Alba
I höstas plockade jag frö av Spansk Margerit och ska så den för första gången.
Jag har googlat men hittar inget om den.
Hur ska fröerna sås - ljusgroende eller .....?
Irene_L
Jag googlade lite och på en del ställen står det att spansk margerit är samma som Osteospermum. I så fall sår du den så här:
http://blomster-tips.blogspot.com/2009/10/...teospermum.html

Alba
Jag hittade också Osteospermum men förstod inte att det var samma.
Jag tror jag lägger dem i fuktigt papper till att börja med och ser om de gror.

thanks.gif för ditt svar.
Wilmer
Jag sådde mina sådär slarvigt som jag ofta gör, med lite jord på och så vattna.. De grodde och blommade, men inte som de första vårblommorna utan frampå. Övervintrade dem en vinter, sedan blommade de tidigare året därpå. Efter två flyttar och gröna bladlöss i övervintringsrummet åkte de ut, men de var uthålliga bravo.gif
Alba
Mina fröer ligger nu i fuktat papper i en liten plastburk i kylskåpet.
Än har inget hänt så jag antar att de kommer nog inte att gro.

CITAT (Wilmer @ 15-03-2011, 12:54) *
Jag sådde mina sådär slarvigt som jag ofta gör, med lite jord på och så vattna.. De grodde och blommade, men inte som de första vårblommorna utan frampå. Övervintrade dem en vinter, sedan blommade de tidigare året därpå. Efter två flyttar och gröna bladlöss i övervintringsrummet åkte de ut, men de var uthålliga bravo.gif

Var det frö från en köpt blomma ?
Wilmer
Ja, det var från en(flera) billig köpt planta, några var tom. gröna, men grodde ändå. Blommorna blev inte så stora, men det kan bero på att jag gödslar så dåligt coolgleam.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon