Nu är det så att jag har ett litet problem, min mamma ska sälja sitt hus och på den tomten finns
det ett äppelträd med världens godaste äpplen. Jag har försökt leta lite i en äppelbok om vilken
sort det kan vara men hittar ingen som jag tycker passar in till 100%. Jag vill ju, som ni kanske
har förstått, ha kvar dessa goda äpplen. Då undrar jag, att om man skulle plantera en kärna från
dem och det nu skulle börja gro, är det stor chans att det blir samma äpplen då, eller kan det bli
något helt annat? Samt, ska man plantera kärnan utomhus eller ha den inne? Trädet ska ju ändå
stå ute sen.. (bör tilläggas att jag bor i lägenhet med balkong). Och kan det lilla trädet, om det nu
skulle ta sig och bli.. nog gammalt, .. fixa äpplen av sig självt eller bör jag försöka odla fram två
träd?
Har hört att man kan ha vissa äppelträd på balkong, de med grundstam B9 eller B491 (?). Är det
då smartare att ympa in en kvist från mammas träd till ett sånt? Hon ska ju sälja huset i år, och det
står lite var stans att trädet ska vara i jord minst två år innan man börjar ympa.. kan jag då lägga
ympgrenar i frysen så länge? Och hur stor är chansen att ympningen lyckas, bör jag samla på mig en
hel hög med kvistar? Söker nog även tips på någon i Västerås eller Eskilstuna trakten som är lite
kunnig på sånt här och skulle kunna tänka sig att hjälpa mig, mot en slant, om det här nu är bästa
alternativet. Känns ganska viktigt för mig att det lyckas och nästan som att jag bara har en chans,
då vill man inte klanta till sig / att det ska misslyckas.
Är jätte tacksam för svar om ni nu orkar läsa allt