jimmy76x
Hej!

Jag är helt ny på detta, satta fröer i lördags, gurka, tomat, paprika m.m.

Vad jag har förstått är det alldeles för tidigt för gurkan, men gjort är gjort. Satte 4 fröer, 1 i varje fack i min rootrainer. Det konstiga är att i ett fack har där inte kommit upp en, utan tre stjälkar med två blad på varje, de andra 3 har där kommit upp en stjälk med två blad. Hur kan det komma upp tre stjälkar på ett frö????? Nu efter 5 dagar är de hela 8 cm långa och tänker plantera om dem i större krukor. Men hur gör jag med den plantan som där är 3 st stjälkar??? Hur ska jag separera dessa 3 i 3 olika krukor för det måste jag väl?
Maggan H
Om du är säker på att du bara satt ett frö så får du omskola plantan och klippa bort två stjälkar. Gurka är starkväxande och skickar ut nya grenar efterhand så man måste binda upp och ev beskära dom när dom blir för stora. Men i nuläget hade jag knipsat bort två, plantan mäktar nog inte med tre skott heller.
jimmy76x
Vilken storlek på kruka tycker du jag ska omskola dem i, blir detta i så fall slutkrukan? Kan jag använda min såjord när jag omskolar den?
Åsa, mälardalen zon 2
Gurka måste ha välutvecklade karaktärsblad ifall du ska skola om dem (gurkfröer satta i lördags lär inte ha välutvecklade karaktärsblad de lär bara ha hjärtblad) + gurka är oerhört känsliga för omplanteringar. Ofta brukar man så gurkfrön direkt i 12cm gurkkrukor som nästan är bottenlösa, och sedan planterar man ner hela krukan i marken vid utplantering, allt för att slippa störa rötterna.
jimmy76x
Hur ser man skillnad på karaktärsblad och hjärteblad???
Peztis
Hjärtbladet är det bladpar som kommer först, otast är de lite rundade i formen. Sedan kommer karaktärsbladen, det är hur bladen för denna planta normalt ser ut.
Eva i Skåne
När du omskolar ska du inte använda såjorden utan nån mer näringsrik variant.
jimmy76x
Typ vanlig plantjord?
Eva i Skåne
Gärna plantjord av lite bättre (dyrare) sort.
Jag vet inte hur mycket näring gurkplantor behöver, kanske kan du få bättre svar av nån van gurkodlare.
Ally
CITAT
Ofta brukar man så gurkfrön direkt i 12cm gurkkrukor som nästan är bottenlösa, och sedan planterar man ner hela krukan i marken vid utplantering, allt för att slippa störa rötterna

Ska man plantera i krukor gjort av tidningspapper kanske?
Eller torvkrukor?
(kapar tråden lite whistling.gif )
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon