äppeltjejen
Hej!

Nu är det så att jag har ett litet problem, min mamma ska sälja sitt hus och på den tomten finns
det ett äppelträd med världens godaste äpplen. Jag har försökt leta lite i en äppelbok om vilken
sort det kan vara men hittar ingen som jag tycker passar in till 100%. Jag vill ju, som ni kanske
har förstått, ha kvar dessa goda äpplen. Då undrar jag, att om man skulle plantera en kärna från
dem och det nu skulle börja gro, är det stor chans att det blir samma äpplen då, eller kan det bli
något helt annat? Samt, ska man plantera kärnan utomhus eller ha den inne? Trädet ska ju ändå
stå ute sen.. (bör tilläggas att jag bor i lägenhet med balkong). Och kan det lilla trädet, om det nu
skulle ta sig och bli.. nog gammalt, .. fixa äpplen av sig självt eller bör jag försöka odla fram två
träd?
Har hört att man kan ha vissa äppelträd på balkong, de med grundstam B9 eller B491 (?). Är det
då smartare att ympa in en kvist från mammas träd till ett sånt? Hon ska ju sälja huset i år, och det
står lite var stans att trädet ska vara i jord minst två år innan man börjar ympa.. kan jag då lägga
ympgrenar i frysen så länge? Och hur stor är chansen att ympningen lyckas, bör jag samla på mig en
hel hög med kvistar? Söker nog även tips på någon i Västerås eller Eskilstuna trakten som är lite
kunnig på sånt här och skulle kunna tänka sig att hjälpa mig, mot en slant, om det här nu är bästa
alternativet. Känns ganska viktigt för mig att det lyckas och nästan som att jag bara har en chans,
då vill man inte klanta till sig / att det ska misslyckas.

Är jätte tacksam för svar om ni nu orkar läsa allt wink.gif
Jan af Lisö
Hi Äppeltjejen

Du tar ympkvistar från mammas träd nu och gräver dessa under snö på N sida om huset, alternativt lagrar fuktigt i kylskåpet.

Sen, om du kan ympa, köp några lämpliga grundstammar och ympa på dessa. Annars letar upp en lämplig plantskola som kan göra ympningsjobbet åt dig.

Berätta gärna för köparen av huset att trädet har världens godaste äpplen och att du vill ha möjlighet att med tiden hämta lite ympris, risken än ändå stor att på trädets plats står det en groggveranda om några år.

Är inte hemma i Västerås/Eskilstuna, men i Värmland finns Apelkonsult som kanske kan hjälpa dig med ympning vid behov:
http://apelkonsult.se/index.php?page=nytt-frukttraed

Äppelträd på balkongen känns inte bra, kan inte du arrendera 100 m2 hos någon bonde i närheten och ha dina två äppelträd där ?? Eskilstuna/Västerås ligger ju i Mälardalen med gott klimat för äppelodlingar.

Du kan lägga några bilder till hösten här på Forumet så kan vi hjälpa dig att sortbestämma.

officinalis
Går det ens att köpa grundstammar till ett vettigt pris för privatpersoner?
äppeltjejen
Tack för svaren!
Hur länge kan man ha ympgrenarna i kylskåpet? Kan de inte förfrysa?
Man kan alltså ympa även om det är ett nyköpt, nyplanterat träd?

Det om att arrendera en ett stycke jord hos någon bonde har jag inte alls
tänkt på, kan ju vara värt att ha i åtanke. Men hur blir det sen när jag väl hittar
eget hus, det kan ju dröja många år, förstör man inte träden/rötterna om man flyttar dem
då, (går det ens att flytta?). Det är väll antagligen smidigast isåfall att på nytt ympa in
i ett nytt träd antar jag.

Men att odla från en äppelkärna då? Då har jag ju några år på mig innan det växer till sig
så att säga smile.gif

Ska försöka hejda mig från att äta upp alla äpplen i år och hinna ta kort på några. Har hört
att man kan ta med äpplen till Julita för sortbestämning också och efter en viss google forskning
har jag kommit fram till att de verkar vara de som kan mest om äpplen i närområdet.
Jan af Lisö
Du kan INTE få fram samma sort från en kärna. Kärnan har ju en genuppsättning som till hälften kommer från modersorten och till hälften från pollengivaren. Det är så man tar fram nya sorter.

Hemma i kylskåpet (inte frysen) kan du ha ympris under några veckor, kanske någon månad, om det är ympris plockad på våren/vårvintern. Jag vet inget om frysförvaring av ympris.

Om dina träd på arrenderad mark blir för gamla så är det bara att använda ympriset därifrån när du skall plantera träden på egen tomt, som du själv föreslår. Då kan du erbjuda träden till bonden i utbyte att du får hämta ympris och lite äpplen i framtiden hos honom.

Visst kan du identifiera sorten och sen köpa likadan, men det måste ändå vara helt annan känsla att ha ett träd där du kan säga att det kommer från trädet vid din mammas gamla hus. Då kan ju exakt samma äpple gå i arv från generation till generation i familjen.

Julita kan ympa åt dig (tror jag)

Sen kan det vara så att samma sort smakar inte exakt likadant på en annan plats, jordmån, mängden olika mineral i marken (bl. a kalk), fuktighet, solbestrålning, etc, etc kan ju påverka äpplesmaken.

En annan galen idé är att du spanar kärnsådder i din omgivning på "ingenmans mark" och busympar ris från mammmas träd där, några av dessa borde väl klara sig tills du har egen tomt. Jag vet dock inte hur man lokaliserar kärnsådder nu under vårvintern när de inte har några blad eller blommor !!!

OT: Vacker signum du har, Äppletjejen.

OT2: Om du har ett stort äppelintresse så har det nyligen kommit ut en ny svensk äppelpomologi, men tyvärr så kostar verket 650:- på nätet. Har beställt mitt exemplar igår. Får väl trösta mig att äppelpomologier ökar i värdet, Anton Nilssons från 1980 säljs för mellan 800:- och 1200:- beroende på skick.
äppeltjejen
Tack igen för tipsen, verkar lite små krångligt det här med kärnsådder och ympning, men det är nog för att jag inte är så insatt smile.gif Mina äppelkunskaper är begränsade till vad jag tycker är gott wink.gif

Jag köpte Äpplen in Sverige av Svensson och Kastman (2005) på bokrean, har försökt kolla lite i den och fått ner alternativen till 3. Tror mest att det kan vara Snövit, men är lite inne och surrar på Persikerött sommaräpple och ev Mio. Men man får väll snällt ta och åka till Julita / lägga upp bilder här sen till hösten för att få veta. Ska försöka leta rätt på pappas gamla ympbok också, men tror att det är vädligt stor sannolikhet att den har blivit slängd.

Det är självklart inte lika kul att köpa ett träd som att ta en kvist av min mammas, men det skulle bli ett enkelt alternativ om inget annat lyckas.
äppeltjejen
Hittade en lite bild, antar att det inte är bild nog för att identifiera sorten men jag provar ändå.
Fruktköttet brukar vara vitt, ibland lite rosa "vener" i, ibland lite lätt rosa nära skalet.
När det är nyplockat är fruktköttet rätt så saftigt och krispigt, stark sötsur smak och lukt, luktar nästan som smultron/jordgubbar. Efter ett tag blir fruktköttet lite mjöligare. Har för mig att de mognar i slutet utav sommaren. Äpplet är oftast helrött, åt det lite blåröda hållet, inte orangerött, som ni ser på bilden, ibland kan det bli helt kritvita delar, vet inte om det beror på lite sol, inte helt moget eller annan orsak.

[attachment=58813:62925_1254383205.jpg]
äppeltjejen
Har nu tagit ympkvistar från mammas äppelträd, grenarna med "min" sort var lite klena, men tog de bästa jag kunde hitta. Inväntar nu att försäljningen av träd ska sätta igång bara så jag kan köpa mig ett. Så får man väll se om det tar sig även om trädet är nytt. Kollade i pappas ympbok och enligt den ska sorten heta "summerred" ska vara blandning mellan McIntosh och Golden Delicious. Vet inte om det stämmer men så har han skrivit iaf smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon