Bee
Jag har alltid velat ha någon av målarrosorna och har fastnat för Henri Matisse eftersom den är så lik Rosa Mundi men till skillnad från henne remonterar. HM skall stå i samma rabatt, en bit ifrån.
Flora Linnea säger att rosen är en zon 3-ros och Rosenposten säger zon 2. ?? Någon som vet vad som gäller?
Jag bor officiellt i zon 2 men med tanke på att det blåser så mycket här så är det nog mer zon 3.
Kajsa

Jag hade målarrosen Claude Monet i kruka i många år, i garaget på vintern, så tröttnade jag och grävde ner den i trädgården och den klarade ett par vintrar i min zon 3 - 4 innan den frös bort.
Våra två sista kalla vintrar skulle den aldrig klarat här.
Har funderat flera år på att köpa en ny, den var stor och kraftig, frisk, en pärla.
Tror nog att zon 2 passar den bättre ?
Bee
Vilken underbar bild Kajsa! Den gör mig ännu mer sugen! Det var Claude Monet jag först fastnade för häromåret men färgmässigt tror jag Henri Matisse blir bättre. Eller så chansar jag och provar den ena i rabatten och den andra i kruka.

Fast jag fattar inte varför det anges olika zoner. Kan Knud Pedersen vara mer korrekt och FloraLinnea chansar?
Kajsa
Vet ej, svårt det här med zoner, enda jag litar på är boken " Rosor för nordiska trädgårdar " men där är inte målarrosorna med, troligen för dom är för klena, min egen gissning ?
Claude Monet rosen är dock med i " Botanicas Rosor " och där står zon 2. Henri Matisse var ej med.
Målarrosorna passar i kruka så man kan njuta nära av dom på uteplatsen.
kerstin z5-6
Med tanke på att varje trädgård har minst tre zoner så bör den rosen inte alls vara något problem i zon 2
Du ser var i trädgården det tjälar minst, tinar först, blåser mindre osv.. sätt rosen där och inte i z3 delen av din trädgård.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon