GrnAnna
Min enda pelargon har klarat vintern riktigt bra vilandes i ett svalt trapphus. Har ingen erfarenhet av vervintring av pelargoner, s nu behver jag lite hjlp. Br jag klippa ned den trots att jag tycker den ser fin ut? Antar att jag ska tillfra lite nring snart och sen plantera om. Tnkte lta den st kvar i trapphuset ett tag till. Tacksam fr tydliga instruktioner om jag ska klippa ned den!
[attachment=58751:DSC03045.JPG]
Bassam
Hej

Gurkor kan klara sig p all jord om jorden har PH 5,5 - 6,5 och har vldrnerad s du kan anvnda P- jord.

H:Bassam
Misty
Bassam, jag tror att du har svarat p fel trd.

Jag tycker inte att du ska klippa ner den, den ser faktiskt lite knubbig ut. Men du kan ju toppa den och ta sticklingar av den, om du vill ha fler?
Vad r det fr sort?
Eva i Skne
Jag tycker inte heller du ska klippa den som hllt sig s fin hela vintern. Mjligen skulle du kunna ta lite p den topp som sticker fram/lite nedt p bilden, men det r absolut ingen ndvndighet. Man lyckas sllan hlla "egna" pelargoner i samma jmna form som de man kper p vren. Man kan ju ocks diskutera vilket som r finast. Det r vl odlarna som ftt fr sig att dom ska vara s jmnvxta, lga och knubbiga. Inga pelargoner vxer s i naturen.
Jag tycker du ska lta den vara som den r, men ge ny jord och brja ge gdning ngra veckor efter det s fr du skert en jttefin blommande pelargon framt sommaren.
GrnAnna
Tack fr snabba svar! Jag gillar stora pelargoner - om de r snygga och vlvxta, har ingen srskild lngtan efter liten och knubbig egentligen. Denna ska st ute vid kkstrappen vid mitt torp, s den fr grna se lite maffig ut. Jag tar lite i toppen som strcker sig, planterar om den och brjar gda ett par veckor senare.
Vet inte vad det r fr sort, Misty, men den blommade fantastiskt hela frra sommaren, lngt in p hsten. Blommorna hade en djup, mrkrd frg, jag skulle kalla den rubinrd?
aldo
Jag skulle ox plantera om den och toppa lngre fram om det skulle behvas .Kanske bara gallra ur den s alla blad fr ljus .

Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon