GrönAnna
Min enda pelargon har klarat vintern riktigt bra vilandes i ett svalt trapphus. Har ingen erfarenhet av övervintring av pelargoner, så nu behöver jag lite hjälp. Bör jag klippa ned den trots att jag tycker den ser fin ut? Antar att jag ska tillföra lite näring snart och sen plantera om. Tänkte låta den stå kvar i trapphuset ett tag till. Tacksam för tydliga instruktioner om jag ska klippa ned den!
[attachment=58751:DSC03045.JPG]
Bassam
Hej

Gurkor kan klara sig på all jord om jorden har PH 5,5 - 6,5 och har väldränerad så du kan använda P- jord.

H:Bassam
Misty
Bassam, jag tror att du har svarat på fel tråd.

Jag tycker inte att du ska klippa ner den, den ser faktiskt lite knubbig ut. Men du kan ju toppa den och ta sticklingar av den, om du vill ha fler?
Vad är det för sort?
Eva i Skåne
Jag tycker inte heller du ska klippa den som hållt sig så fin hela vintern. Möjligen skulle du kunna ta lite på den topp som sticker fram/lite nedåt på bilden, men det är absolut ingen nödvändighet. Man lyckas sällan hålla "egna" pelargoner i samma jämna form som de man köper på våren. Man kan ju också diskutera vilket som är finast. Det är väl odlarna som fått för sig att dom ska vara så jämnväxta, låga och knubbiga. Inga pelargoner växer så i naturen.
Jag tycker du ska låta den vara som den är, men ge ny jord och börja ge gödning några veckor efter det så får du säkert en jättefin blommande pelargon framåt sommaren.
GrönAnna
Tack för snabba svar! Jag gillar stora pelargoner - om de är snygga och välväxta, har ingen särskild längtan efter liten och knubbig egentligen. Denna ska stå ute vid kökstrappen vid mitt torp, så den får gärna se lite maffig ut. Jag tar lite i toppen som sträcker sig, planterar om den och börjar göda ett par veckor senare.
Vet inte vad det är för sort, Misty, men den blommade fantastiskt hela förra sommaren, långt in på hösten. Blommorna hade en djup, mörkröd färg, jag skulle kalla den rubinröd?
aldo
Jag skulle oxå plantera om den och toppa längre fram om det skulle behövas .Kanske bara gallra ur den så alla blad får ljus .

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon