Full version: Frsdda pelargoner
lgryte
Frra sommaren lyckades jag f ngra pelargonfrn att gro wub.gif
De sm plantorna har klarat vintern fint och jag undrar om jag ven ska klippa ner dem nu? De r bladrika men smalstnglade.

Det tar emot att klippa av dem, men det r kanske bst fr deras framtida tillvxt? confused.gif

Peztis
Jag tror att det beror p vilken typ av pelargon det r du har.
Men om de r lite taniga s r det ju oftast bara att klippa ned och stta det taniga i krukor s har du fler pelargoner!
Eva i Skne
Kan du inte lgga in en bild?
Helt allmnt s skulle jag vilja sga att du ska toppa dom om dom inte r grenade, men lmna kvar ngra blad annars r det inte skert dom bryter nya skott. Ny jord och nring om ngra veckor s blir dom nog fina
lgryte
Jo de har ftt ny jord och lite strre kruka redan...

Det r Black Velvet (i rda krukan) och en zonal som jag har plockat egna frer frn. Tomentosum (lngst fram) r fortfarande fr liten fr att jag ens skulle fundera p att minska den. Moderplantan har antagligen inte verlevt vintern -cry-.gif

Jag har stt nya Tomentosum nu, men de har inte grott n. Den lilla nykomlingen tog 1 mnad i sommarvrmen innan den vgade visa sig s jag lr f vnta nnu en tid...coolgleam.gif

Jag har otur med sticklingsfrkning - de ruttnar... Bttre tur har jag faktiskt haft med dem jag har behllit i hydro whist.gif

Frsdda pelargoner

pelargonfreak
Om du inte sett dom blomma nnu skulle jag vnta att klippa till blomman kom om det r ngot att spara, sen klippa ner den. Vattnar du dina sticklinar unerifrn ? Om du gr det ruttnar dom inte lika ltt, stll dom p en bricka och lt dom suga underifrn. Lycka till rolleyes.gif
aldo
Jag skulle toppa zonalerna men inte P.tometosum fr den vxer sdr !
lgryte
Just dessa plantor har inte blommat nnu eftersom de r s sm och unga. Men jag vet vem modern r - eftersom jag sjlv plockat frerna.

Det ska bli spnnande att se hur blommorna ser ut p zonalen om den liknar modern. Tomentosum rknar jag med har frkat sig sjlv och Black Velvet ska vara rosa.

Det r s spnnande med egna plockade fer yahoo.gif

Hur kommer blomman att se ut? En ny unik sort? giggle.gif
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon