Full version: Gurka!
millann
Odlar gurka fr frsta gngen. Har en slanggurka "Max" och en vstersgurka.
Slanggurkan vxer nu s det knakar och har 2 bladpar, bravo.gif

Nr o hur ska man plantera om? ska man som med tomater plantera djupare (vid hjrtbladen), vilken jord? nr brjar man ge extra gdsel? Hur mkt strre krukor ska man plantera dom i nu? de str i vefi 8 krukor nu.

Tack p frhand!

Peztis
Generellt sett s brukar man "alltid" skola om nr karaktrsbladen kommer, dvs de blad som kommer efter hjrtbladen.
Oftast brukar man ven passa p att plantera plantorna lite djupare fr att f stadigare och kraftigare plantor.

Gurkvxterna r (gurkor, pumpor, meloner mm) r dock ett undantag! Det vill absolut INTE planteras om djupare fr d kommer de att ruttna och definitivt d.

Vanlig planteringsjord brukar fungera bra, extra gdning ca 3-4 v efter omskolningen.

Den sista meningen frstod jag inte riktigt vad du menade... smile.gif
millann
tack snlla!

vefi 8 kruka r en sn kruka som penser mm r i som man kper! rolleyes.gif allts inte s stor kruka!
Peztis
OK, d frstr jag! Visste inte att de hette s men nu vet jag. smile.gif

Vad jag vet s har de inte ett s vidare vrst stort rotsystem, kanske en kruka p diameter 8 cm borde funka nr de har vuxit till sig lite.
Men nr de ska ut s mste de f strre krukor!
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon