Full version: Växthus och ohyra
jimmy76x
Har läst många trådar om ohyra i växthus m.m, känns som det tar bort odlarglädjen innan man ens har börjat odla.

Hur vanligt är det med ohyra i växthuset, alla möjliga sniglar och andra skadedjur? Är det svårt att få bort skitet?

Har nästan gått så långt att jag funderar på att strunta i växthus och satsa på ett sådant isället, eller två..

http://growcamp.com/detaljer-sverige?mid=3...amp;region2=137

Är det ett bra alternativ, kan man odla tomater i ett sådant???
Najsan
Om det bara är tomatodling du är ute efter så kan du kanske göra det på friland, beroende på var du bor.

Här utanför Uppsala odlade jag växthustomater förra sommaren på friland och fick rejält utbyte. Hitta skyddat läge i solen och odla direkt i kobajs så ska du se att det växer! Jag hade sungold, yellow pear, supersweet 100 och några till som jag glömt wacko.gif

Annars är det väl som allt annat smittskyddsarbete, det gäller att försöka förhindra att smitta kommer in, hitta smitta tidigt och förhindra att det sprids om det kommer in. Att ha ett litet växthus som man proppar fullt med bara en sorts gröda tror jag är ett säkert sätt att få problem, någon som har andra erfarenheter?
jimmy76x
Kan man förhindra det på något sätt?

Varför uppstår det, gör man något fel eller är det ren otur?

Kan man inte täcka över hela växthuset med ett insektsnät?
asaleo
Bli inte avskräckt av problem som diskuteras. Tomater och utplanteringssväxter som man senare kan plantera ut ger sällan problem. Inte mer problem än vad växter utanför växthuset ger!
Kinkiga växter ger problem även utanför växthuset. Man behöver hjälp med kinkiga växter. Det är därför siten är så bra. Jag får tips från någon som kanske har löst det som jag har problem med.
Det finns inte mycket som går upp mot att jobba i växthuset de där kyliga vårdagarna när solen skiner. Omvärlden försvinner och du lever med dina plantor i växthusvärmen om plantorna bara växer och växer.
Du måste pröva!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon