Carl

Jag frågade SCAN om ni undrat så har ni svaret nedan:

Hej Carl!

Korv har ju traditionellt stoppats i djurtarmar. Tarmarna är naturligt lite böjda vilket gör att korven får en böjd form (det finns delar av tarmsystemet som är rakt sk. raktarm och av det gör man till exempel salami). Korv som stoppas i naturtarm i dag är fortfarande lite böjd som våra kryddiga korvar till exempel som är stoppade i svintarm. Falukorven stoppas ju i plast- eller naturintarm nuförtiden och då gör man den ofta böjd som en naturtarm. Det har ingen praktiskt funktion utan är något som konsumenterna önskar sig. Man vill av tradition ha en böjd falukorv helt enkelt. Vi har en rak falukorv också och i vissa delar av Sverige är man inte lika petig så där går den att sälja men i andra delar ska man bestämt ha en böjd korv.

Det är lite som grön och gul såpa som förr tillverkades av olika grundmaterial i olika delar av Sverige och därför fick olika färg beroende på var i landet man befann sig. Nuförtiden är det samma sak i flaskorna men med olika färgämnen eftersom att det är omöjligt att sälja grön såpa i vissa delar av landet och vice versa.

Uggi
Monica M zon 4
Jag vill ha böjd korv och grön såpa! tummenupp.gif
theseraphim
Falukorv om det ska vara hel bit måste väl vara börj plus ha en viss köttmängd för att få heta falukorv, det är ju en skyddad produkt som man inte får göra vad som helst med(no fäbodjänta!).
Anma
CITAT (theseraphim @ 11-03-2011, 09:25) *
Falukorv om det ska vara hel bit måste väl vara börj plus ha en viss köttmängd för att få heta falukorv, det är ju en skyddad produkt som man inte får göra vad som helst med(no fäbodjänta!).

Att den måste innehålla viss mängd kött är sant, men det finns ingen regel som förhindrar rak falukorv med rätt köttmängd att kallas falukorv. Som denna till exempel.

Själv föredrar jag rak falukorv, tyvärr finns det inte i den butiken där vi handlar oftast.
theseraphim
CITAT (Anma @ 11-03-2011, 10:28) *
Att den måste innehålla viss mängd kött är sant, men det finns ingen regel som förhindrar rak falukorv med rätt köttmängd att kallas falukorv. Som denna till exempel.

Själv föredrar jag rak falukorv, tyvärr finns det inte i den butiken där vi handlar oftast.

okej jag hade för mig att även formen var ett krav för äkta falukorv, håller annars med dig att jag föredrar en utan böj för den är lättare att skära.
Meriona
Carl, dina funderingar är himla bra tycker jag! smile.gif
gnon49
Själv vill jag ha blommig falukorv till lunch. w00t.gif
Carl

Att det låg till så med gul resp grön såpa hade jag ingen aning om. Bara konstatera att våra beslut inte styrs av förnuftet utan av känslor.
Skruttis
CITAT (gnon49 @ 11-03-2011, 22:25) *
Själv vill jag ha blommig falukorv till lunch. w00t.gif

Varsågod, en blommig korv till dig.
Peztis
biggrin.gif

En blommig falukorv - det är väl det minsta man kan begära i detta forumet!
malcolm
Jag gillar djupsinniga trådar som denna. tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon