Full version: VERONA någon?
Kajsa i Arvika
Frågade i en tidigare tråd om reseinfo för Rimini eftersom jag trodde att jag skulle åka dit med jobbet, men den förändrade politiska situationen i Italien har gjort att resan går till Verona istället. blink.gif

Så nu undrar jag om någon av er har varit där och kan komma med lite input, tips och erfarenheter, gärna trädgårdsrelaterat men anything goes.. yes.gif

Vi kommer att bo centralt i Verona och förhoppningsvis har vi även möjlighet att göra dagsturer till Gardasjön och Venedig på helgen när vi är lediga. Stannar i 2 veckor för att studera den Italienska demensvården.

anne-li i olofstorp
Hmmmm! Nejdå, jag är inte avundsjuk!!! Inte ett dugg!!! sick.gif whist.gif
Tyvärr har jag inte några förslag'! Men såååå härligt för dig!!!!
Iren
Venedig är ett måste, försök komma dit under en heldag! När åker ni? Såg inte om du skrivit det... Våren är ju underbar, dessutom inte så/för varmt i en stad som Venedig. Bra skor ett måste. Har aldrig varit vid Gardasjön men det tror jag du ska med det man läst mm. Så tänk inte på oss, åk bara giggle.gif Trevlig resa!
ingrids
Gardasjön är helt underbart! Var där en påsk för många år sedan, åkter över alperna genom dalar fulla av blommande fruktträd (tänk rosa sockervadd långt upp på bergssidorna!) fram till Gardasjön där mimosan blommade och våren doftade mer än någon annan stans. Minns inte vad de bästa utflyktsställena hette, men vi for runt en hel del, även till Verona, där jag nog bara minns fantastiskt överdådiga balkonglådor och en antik amfiteater.
kerstin z5-6
DU kommer att ha det underbart ! verona är så vackert , Venedig o gardasjön räcker , sekollar du in Verona resten av lediga tiden smile.gif
Kajsa i Arvika
Jag tror säkert att det kommer bli jättetrevligt! Venedig har jag drömt om länge men Gardasjön ser ju också jättefint ut.. tummenupp.gif

Vi åker redan nästa söndag, den 20mars och stannar som sagt var i två veckor.. Ska hem sedan idag och rensa kameran så man får plats med MÅNGA nya bilder.. yes.gif
ilPadrino
Underbart Kajsa, men se absolut till att få gott om tid vid Gardasjön!!!!!

Byarna längs den östra kuststräckan - den soliga sidan - är utan tvekan bland de vackraste platser den här planeten bjuder på. Utgå från Bardolino och kör norrut och glöm inte att stanna på en massa ställen för att traska runt i gränder, äta mängder av gelato, och sippa lite vin!

I utkanten norr om staden Garda (som för övrigt är supermysig) finns en fin strand om ni blir badsugna!

Självklart ska ni besöka Venedig om ni ändå är nere i så pass lång tid, men Venedig är tråkigt nog lite av en turistfälla, och man ser 10 gånger mer av amerikaner och tyskar än av inhemskt folk.

Lägg hellre mer krut på Garda och Verona!!

Hittade en filmsnutt på tuben som visar lite vad jag menar: http://www.youtube.com/watch?v=FRQNhaHhHZw'

(underbar låt dessutom av en av världens vackraste kvinnor... wub.gif )

Åker ner dit varje år, men i år blir det nog inte av förrän i september så jag längtar nästan ihjäl mig nu....... yahoo.gif

Kajsa i Arvika
Hej på er alla, nu e man tillbaks hemma igen, kändes lite deprimerande att lämna det undebart sköna vårvädret i Verona.. coolgleam.gif Men men sånt e livet..
Vi hade 2st hektiska veckor med många intressanta studiebesök.. På kvällarna åt vi en massa god mat.. Fick även chansen att provsmaka en del av de goda lokala vinerna..

Verona var underbart vackert, åker mer än gärna tillbaks dit nån mer gång.. Vi hann även med 2 besök till Gardasjön, Sirmione och Garda stad.. Fantastiskt vackert!
En dag tillbringade vi i Venedig, kul att ha sett det men inget ställe jag behöver åka tillbaks till.. En massa graffiti och reklamtavlor överallt..

Tänkte dela med mig lite av bilderna jag tog..

[attachment=59422:till_jobbet_53.jpg][attachment=59423:till_jobbet_13.jpg]

[attachment=59424:till_jobbet_1.jpg][attachment=59425:till_jobbet_6.jpg]

[attachment=59427:till_jobbet_7.jpg][attachment=59428:till_jobbet_14.jpg]

Gardasjön

[attachment=59429:till_jobbet_15.jpg][attachment=59430:till_jobbet_16.jpg]

[attachment=59431:till_jobbet_42.jpg][attachment=59432:till_jobbet_43.jpg]
Kajsa i Arvika
Venedig

[attachment=59433:till_jobbet_17.jpg][attachment=59434:till_jobbet_20.jpg]

[attachment=59435:till_jobbet_27.jpg][attachment=59436:till_jobbet_28.jpg]

[attachment=59437:till_jobbet_30.jpg][attachment=59438:till_jobbet_32.jpg]

[attachment=59439:till_jobbet_29.jpg]

Alba
Vilka fantastiska bilder du visar. Jag förstår att du haft underbara veckor.
Kajsa i Arvika
Mitt trädgårdsintresse fick stillas av Giardino Giusti i Verona

[attachment=59446:Baksida.jpg][attachment=59447:font_n.jpg]

[attachment=59448:l_k.jpg][attachment=59449:sten.jpg]

[attachment=59450:till_jobbet_45.jpg][attachment=59451:utsikt.jpg]
Kajsa i Arvika
Ja vi har haft det riktigt bra Alba, tyvärr drogs jag med en förkylning och feber från dag 2.. Men man fick hänga med så gott det gick.. wacko.gif
ingrids
Härliga bilder!
ilPadrino
Fantastiska bilder!!!
Släng gärna in flera för sånt här lessnar man aldrig att titta på! wub.gif

Högst uppe på den där jättehöga klippan du plåtade vid Garda ligger ett gammalt kloster, och på en sydsluttning strax bakom finns en liten vingård där jag alltid hyr in mig på när jag är nere.

Hur varmt var det i luften där nere nu?
Iren
Jättekul att du ville visa bilderna - så fantastiskt att se! Tack för titten!
Kajsa i Arvika
De hade haft jättedåligt väder tills dagen innan vi kom ner och plötsligt kom våren så de var glada över vår ankomst.. giggle.gif Vi hade jättefint väder, ett par regndroppar en dag bara, temperaturen låg på ca 20 varma vårgrader.. underbart..
ilPadrino
CITAT (Kajsa i Arvika @ 06-04-2011, 09:23) *
giggle.gif Vi hade jättefint väder, ett par regndroppar en dag bara, temperaturen låg på ca 20 varma vårgrader.. underbart..

Ibland tror jag man bor på fel breddgrader... rolleyes.gif
Iren
CITAT (ilPadrino @ 06-04-2011, 12:06) *
Ibland tror jag man bor på fel breddgrader... rolleyes.gif

Ja det kan jag verkligen hålla med om!
varghem
CITAT (Iren @ 06-04-2011, 13:11) *
Ja det kan jag verkligen hålla med om!

BARA IBLAND???? fear.gif
Iren
Alltid!!!!!
ilPadrino
Ja sant, faktiskt alltid!!! smile.gif
Lokan
Jättefina bilder!!! tummenupp.gif
Kajsa i Arvika
Fler bilder... ? får rota lite..
Kajsa i Arvika
[attachment=59554:Foto035.jpg][attachment=59551:till_odla_2.jpg]

[attachment=59553:till_odla_4.jpg]

[attachment=59552:till_odla_3.jpg][attachment=59550:till_odla.jpg]

ilPadrino
Jättefina bilder! Nu slog min Italien-sjuka till på allvar igen... smile.gif

Jag måste också gräva lite och lägga upp några bilder från Garda här, hoppas det är ok?

Kajsa i Arvika
Jajjemensan! det går bra det.. tummenupp.gif
ilPadrino
Här kommer några av mina bilder från Gardasjön, I hope you like!! smile.gif

Kopia av DSC_0701.JPG

Kopia av IMG_0176.jpg

Kopia av DSC_0060.JPG

Kopia av Bild 001.jpg

Kopia av DSC_0620.JPG

Kopia av DSC_0577.JPG

ilPadrino
Jaha det här med bildstorlekarna var ju tydligen en sak för sig.... rolleyes.gif

Kopia av DSC_0151.JPG

Kopia av DSC_0159.JPG

Kopia av DSC_0516.JPG

DSC_0560.JPG

Kopia av DSC_0776.JPG

Kopia av DSC_0779.JPG

Kopia av DSC_0308.JPG

Bild2010-12-10 004xs.jpg
Kajsa i Arvika
Åh va härliga bilder!! vi har börjat med vår "avrapportering" och nu längtar jag tillbaks!! sad.gif saknar naturen, maten, vinet, människorna..
stennie
Ser ju helt underbart ut !!!
ilPadrino
Ja det är inte utan att man behöver få sig en dos av Italien emellanåt... Lite sydliga temperaturer har vi alla fall fått här hemma de sista veckorna tack och lov! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon