Vinterflickan
Hej allesammans, nu närmar sig våren & jag planerar för fullt vad jag ska plantera i trädgården.
Har hittat en ros på bakker som kallas kaskadros "Tugela Falls" men jag får inte fram någon härdighet på den, och jag blir inte riktigt klok på om den bara funkar som ren klätter/marktäckare eller om man kan odla den som buskros.
Har försökt söka på nätet om denna ros men hittar i princip ingenting... Någon som vet något om denna?
Härdighet, växtsätt, sjukdomar etc? Hade varit rolig att ha den vid stentrappan till altanen och blomma hela sommaren...

Sen undrar jag en sak till, vilket förmodligen är en korkad fråga, men jag frågar ändå... Jag bor ju i zon 1, men en vinter som denna så har det ju vissa tillfällen varit nedåt -20... då borde väl det avika från hur zonen "normalt" beter sig? Jag tänkte att man kanske borde köpa växter som är härdigare än den man bor i uti fall att?
octachoron
En ros från 2004 så det finns inte så mycket information om den än.
Jag hittade dock en tysk sida (på engelska) som hade mest information om denna ros.
http://www.rosen-stange.com/rosen/rosen-na...gela-falls.html

Färgen på blomman är tydligen vit med en rosa anstrykning, inte Bakkers väldigt rosa blomfärg. Där gick de till överdrift med Photoshop (igen)! (Det finns en hel del information om Bakker om du vill söka om folks erfarenheter med detta företag)
En ren klätterros (climber) verkar det som.

Apropå zoner, jag har hört att en ros som odlas i sin kallaste zon i regel inte överlever var tionde vinter i genomsnitt.
För mig så har få zon 4 rosor klarat sig bra här i zon 4 utan de rosor som blommar bäst är zon 6 rosor.
Kajsa
Köp rosor på andra ställen, den är troligen klen ? Köp på handelsträdgårdar där du bor och kan fråga och med dessa två kalla vintrar tar rosor som ligger på gränsen av sin zon stryk, eller dör. Klätterrosor kan vara svårt ha i krukor som sedan ska övervintras utan frost ?
Du har ju annars Flora Linnea där nere som kan rosor, där kan du skicka efter om du vill.
www.floralinnea.com
Vinterflickan
Tack för era tips!

Har precis läst en tråd om Bakker & inser att jag inte vill handla av dem... Traskar nog ned till min lokala handlare här i Rockneby, fastän de lär vara lite dyrare smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon