Jag var sommaren 2009 p Mallorca och plockade d med mig en stickling frn en hibiskus. Den tog sig jttefint och idag r den en meter hg!
Den blommade oavbrutet hela hsten med enkla vita blommor - den r s fin i all sin enkelhet!
[attachment=58799:IMG_3533_2.jpg]
Men jag undrar, r det ngon som vet vad den heter?
Idag r den som sagt nra en meter hg med en massa sm skott utmed hela stammen. Jag har tnkt att toppa den nu och stamma upp den.
Vad kommer att hnda med skotten utmed stammen nr jag toppar, kommer de att stta fart? Fr de vxer ju inte direkt fort idag, allt verkar g t till att strcka sig uppt.
Jag skulle grna vilja ta dessa sidoskott och f dem att etablera sig till nya sm plantor. Ska jag klippa eller dra av skotten s att det blir en klack med? Hur stora br de vara? Det viktiga r ju att jag inte skadar stammen och huvudplantan, dock! De sm skotten fr komma i andrahand.
Hibiskusar verkar vara rtt trstiga av sig och bladen slokar s fort krukan torkar vilket gr fasligt fort, tycker jag vattnar varje dag! Jag har drfr igr satt dit en sdan dr semestervattnare (veke i ett plastrr som man lgger ena nden i krukan och andra i vatten) s fr vi se om det funkar lite bttre.
Den str idag i ett vstligt fnster och dr verkar den trivas - dr verkar de flersta vxterna trivas!
Jag knner att jag kan i stort sett ingenting om hibiskusar!
vet inte vilken namnsort det r, men vilken vacker hibiskus du har
Visst r den!
Ibland glmmer man bort det som r s enkelt och rent...
googlade och hittade detta, kan det vara den sorten ? ''Dainty White'' r en jag hittade.
http://www.google.se/images?hl=sv&safe...001&bih=531eller denna, hittade den nu ocks. den liknar den mer vl ?
http://www.flickr.com/photos/hhyeo/3029149...in/photostream/
Det r lustigt det dr med googling! Jag tyckte jag skte och skte men hittade inget vettigt. Och d frgar man ju hr och fr genast vettig hjlp!
Tack flaxss! Jag tror att det r en Hibiscus rosa-sinensis "Dainty White".Den har det dr "virveln" i kronbladden, dvs de sitter inte rakt ut utan lite t sidan s det ser ut som att man snurrat hela blomman lite. Kan inte se att White Picardy har den "snurren" p ngra bilder jag har sett.
Hibiscus rosa-sinensis lr det i alla fall vara.
Puffar lite med frgan om frkningen av sticklingar: klippa eller dra av dem frn huvudstammen?
Malva15
03-04-2011, 07:50
Den hr vita hibiskusen gr under tv namn: Dainty White samt Swan Lake

Jag tror den kallas Dainty White i USA och Swan Lake hr i Europa.
Jag lste ngonstans nr jag satt och letade att det enda korrekta namnet r just Dainty White, de andra frsker man f bort.
Jag har i alla fall toppat min hibiskus och dessutom stammat upp den! De alldeles fr sm sidoskotten har jag satt ned i sjord och frhoppningsvis r det ngon liten rackare som tar sig.