duken. Det kommer inte att bli vackert om duken syns. Du måste också göra hål i duken där du planterar större buskar eftersom buskarnas rötter ska kunna söka sig djupt ner under duken. Undantaget är möjligen rhododendron som har ett väldigt grunt och väl samlat rotsystem - men de behöver mycket jord ovanpå markduken, och det ska vara jord med lågt pH-värde (torv). Dessutom behöver rhododendron mycket fukt, så är det en torr och solig slänt fungerar det antagligen inte. De flesta perenner brukar gå bra att plantera ovanpå en markduk så länge det är ett ordentligt jordlager där.
Det viktigaste när du väljer växter är att ta sådana som är lämpliga i den miljö du har i slänten. Torrt/fuktigt? Skugga/sol? Blåst? Sand/lera? Magert/näringsrikt? Väderstreck? Eftersom du har tistlar där skulle jag gissa att det är ganska lerigt, näringsrikt och solöppet. Ett förslag på en tålig buske i en slänt av den typen är slån som blommar vackert på våren och sprider sig med rotskott (kan dock bli svår att hålla efter med tiden, men om det inte gör något att den sprider sig så är det ju inget problem). Det finns en rödbladig form av slån som kan vara vacker att bryta av med mot grönbladiga växter. Om det är en stor slänt kan det vara effektfullt att ha något mindre träd också, t ex någon sorts prydnadsapel eller prydnadskörsbär. Mellan träden och buskarna kan du ha någon snabbspridd perenn, t ex gul- eller rosenplister. Om det är väldigt torrt och soligt så är det bättre att istället välja t ex timjan, Nepeta, kungsmynta, silverarv, mossflox, aubretia eller kanske olika sorters Sedum. Klängväxter som kryper i slänten kan också bli fint, t ex någon klematis (välj småblommiga som inte behöver klippas ner), vildvin, kaprifol, eller varför inte någon starkväxande klängros såsom honungsros, 'Lykkefund' eller 'Venusta pendula'.
Ett generellt tips är att inte blanda alltför många olika sorters växter i slänten (i alla fall inte sådana som har väldigt olika färg och form) och att se till att samla växter av samma sort i grupper och inte plantera enstaka här och där (om du nu inte har någon särskild tanke med det förstås). Det är bra om du har en plan för hur helheten ska se ut när allt är klart. Fundera på om du vill ha en strikt plantering eller en mer naturlig ("vild"). Om det är mycket natur runt om trädgården så passar ofta en mer "vild" plantering bättre. Och glöm inte bort att de små växter du köper på plantskolan ofta kan bli MYCKET större med tiden.
När man gör en ny plantering är det oundvikligt att det blir partier med öppen jord mellan växterna. Där kommer olika sorters ogräs snabbt att slå till. Ett sätt att minska mängden ogräs är att lägga täckbark på de öppna ytorna under de första åren tills de växter man planterat etablerat sig bra och börjat sprida sig ordentligt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.