Whiskuchi
11-03-2011, 18:15
Vi funderar på att ta bort den gamla oxelhäcken, den är ful, kräver en massa skötsel (beskäring) och är för låg för framtida behov när det ska byggas på intilliggande tomter. Men vad ska vi ersätta den med? Syren? Huset är byggt 1959, vad hade folk för häckar då? Den bör bli relativt hög för att skydda från insyn, gärna vara friväxande, det gör inte ont om den växer upp relativt fort.
Jag vet att inte alla gillar den men jag ville snabbt få upp en häck, för insyn, vindskydd och grön fond/bakgrund till mina rabatter. Det blev Thuja occidentalis brabant. Den är nu 1.80 efter att jag började toppa den för 2 år sedan. Den är ca 4 år i sommar och då man köper plantorna kan man få tag i plantor som är över en meter och det är en bra start tycker jag. Vi har ett gammalt hus. Jag skickar med en bild där man ser häcken i bakgrunden och det är nyfotat. Hoppas det ger något.... Lycka till!
mars 2011 018.jpg
vanjalarsa
12-03-2011, 10:09
JÄttefint!!
mvh vanjalarsa
Men tack så jättemycket!
Whiskuchi
12-03-2011, 13:21
Thuja är verkligen jättesnyggt! Fast den är ganska dyr väl? Det är en lååååång sträcka som ska planteras, fast vi kanske kan ha thuja på en av sidorna i och för sig.
Huggorm
12-03-2011, 13:41
Vill man slippa lindrigt undan från beskärning, så är thuja bra. Ett alternativ är ju att kapa ner oxelhäcken och låta den växa upp på nytt, men den kommer ju kräva beskärning för eller senare. Den kommer dock att växa upp snabbare än en nyplanterad häck eftersom det finns färdiga rotsystem.
CITAT (Whiskuchi @ 12-03-2011, 13:21)

Thuja är verkligen jättesnyggt! Fast den är ganska dyr väl? Det är en lååååång sträcka som ska planteras, fast vi kanske kan ha thuja på en av sidorna i och för sig.
Kul du gillar den! På våren brukar dom alltid ha extrapriser på plantskolorna på Brabanten. Det kan vara 49-59 kr per styck då men då är det oftast ganska stora plantor 100-120 cm. Visst blir det dyrt om du behöver många men du får upp häcken ganska fort.... vi satte på 40 cm cc, det hade säkert räckt med 50 cm. Vi har 30 m häck och alla utom 2 tog sig snabbt så vi bytte ut dom. Hoppas du blivit lite hjälpt av detta...
Whiskuchi
12-03-2011, 13:54
CITAT (Huggorm @ 12-03-2011, 13:41)

Vill man slippa lindrigt undan från beskärning, så är thuja bra. Ett alternativ är ju att kapa ner oxelhäcken och låta den växa upp på nytt, men den kommer ju kräva beskärning för eller senare. Den kommer dock att växa upp snabbare än en nyplanterad häck eftersom det finns färdiga rotsystem.
Jag har funderat i de banorna, men som du skriver kommer den kräva beskärning till sist och eftersom vi vill ha en häck som är runt tre meter hög blir det ett jäkla jobb
Huggorm
12-03-2011, 14:05
CITAT (Whiskuchi @ 12-03-2011, 13:54)

Jag har funderat i de banorna, men som du skriver kommer den kräva beskärning till sist och eftersom vi vill ha en häck som är runt tre meter hög blir det ett jäkla jobb

Syren blir ju ungefär så hög, så det kan kanske också vara ett alternativ då. Men det kommer ta en del år innan den höjden nås. Eller friväxande häggmispel, om plats finns för bredden
zaaritha
12-03-2011, 22:02
Häggmispel! Fina blad, bär -snabbväxande!
Aqvakul
12-03-2011, 22:08
CITAT (zaaritha @ 12-03-2011, 22:02)

Häggmispel! Fina blad, bär -snabbväxande!
Jo, mycket vacker och lättskött..
ingrids
13-03-2011, 00:59
Håller med om häggmispel - och har för mig att jag läst eller hort om en smalväxande sort som inte blir så yvig. Vet dock inte om den finns som häckplanta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.