Tyresötomten
13-03-2011, 21:21
Jag har ett litet växthus i vilket det odlats tomater i säkert 20 års tid. Jorden har kontinuerligts förbättrats med kompost och gödsel. De senaste åren har dock plantorna drabbats av mögel framåt sensommaren och nu måste jag göra något. Min plan är att tömma växthuset på jord och i stället odla tomater i hinkar (gillar tomater

) . Men vad tycker ni att jag skall göra med jorden? Jag har en bergig tomt så jag vill ju gärna återanvända den om det går.
Ska jag kassera den? Sprida den i rabatterna? Hälla den i komposten?
malarmaster
13-03-2011, 22:06
du ska inte odla tomater i samma jord år från år,rätt du gödslar upp den.tomater tillhör samma släkte som potatis o drabbas av samma sjukdomar.några år går men sen kommer problem.
själv odlar jag i hink o har alltid gjort så,15l per planta brukar funka bra med gödning med jämna mellanrum,passa med vatten är ju viktigt när de står i hink.
Odlar du potatis också så se till att det är bra avstånd till landet.svamp sprider sig gärna från potatis till tomat.den gamla jorden kan du använda som jordförbättring efter uppgödsling. det gör jag o perennerna mår bara bra. Ulf
Anja Danmark
14-03-2011, 07:59
Det behøver ikke være jordens fejl, at der har været problemer med mug/mögel de sidste par år. Det har jo netop været meget fugtigt i vejret de seneste to sensomre, og rigtigt mange har haft større problemer end normalt...
Jeg dyrkede tomater i den samme jord i over 20 år i mit gamle drivhus og havde ingen problemer med det - jeg fjernede bare de øverste 5-10 cm hvert år og fyldte op med lidt kompost.
Jeg synes, at det virker overdrevet at fjerne al jorden, for selv om man sagtens kan dyrke tomater og alt muligt andet i krukker, så får man større og sundere planter ved at dyrke direkte i jorden. Sådan har det i hvert fald fungeret for mig - har prøvet begge dele.
Måske kunne du nøjes med at fjerne den øverste del af jorden og fylde ny jord i? Jeg ville nok bruge nogle sække købt plantejord - alt efter hvor stort dit drivhus er, skal der jo ikke så meget til, hvis det bare er omkring 10 cm.
Hvis det ikke fungerer (og det vil jeg tro, at det gør), så kan du jo tage det store skridt til næste år.
Mvh
Anja
malcolm
14-03-2011, 11:55
Jag brukar ösa begagnad jord ner i komposten.
Red Top
14-03-2011, 15:27
Jag instämmer helt med Anja, att det nog framförallt beror på de senaste årens fuktiga/regniga sensomrar, att du drabbats av mögel.
Vore jag du, skulle jag bara rengöra växthuset ordentlig och sedan göra, som Anja föreslår, byta ut det översta jordlagret.
Det går utmärkt att återvända jorden. Den kommer bli glad av att komma ut i solen och den friska luften. Så fyll på med den i dina rabatter, samtidigt som du preparerar dem för årets blomning.
Hoppas det löser sig.
Tyresötomten
14-03-2011, 15:43
Stort tack för era inlägg!!
Speciellt skönt att höra att jag kan återanvända jorden. Sen får jag se om jag kör på hinkar eller forstätter i jord på något sätt.
Hej
återanvända jorden behöver näring så det är bra om att blanda dem med komposten eller naturliga gödsel.
B:Bassam
Tyresötomten
15-03-2011, 14:22
Fast jag undrar ändå om inte möglet har fått fäste i jorden och att det sålunda är jorden som är boven. Så regnigt har det väl inte varit de senaste åren? Tvärtom skulle jag säga!
Red Top
15-03-2011, 23:36
Det beror kanske på var man odlar. Hos mig , i norra Uppland kom det rätt mycket regn, efter torkperioden i juli.
Då gäller det ju att rota runt i jorden och lufta ordentligt på våren innan man, tillför ny jord och stoppar dit nya plantor.
Tyresötomten
16-03-2011, 10:19
Ja det stämmer nog att det kom en hel del regn efter torrperioden. Det blev ju ett bra svampår i alla fall kommer jag ihåg. Men jag har bestämt för mig att möglet dök upp redan under torrperioden i juli... Bra tips i alla fall att rota runt och lufta jorden för att bli av med svampsporerna. Tack!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.