Full version: Toppa fuchsia
digitalkarin
Jag har hrt och lst att Fuchsian skall toppas ordentligt och ofta, annars rnner den visst ivg. (Kul, man fr mnga sticklingar!)
Men hur kort skall man egentligen hlla den? Nu har jag tagit av versta toppen, s det som terstr r ca 6 cm, med ganska mycket sidoskott och s nertill. r det fr mycket? Borde jag ha ltit den vxa lite till?
nilla
Beror lite p hur du vill att den ska bli och om det r en som vxer hngande eller uppt. Jag brukar satsa p upptvxande och inte toppa dom frrn dom har rnt ivg en rejl bit - mlet r sttliga stamfuchsior.
Fr ampel r det nog bra att toppa dom ganska ofta i brjan.

Gunilla
digitalkarin
Jo - till ampel var de tnkta. Tack fr ditt svar! smile.gif
Ti bee
Efter vart tredje bladpar toppade jag mina (ven grenarna), p ett ungefr, och de blev fina amplar och smbuskar.
smile.gif
Petran
Vad heter sorten ? Olika sorter toppas lite olika- smile.gif
Nutten
Dr jag jobbar rekommenderas att man toppar fuchsian ovan fyra blad!
r S sugen p att infrskaffa ngra sticklingar sjlv, finns s mnga fina sorter...

Idag brjade vi slja de frsta pensernal S smningom kommer hela vxthuset vara fyllt av ett hav av mngder med olika penser, men just nu r det bara bl, gul och liten gul som r i blom biggrin.gif
sa, mlardalen zon 2
Mycket info om fuchsiaodling hittar man hr: http://www2.dicom.se/fuchsias/growingswe.html

Sjlv kpte jag en Tom thumb stickling nr jag var p plantskolan idag fr att kpa jord (+en kraftig stickling Oxalis vulcanicola (= O. siliquosa??) fljde ocks med hem.)

Olika sorter fuchsia passar till olika saker alla passar ej i ampel och alla sorter passar inte till att stamma upp osv.

Troligtvis kper jag p mig en hel hg nya fuchsior p trdgrdsmssan dr kan man hitta kul och annorlunda sorter. Frra rets favorit var denna:
http://www2.dicom.se/fuchsias/procumbens.html (ett extra plus var att denna var ganska lttrotad s utav en kpt stickling fick jag flera plantor som hann blomma under sommaren)
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon