Tyrestomten
13-03-2011, 21:21
Jag har ett litet vxthus i vilket det odlats tomater i skert 20 rs tid. Jorden har kontinuerligts frbttrats med kompost och gdsel. De senaste ren har dock plantorna drabbats av mgel framt sensommaren och nu mste jag gra ngot. Min plan r att tmma vxthuset p jord och i stllet odla tomater i hinkar (gillar tomater

) . Men vad tycker ni att jag skall gra med jorden? Jag har en bergig tomt s jag vill ju grna teranvnda den om det gr.
Ska jag kassera den? Sprida den i rabatterna? Hlla den i komposten?
malarmaster
13-03-2011, 22:06
du ska inte odla tomater i samma jord r frn r,rtt du gdslar upp den.tomater tillhr samma slkte som potatis o drabbas av samma sjukdomar.ngra r gr men sen kommer problem.
sjlv odlar jag i hink o har alltid gjort s,15l per planta brukar funka bra med gdning med jmna mellanrum,passa med vatten r ju viktigt nr de str i hink.
Odlar du potatis ocks s se till att det r bra avstnd till landet.svamp sprider sig grna frn potatis till tomat.den gamla jorden kan du anvnda som jordfrbttring efter uppgdsling. det gr jag o perennerna mr bara bra. Ulf
Anja Danmark
14-03-2011, 07:59
Det behver ikke vre jordens fejl, at der har vret problemer med mug/mgel de sidste par r. Det har jo netop vret meget fugtigt i vejret de seneste to sensomre, og rigtigt mange har haft strre problemer end normalt...
Jeg dyrkede tomater i den samme jord i over 20 r i mit gamle drivhus og havde ingen problemer med det - jeg fjernede bare de verste 5-10 cm hvert r og fyldte op med lidt kompost.
Jeg synes, at det virker overdrevet at fjerne al jorden, for selv om man sagtens kan dyrke tomater og alt muligt andet i krukker, s fr man strre og sundere planter ved at dyrke direkte i jorden. Sdan har det i hvert fald fungeret for mig - har prvet begge dele.
Mske kunne du njes med at fjerne den verste del af jorden og fylde ny jord i? Jeg ville nok bruge nogle skke kbt plantejord - alt efter hvor stort dit drivhus er, skal der jo ikke s meget til, hvis det bare er omkring 10 cm.
Hvis det ikke fungerer (og det vil jeg tro, at det gr), s kan du jo tage det store skridt til nste r.
Mvh
Anja
malcolm
14-03-2011, 11:55
Jag brukar sa begagnad jord ner i komposten.
Red Top
14-03-2011, 15:27
Jag instmmer helt med Anja, att det nog framfrallt beror p de senaste rens fuktiga/regniga sensomrar, att du drabbats av mgel.
Vore jag du, skulle jag bara rengra vxthuset ordentlig och sedan gra, som Anja freslr, byta ut det versta jordlagret.
Det gr utmrkt att tervnda jorden. Den kommer bli glad av att komma ut i solen och den friska luften. S fyll p med den i dina rabatter, samtidigt som du preparerar dem fr rets blomning.
Hoppas det lser sig.
Tyrestomten
14-03-2011, 15:43
Stort tack fr era inlgg!!
Speciellt sknt att hra att jag kan teranvnda jorden. Sen fr jag se om jag kr p hinkar eller forsttter i jord p ngot stt.
Hej
teranvnda jorden behver nring s det r bra om att blanda dem med komposten eller naturliga gdsel.
B:Bassam
Tyrestomten
15-03-2011, 14:22
Fast jag undrar nd om inte mglet har ftt fste i jorden och att det slunda r jorden som r boven. S regnigt har det vl inte varit de senaste ren? Tvrtom skulle jag sga!
Red Top
15-03-2011, 23:36
Det beror kanske p var man odlar. Hos mig , i norra Uppland kom det rtt mycket regn, efter torkperioden i juli.
D gller det ju att rota runt i jorden och lufta ordentligt p vren innan man, tillfr ny jord och stoppar dit nya plantor.
Tyrestomten
16-03-2011, 10:19
Ja det stmmer nog att det kom en hel del regn efter torrperioden. Det blev ju ett bra svampr i alla fall kommer jag ihg. Men jag har bestmt fr mig att mglet dk upp redan under torrperioden i juli... Bra tips i alla fall att rota runt och lufta jorden fr att bli av med svampsporerna. Tack!!