Full version: Toppa fuchsia
digitalkarin
Jag har hört och läst att Fuchsian skall toppas ordentligt och ofta, annars ränner den visst iväg. (Kul, man får många sticklingar!)
Men hur kort skall man egentligen hålla den? Nu har jag tagit av översta toppen, så det som återstår är ca 6 cm, med ganska mycket sidoskott och så nertill. Är det för mycket? Borde jag ha låtit den växa lite till?
nilla
Beror lite på hur du vill att den ska bli och om det är en som växer hängande eller uppåt. Jag brukar satsa på uppåtväxande och inte toppa dom förrän dom har ränt iväg en rejäl bit - målet är ståtliga stamfuchsior.
För ampel är det nog bra att toppa dom ganska ofta i början.

Gunilla
digitalkarin
Jo - till ampel var de tänkta. Tack för ditt svar! smile.gif
Ti bee
Efter vart tredje bladpar toppade jag mina (även grenarna), på ett ungefär, och de blev fina amplar och småbuskar.
smile.gif
Petran
Vad heter sorten ? Olika sorter toppas lite olika- smile.gif
Nutten
Där jag jobbar rekommenderas att man toppar fuchsian ovan fyra blad!
Är SÅ sugen på att införskaffa några sticklingar själv, finns så många fina sorter...

Idag började vi sälja de första penséernal Så småningom kommer hela växthuset vara fyllt av ett hav av mängder med olika penséer, men just nu är det bara blå, gul och liten gul som är i blom biggrin.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Mycket info om fuchsiaodling hittar man här: http://www2.dicom.se/fuchsias/growingswe.html

Själv köpte jag en Tom thumb stickling när jag var på plantskolan idag för att köpa jord (+en kraftig stickling Oxalis vulcanicola (= O. siliquosa??) följde också med hem.)

Olika sorter fuchsia passar till olika saker alla passar ej i ampel och alla sorter passar inte till att stamma upp osv.

Troligtvis köper jag på mig en hel hög nya fuchsior på trädgårdsmässan där kan man hitta kul och annorlunda sorter. Förra årets favorit var denna:
http://www2.dicom.se/fuchsias/procumbens.html (ett extra plus var att denna var ganska lättrotad så utav en köpt stickling fick jag flera plantor som hann blomma under sommaren)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon