Full version: Vxthus och ohyra
jimmy76x
Har lst mnga trdar om ohyra i vxthus m.m, knns som det tar bort odlargldjen innan man ens har brjat odla.

Hur vanligt r det med ohyra i vxthuset, alla mjliga sniglar och andra skadedjur? r det svrt att f bort skitet?

Har nstan gtt s lngt att jag funderar p att strunta i vxthus och satsa p ett sdant isllet, eller tv..

http://growcamp.com/detaljer-sverige?mid=3...amp;region2=137

r det ett bra alternativ, kan man odla tomater i ett sdant???
Najsan
Om det bara r tomatodling du r ute efter s kan du kanske gra det p friland, beroende p var du bor.

Hr utanfr Uppsala odlade jag vxthustomater frra sommaren p friland och fick rejlt utbyte. Hitta skyddat lge i solen och odla direkt i kobajs s ska du se att det vxer! Jag hade sungold, yellow pear, supersweet 100 och ngra till som jag glmt wacko.gif

Annars r det vl som allt annat smittskyddsarbete, det gller att frska frhindra att smitta kommer in, hitta smitta tidigt och frhindra att det sprids om det kommer in. Att ha ett litet vxthus som man proppar fullt med bara en sorts grda tror jag r ett skert stt att f problem, ngon som har andra erfarenheter?
jimmy76x
Kan man frhindra det p ngot stt?

Varfr uppstr det, gr man ngot fel eller r det ren otur?

Kan man inte tcka ver hela vxthuset med ett insektsnt?
asaleo
Bli inte avskrckt av problem som diskuteras. Tomater och utplanteringssvxter som man senare kan plantera ut ger sllan problem. Inte mer problem n vad vxter utanfr vxthuset ger!
Kinkiga vxter ger problem ven utanfr vxthuset. Man behver hjlp med kinkiga vxter. Det r drfr siten r s bra. Jag fr tips frn ngon som kanske har lst det som jag har problem med.
Det finns inte mycket som gr upp mot att jobba i vxthuset de dr kyliga vrdagarna nr solen skiner. Omvrlden frsvinner och du lever med dina plantor i vxthusvrmen om plantorna bara vxer och vxer.
Du mste prva!
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon