Jag var sommaren 2009 på Mallorca och plockade då med mig en stickling från en hibiskus. Den tog sig jättefint och idag är den en meter hög!
Den blommade oavbrutet hela hösten med enkla vita blommor - den är så fin i all sin enkelhet!
[attachment=58799:IMG_3533_2.jpg]
Men jag undrar, är det någon som vet vad den heter?
Idag är den som sagt nära en meter hög med en massa små skott utmed hela stammen. Jag har tänkt att toppa den nu och stamma upp den.
Vad kommer att hända med skotten utmed stammen när jag toppar, kommer de att sätta fart? För de växer ju inte direkt fort idag, allt verkar gå åt till att sträcka sig uppåt.
Jag skulle gärna vilja ta dessa sidoskott och få dem att etablera sig till nya små plantor. Ska jag klippa eller dra av skotten så att det blir en klack med? Hur stora bör de vara? Det viktiga är ju att jag inte skadar stammen och huvudplantan, dock! De små skotten får komma i andrahand.
Hibiskusar verkar vara rätt törstiga av sig och bladen slokar så fort krukan torkar vilket går fasligt fort, tycker jag vattnar varje dag! Jag har därför igår satt dit en sådan där semestervattnare (veke i ett plaströr som man lägger ena änden i krukan och andra i vatten) så får vi se om det funkar lite bättre.
Den står idag i ett västligt fönster och där verkar den trivas - där verkar de flersta växterna trivas!
Jag känner att jag kan i stort sett ingenting om hibiskusar!
Alexander-VG-zon3
12-03-2011, 22:27
vet inte vilken namnsort det är, men vilken vacker hibiskus du har
Visst är den!
Ibland glömmer man bort det som är så enkelt och rent...
Crazy4Flowers
12-03-2011, 22:37
Jättesnygg!!!
Alexander-VG-zon3
12-03-2011, 22:45
googlade och hittade detta, kan det vara den sorten ? ''Dainty White'' är en jag hittade.
http://www.google.se/images?hl=sv&safe...001&bih=531eller denna, hittade den nu också. den liknar den mer väl ?
http://www.flickr.com/photos/hhyeo/3029149...in/photostream/
Det är lustigt det där med googling! Jag tyckte jag sökte och sökte men hittade inget vettigt. Och då frågar man ju här och får genast vettig hjälp!
Tack flaxss! Jag tror att det är en Hibiscus rosa-sinensis "Dainty White".Den har det där "virveln" i kronbladden, dvs de sitter inte rakt ut utan lite åt sidan så det ser ut som att man snurrat hela blomman lite. Kan inte se att White Picardy har den "snurren" på några bilder jag har sett.
Hibiscus rosa-sinensis lär det i alla fall vara.
Puffar lite med frågan om förökningen av sticklingar: klippa eller dra av dem från huvudstammen?
Malva15
03-04-2011, 07:50
Den här vita hibiskusen går under två namn: Dainty White samt Swan Lake

Jag tror den kallas Dainty White i USA och Swan Lake här i Europa.
Jag läste någonstans när jag satt och letade att det enda korrekta namnet är just Dainty White, de andra försöker man få bort.
Jag har i alla fall toppat min hibiskus och dessutom stammat upp den! De alldeles för små sidoskotten har jag satt ned i såjord och förhoppningsvis är det någon liten rackare som tar sig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.