Har stt lite olika petunior som jag frmst tnkte ha i amplar. Hur mnga plantor r lagom stta i en
25-30 cm ampel? Finns det ngon blomma som petunia inte tycker om att samplanteras med?
fuchsian
12-03-2011, 14:36
Om det r hngbetunior du tnker p s rcker nog 3 normala plantor i den storleken av ampel.
Jag brukar ha en ranka av ngot grnt med, kommer nu inte p ngra namn, typiskt, men du kan nog lista ut det.
Jag har ven gjort s att har planterat en betunia i mitten, som jag ser efter att den blir en lgre buske och d r det inte en hngsort, men sen kombinerar jag med smbetunior som rankar sig nert runt om, beroende hur spda de r.
Har haft en vanlig pelargon, zonale, i mitten och sen tagit frgmssigt enbart grnt som hnger ner eller smbetunior i en annan, oftast vita runt om.
Det finns ocks sm grstuvor som man kan ha i en ampel, beroende hur man vill ha det.
Sm barrvxter brukar jag ha till mina vinteramplar och cyklamen och den silvergra, flerriga vxten, men den trivs inte s bra ihop med dessa sm barrvxter.
Jag brukar kpa dem p hsten fr. Tyskland och de har olika frger, dessa barrvxter och de trivs ihop med sm ljungplantor. Dessa har jag hela vintern i mitt vxthus och till sommaren jordslr jag dem fr de trivs inte ihop med sommarblommor, betunior.
Det finns massa ideer nr man brjar tnka efter och sen som konstnr jag r, s brukar jag passa ihop med frgerna i harmoni, men det r ju en verkurs.
Ja, lite att tnka p! Glm inte lgga lecakulor i botten fr att det inte blir fr ttt fr rtterna.
Lycka till!
..Fuchsian..... Ps. Det finns en bra bok om sommarvxter som en inspiration som jag brukar anvnda mig av, Den heter --- Sommarblommor hela ssongen, Arrangemang och odling fr kruka och rabatt, av
Lena Sofia Andersson och Eva S. Andersson . Bonniers Fakta
Jag kper mina trdgrdsbcker genom bokklubben "Hem & Trdgrd" .. www.hemochtradgard.se
Dr finns allt mjligt till hyfsade priser. Ds.
Tack fr ditt svar. 3 plant blir nog lagom.
Jag sdde petunior ifjol ocks men hade otur med dem d.
Till en brjan sg det bra ut med blommning och allt men sen pltsligt brjade de sloka och tappa blommor och de hmtade aldrig sig riktigt under hela sommaren.
Jag var in p Alibris och lste om boken: Sommarblommor hela ssongen, Arrangemang och odling fr kruka och rabatt och det verkar vara en kanonbok s den ska jag skaffa.
fuchsian
13-03-2011, 12:08
Javisst r den bra och det finns mycket att lsa, s den r verkligen vrt sitt pris.
Helt kanon och jmnt framme.
Undrar just hur det kunde bli s med dina betunior? Var de utsatta fr mycket blst eller regn? Jag fick mina frstrda p s vis ett par r sedan. Jag hade kpt dem som sm plantor och var rdd att de torkar ut, s jag verbevattnade dem helt enkelt.
Ett bra redskap r en fuktmtare, men de r rtt svra att f tag i. Jag kpte min d vi kpte vrt vxthus fr. Willab Garden, och nu efter 3 ssonger har den gett med sig, s jag ska skicka efter en ny.
Har man en karl att vattna vxterna ibland s lrde han att anvnda den och inga vervattnade blommor sen dess.
Den r bra fr det kan se torrt ut p ytan, men det kan finnas ordentligt med fukt lngre ner och d vntar man med vattningen.
Ha det gott!
..Fuchsian.....