Klura
Om man har A-kassa och får x-tra jobb utomlands, kan man stämpla då?
Eller måste man jobba just i Sverige?
Huggorm
CITAT (Klura @ 10-03-2011, 07:34) *
Om man har A-kassa och får x-tra jobb utomlands, kan man stämpla då?
Eller måste man jobba just i Sverige?

Jag förmodar att det är samma oavsett vilket land man jobbar i. Under mina år i Norge stötte jag på en och annan arbetskamrat som samtidigt hade A-kassa i Sverige. Inte tillåtet, det blir återbetalningskrav när de upptäcker det. Eventuellt åtal också.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Ja det är fusk om man har A-kasse och samtidigt jobbar i ett annat land.

Du kan ta med din A-kassa till ett annat land inom EU men inte jobba samtidigt
hattstugan
Du kan åka till annat EU-land med bibehållen A-kassa i 3 månader! Men kolla med AF hur och vart det gäller!

Själv var jag i England på det sättet! En upplevelse i sig att se hur arbetssökandet går till i ett annat land! Fick inget jobb där så jag åkte hem igen!

Huggorm
CITAT (hattstugan @ 10-03-2011, 09:42) *
Du kan åka till annat EU-land med bibehållen A-kassa i 3 månader! Men kolla med AF hur och vart det gäller!

Själv var jag i England på det sättet! En upplevelse i sig att se hur arbetssökandet går till i ett annat land! Fick inget jobb där så jag åkte hem igen!

Du kan göra det för att söka arbete, men så fort du börjar arbeta skall du anmäla det till arbetsförmedlingen
Klura
Har jag förstått saken rätt att om man tex jobbar 10 timmar i t ex norge en vecka så är det okej att stämpla resten?
Blomstertanten
CITAT (Klura @ 10-03-2011, 10:59) *
Har jag förstått saken rätt att om man tex jobbar 10 timmar i t ex norge en vecka så är det okej att stämpla resten?

Det borde det ju vara. Men säkrast är väl att fråga hos din A-kassa innan.
Klura
Det är inte mig det gäller.
Bara funderade på om det fungerade att göra så.
Blomstertanten
Kan ju vara så att man anses att inte stå till arbetsmarknadens förfogande när man är i Norge unsure.gif
Men om man är där tex. en dag och jobbar så är man ju tillgänglig de övriga dagarna. Så det borde ju vara tillåtet, men sen är det ju inte säkert att det råder nåt sunt förnuft när det kommer till lagar och regler. sleep.gif
Man får tex flyttbidrag om man får jobb i en annan del av landet, men inte om du får jobb i Norge.
Anma
Numera är det några konstiga regler som gör att man kan inte jobba bara en dag i en vecka, för då får man ingen a-kassa resterade veckan. Detta har jag hört i alla fall från dagispersonal som numera har jättesvårt att få in vikarie för bara en dag.
Klura
Men det låter ju heltokigt Anma.
Måste ju vara bättre att jobba lite än inget alls.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon