theca
nu bara måste jag få ett växthus! yes.gif

har kommit så långt i funderingen att det är bäst att bara göra det enkelt,om jag ska få nåt hus i sommar..

tänkte bygga ram av battting o dra växthusplast över.men storleken? vill ju gjärna att det inte genast blir för litet,men vet nu egentligen inte vad jag skulle odla.tomater,gurka,äggplanta, kanske nån vindruva..

vad tror ni om ett hus på ca 2,5x4 meter? eller 3x4.

hur bred ska man räkna med att gången behöver vara? och ska man odla i krukor eller ha "bassäng"?

vad lönar det sej att ha för golv?

hur hög ska takhöjden vara?

ska lusläsa inlägg här på växthus från tidigare,men detta funderar jag på nu !
theca
nå,nu har jag ju läst på och det verkar som om det inte finns nån övre gräns..ju större destu bättre..
ska kolla om svärmor skulle avstå från sin växthus ram..hon fick ett nytt..
det är väl ca 3x3 meter det gamla.
Peztis
Som du insett, desto större desto bättre!

Men! hellre ett litet växthus än inget alls. Och tänk på att det är inte bara ytan du ska fundera över utan även rymden, dvs det är bättre att bygga högt i tak för då får du en bättre volym med luft och det gillar växterna.
Jag har ett gammalt växthus om är 6 kvm där jag knappt kan stå raklång i mitten och det är kanske 75 cm i sidorna - värdelöst! Hur jobbigt som helst att arbeta därinne så de senaste åren har växthuset helt legat i träda.
theca
tack för svar!
jag skriver bara fel..det är nog längre åtminstone än 3 meter.kanske 2,5x4 meter,svärmors växthusram.

jag minns inte,men jag TROR att det var ganska högt..men det får i vilket fall som helst duga nu i brist på bättre,bara hon avstår från det.hon fick renarama lyxväxthuset i 60 års present,det är typ 5x 12 meter eller nåt gigantikst..kanske hon skulle avstå från det whistling.gif
Peztis
Du kan ju fråga...

"Hej lilla gulliga superbästa svärmor, mamma till världens bäste man! Jag tänkte, du har ju redan ett växthus och nu har du fått ett till... Är det inte bättre att sätta det hos mig, jag menar då slipper du ju trasslet med att montera ned det gamla och herrejisses vilket arbete det blir för dig att sätta upp det stora... Jag liksom tänker på dig..."

Var det så du tänkte? giggle.gif
Ally
rotfl.gif
Kamilla_I
rotfl.gif Absolut, varför plågas med ett jätteväxthus???
Bätte du får plågas med det whist.gif
theca
tummenupp.gif
ja, men det ville hon inte utsätta mej för whist.gif så jag ska få den lilla ramen..men om man gräver ut lite o så, så tror jag det blir hur bra som helst! till att börja med rolleyes.gif
fuchsian
Hej,

Du kan väl göra så att du bygger ditt så att du eventuellt kan fortsätta att bygga ut den om du nu skulle vilja. Hur du skulle göra, läs i olika växthusbyggen.
Vid en vanlig tomt på 1000kvm med grannar runt om får man inte bygga mer än högst ett med 15 kvm om grannarna inte går med på att ge sitt tillstånd till ett större bygge.
Endast lite funderingar för mitt är ca. 14kvm och skulle vilja bygga mer men en enda sätter sig på tvären så vi väntar med ytterligare byggen tills de flyttar till hemmet, för de är så gamla. .... Fuchsian....
theca
ja vad har nu grannarna emot ett växthus på några till kvadrat?
vi bor på landet med 2 hektars tomt..det ryms fint yes.gif ..byggnadslov tänker vi inte söka om,men det e nog inte så stort att man måste.
Kamilla_I
Tråkigt Fuschian när grannarna sätter sig på tvären sad.gif
Vi bor supertätt i vårt villaområde, men ändå skrev grannen glatt på när jag skulle bygga...
Efteråt sa hon ...oj vad stort det blev.... Men det tyckte inte jag wink.gif
sofia75
Jag bor också tätt i ett radhusområde och var inne hos grannarna förra veckan med en ritning på tomt+växthus. Jag var rätt nervös för detta växthus har jag drömt om i flera år. Men dom skrev glatt på. Så nu är växthuset beställt och jag väntar bara på att tjälen ska gå ur jorden så vi kan börja med grunden. Har dock en känsla av att grannarna kommer att tycka att det blir större än dom tänkt sig... men jag är lycklig och förväntansfull som ett litet barn!
theca
va trevligt med såna grannar smile.gif lycka till med projektena!!
MayaLisa
Man får väl smörja grannen med lite tomater eller så . Jag "smorde" min närmsta granne(bor på landet, med sommargranne) med ägg och öronproppar då jag skaffade höns...gick utmärkt! =)
Piccante
upp till 15 kvm får man bygga utan bygglov. Man behöver dock grannarnas lov om det kommer ligga närmare gränsen än 4,5 m.
Fippie
vilka bekymmer grannarna kan ställa till...

jag är glad över att bo på landet, utanför stadsplanerat område. Här får vi i princip göra vad vi vill och inte behöver man söka om bygglov heller. Beskedet från kommunen när jag ställde frågan var i princip, gör va du vill men håll dig innanför markgränsen... Vilket ger mig över 10 hektar att leka på... biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon