Full version: Sjuk kaktus
Ent
Jag har två pelarkaktusar wub.gif. De står i samma kruka. Den ena är hur frisk som helst, men den andra har blivit svart på toppen. Alltså "köttet" på toppen verkar bli svart och lite svampigt i konsistensen tror jag. Vad är det som händer och vad kan jag göra för att den skall må bra?

Jag flyttade kaktusarna för någon vecka sedan mellan två bostäder, kan det vara så att kaktusen förfrös sig i vinternatten under transporten eller har den fått ett virus eller vad kan ha hänt huh.gif?
Betty
Jag tror at den förfrös toppen. Hur kall var den där natten...?
Ent
Jag har fyra kaktusar och det är bara den minsta som drabbats (ca 8 cm hög). Det kan ha varit säkert minus tio grader eller så?!

Sedan hade jag inte packat in dom utan bar dom i en vanlig plast kasse helt enkelt.
Betty
Verkar som om de större var tåligare än den lille. (ibland har storleken betydelse...) Kaktusar brukar inte gilla minusgrader... sad.gif
Ent
Tack fär hjälpen! biggrin.gif
Emser
hur ofta vattnar du dina växter? för övervattning kan också orsaka att kaktusen blir svart och mjuk. kolla rötterna och se hur de ser ut!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon