mags100
Hej!

Kaniner har varit framme och knagt på mitt treåriga plommonträd i vinter. Såren finns över gnagskyddet så stammen är oskadd, men flera av de större grenarna har sår i barken inn till det vita, eller är gnagt av helt.

Räknar med att grenar med sår i barken riskerar att torka in och dö, så jag undrade om man kan göra nåt för att rädda trädet? Funderade på om det går att tex använda svart el-tape eller liknande att täcka över över såren, eller andra metoder.

Någon med erfarenhet av detta så är jag tacksam för råd!
Bassam
Hej

Min förslag att klippa grenar under skadad området. på grund att växter mat och vatten kan inte röra sig så bra så grenar ska torka plus ska ohyra attackera skadad området.

Bassam
Jan af Lisö
Hi

De grenar som har barken avskavad (avskallad) runtom, det är bara att klippa bort grenarna med en vass sekatör precis utanför grenkragen.

De grenar där det finns bark kvar, där skall du bara försiktigt med en mycket vass kniv skära till barken så att såren får snygga, jämna kanter. Inga tejp, ingen gegamoja, ingen vax, såren läcker bäst av sig själva i luften.

Eftersom trädet är så pass ungt så kommer det att bryta nya grenar högre upp, vilket är bara bra för då får du ett träd med högre beläggen krona som det blir lättare att gå under. Skörden kan dock bli något år senare.

Kan du lägga några bilder på såren och trädet så kan du säkert få flera tips och omdömen.
Cilla
Här håller jag inte med Jan (händer inte så ofta). Renskär ingenting. Så gjordes i trädvården under den tid man trodde på trädkirurgi av olika slag, men många studier ändrade på detta (och en hel trädvårdsbransch föll i Tyskland där man hade som praxis att skära och peta i alla stadsträds sår och det fanns många som tjänade sitt leverbröd på det).

Träden klarar övervallning långt bättre själva och det är att föredra att gnaget är ojämt men öppningen också därmed mindre i yta än om du renskär estetiskt men får en större yta.

Det du kan göra som påverkar långt bättre är att jordförbättra och därmed öka tillväxten och övervallningen. Luckra jorden ytligt i hela rotområdet, tag bort grässvål, lägg på en påse kogödsel elelr trädgårdskompost och håll vattnat under säsongen. För skuggning av jorden kan du så i grööngödslingsfrö eller annan ettårig växt som du gillar och som skuggar jordytan och håller den levande.
Jan af Lisö
Renskär ingenting

Då har jag lärt mig något nytt igen, tack Cilla !!!
Bassam
Hej

Om du gör så här :
( påverkar långt bättre är att jordförbättra och därmed öka tillväxten och övervallningen. Luckra jorden ytligt i hela rotområdet, tag bort grässvål, lägg på en påse kogödsel eller trädgårdskompost och håll vattnat under säsongen. För skuggning av jorden kan du så i gröngödslingsfrö eller annan ettårig växt som du gillar och som skuggar jordytan och håller den levande. )

det hjälper inte:

på grund att som jag sa förut att transport vatten och material ska bli svårt inom växter så det är bättre att beskära som vi skrev jag och Jan .

H:Bassam
Cilla
Bassam, du och Jan föreslog olika beskärningar.

I övrigt så sker vätsketransport upp till grenverket också i de yngsta årsringarna, medan det endast är i den tunna sildelen som transport också sker ned till rotsystemet. Därför kan grenar och hela träd som fått skadad bark och sildel + kambium (tillväxtskisktet under sildelen) leva ett tag också med skadan.

Det är riktigt att näringstransport inte sker lika väl i en skadad gren förstås. Men det du sällan tar med i beräkningarna i dina råd Bassam, är att också ett beskärningssnitt är en skada, en öppning. Min allt mer bestämda uppfattning ju mer jag lär och beskär är att beskärning är det sista man tar till, när man måste. Snitten är öppningar som ligger nära de delar man vill behålla och även med ett gott snitt utanför grenkrage eller med hänsyn till grenbarkås (går att slå upp och få bilder av) gäller att rötsvampar riskerar att äta upp det man vill behålla innan övervallning hinner ske.

Det här var fråga om plommon, och jag vet ju inte hur grova snitten skulle bli om man tog bort de skadade grenarna, men generellt gäller JAS (sensommarbeskärning) för plommon. Mitt råd är att låta trädet avgöra själv hur länge det har nytta av de skadade grenarna, och i juli-augusti kommer du att se om de har en chans att övervalla eller om det bästa är att skära bort dem.

Alla träd som man ökar tillväxten på genom att jordförbättra får också snabbare övervallning. Det är mycket mer med spaden vi ska jobba med träd än med såg och sekatör!

När du skriver att jordluckring och jordförbättring med vattning inte hjälper Bassam, då hoppas jag faktiskt att ingen tror dig. Vi skulle kunna ha långt friskare och mer långlivade träd i våra närmiljöer om vi fattade att det är med marken vi ska jobba. Visa mig en enda studie som pekar på annat!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon