Full version: Slanggurkor
pikelocator
Hej på er!
Ser fram emot en ny och go säsong.
Det är bara en sak som bekymrar mig
och det är spinn som jag får på gurkorna
ungefär mitt i sommaren. Jag har inte
För varmt i huset utan det håller sig kring
25C. Kan jag på något sätt slippa det
där förbannade spinnet? Skördar massor
fram tills spinnet tagit över.
Tacksam för råd och tips
Maggan H
Spinn är en otroligt tråkig skadegörare för att dom är så svåra att få bort. ranting.gif Här kan man köpa rovdjurskvalster som käkar upp dem, biologisk krigsföring alltså! Observera att dom har kort datum, måste sättas ut så fort du får hem dom så inget att köpa i förväg och man måste också ha konstaterat att spinnen har angripit plantorna-annars svälter dom ihjäl.
asaleo
Spinnet och slanggurkor hör tyvärr ihop, för mig åtminstone.
Mina erfarenheter:
De första åren med gurka brukar gå bra. Sedan blir det värre.
Min behandling har varit att varje dag sprita med vattenslangen så att det blir fuktigt i växthuset. Det skall kännas som i en djungel, fuktig värme. Sprita på och under blad. Spinn trivs i torr luft. När man sedan åker på semester och lämnar över till någon hjälpare så brukar bladen vara mycket angripna när man kommer tillbaka.

Tidigare år har jag gasat växthuset med formalin och KMno4 för att ta död på spinnet efter växtsäsongen. (Nu går det inte längre att köpa formalin har jag för mig)

Gurkor ger mycket skörd men ger också besvikelse på eftersommaren. Mycket pyssel om de skall ge hela sommaren.

Om någon har bra tips om gurkodling förutom rovkvalster så skriv något.
Jag har övergett gurkor sedan några år pga ovanstående.
Hälsningar
Najsan
Har fått tipset att dra upp några nya plantor som kan ersätta de gamla när de börjar sunka till sig mitt i högsommaren. Kan kanske vara en idé att göra så, då kanske man kastar de gamla plantorna innan det blivit alldeles överspinnigt i växthuset. Har inte testat iden själv, odlade gurkor under glas i drivbänk förra året och hade inga spinnproblem. (inte så många gurkor heller i ärlighetens namn giggle.gif )
aromata
Spinn älskar drag, så det bör du undvika. Du kan prova att spruta rikligt med såplösning (2-4% grönsåpa) men gör det inte i solsken för då kan du bränna bladen. Eftersom såpan är kontaktverkande är det viktigt att du sprutar rikligt, så att det droppar av plantan, och på bladens undersida där spinnen sitter mest. Räkna med att du får upprepa behandlingen varannan eller var tredje vecka. Såpa kan inte kombineras med biologisk bekämpning.

Biobasiq är ett företag som säljer rovkvalster till hobbyodlare. Kanske kan även Lindesro AB göra det. Förutom det vanliga rovkvalstret Phytoseiulus persimilis kan du kanske prova Macrolophus caliginosus. De är allätare och gillar även vita flygare (bra om du har tomater). De utvecklar sig långsamt och ska därför sättas in relativt tidigt, före ett angrepp. De tål lägre temperaturer och jobbar ända till frosten tar dem.
Ally
Skaffa en "hygrometer", eller en termometer som också visar luftfuktighet.
Jag köpte en digital från Kjell o Company, kostade inte så mycket (minns inte exact).
På sommaren sprutade med vattenslang, fin stril, för att får upp luftfuktighet till 70%, annars i solen blir det oftast bara 25-30%.
Jag fick inget spinn på min slanggurka, och bra skörd fram till frost.

Men det var bara första året med växthuset.... Kanske bara hade tur......

CITAT
Spinnet och slanggurkor hör tyvärr ihop, för mig åtminstone.
Mina erfarenheter:
De första åren med gurka brukar gå bra. Sedan blir det värre
ludlan
CITAT (asaleo @ 12-03-2011, 18:09) *
Tidigare år har jag gasat växthuset med formalin och KMno4 för att ta död på spinnet efter växtsäsongen. (Nu går det inte längre att köpa formalin har jag för mig)

En potent förorening som gamla industrier betalar miljoner för att sanera bort på sin industrimark.

CITAT (Ally @ 14-03-2011, 20:52) *
Skaffa en "hygrometer", eller en termometer som också visar luftfuktighet.
Jag köpte en digital från Kjell o Company, kostade inte så mycket (minns inte exact).
På sommaren sprutade med vattenslang, fin stril, för att får upp luftfuktighet till 70%, annars i solen blir det oftast bara 25-30%.
Jag fick inget spinn på min slanggurka, och bra skörd fram till frost.

Men det var bara första året med växthuset.... Kanske bara hade tur......

Blir inte tomaterna lidande av för hög fuktnivå?
Skulle inte microdimmers lösa problemet i såfall?
Om d et är något som uppkommer efter flera år beror det inte på att jorden inte bytts ut som den ska?
aromata
Var glad för att du inte får använda formalin. Det är cancerframkallande. Lukten sitter kvar i flera dagar. Otrevligt att hantera.

Spinn övervintrar inte i jorden utan i växthuskonstruktionen. I gamla snören, trådar, spröjs och andra platser med skrymslen. Spola noggrant överallt med en hård vattenstråle. Kan ev vara en fördel att använda såpa. Gör det på hösten efter att du städat ut huset. Då får du färre överlevare att bekämpa. Spola ev ytterligare en gång innan plantering på våren.

Det är ungefär så mycket som du kan göra. Spinn är svårt att bli av med så räkna med att de kommer tillbaka. Det som nämnts tidigare som biologisk bekämpning, hög fuktighet och byte av plantor är bra åtgärder. Gurkplantan har en begränsad livstid (till skillnad mot tomat). Det optimala är nog att plantera i omgångar. Kanske så att man bara plockar stamgurkorna. De blir då också mycket lättare att sköta. Proffsodlarna planterar ofta i tre eller fyra omgångar.
Bassam
Hej

Jag rekommenderad min tips för att ta bort lös och spinnet från växter :

1 - vattna dina växter med spreja bara varje dag nästan halv timma varje morgon, du kan göra dem öppnar utomat med timmer med timmer varje morgon.

Varför fungerar bra:

på grund att man höjer fuktighet på luften och marken så lös och spinnet kommer inte på grund att de tycker om torr luften och marken.

H:Bassam
pikelocator
Tackar för alla svar.
Ska from. i år duscha gurkorna varje morgon under den varma perioden
PMK
När ämnet ändå är gurka lånar jag tråden lite.

Jag har en melongurka som växer, men stjälken är totalt slapp? Ställer jag den inte på stötta så faller den pladask rakt ner horisontellt. Varför i hela friden gör den så? Den är inte speciellt lång, den fick massor med ljus men blev ändå sån?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon