Full version: Planeringshjälp
Mamalokoboboday
Det är dags att börja iordningställa trädgården. När jag flyttade hit för ett år sedan fanns endast 1 (en) blomma på tomten... Det visade sig senare vara ogräs, men fin är den. Nu börjar det dock klia i fingrarna för att ta tag i detta. Jag VET att man ska börja i liten skala, men jag kommer inte följa det rådet utan köra på. Jag vet också att man kan hyra trädgårdsplanerare, men väljer att lägga krutet på köpa blommor, träd, belysning m.m säkerligen sitter många av er och skrattar åt mina amatörfasoner och det är inget jag deppar över...
För er som gillar idén om att få vara med och diskutera fram en riktigt fin lösning säger jag: välkommen smile.gif alla idéer kommer mottas varmt , sen har jag givetvis ett eget tyckande i vad jag gillar... Men jag lyssnar gärna och kan ändra mig.
Nu kör vi...

kerstin z5-6
Bilder e bra:)
visa så får du tips lovar!
ingrids
Ett tips som jag själv tillämpat i min pytteträdgård. Sitt inne på platser du sitter ofta, titta ut och fundera över vad du gärna skulle titta på. Just inomhusblickar tycker jag är bland det bästa sättet att planera för riktigt tidiga vårblommor, förutom var det blev barmark tidigast på tomten vilket du kanske har i friskt minne.
Mamalokoboboday
[attachment=58977:Rabatt_mot_v_gen.pdf]Kan detta vara något?
kerstin z5-6
Är detta befintliga växter? eller sådana du vill ha?
Med bilder menade jag mera området som du vill ha planteringsförslag till,men förstås även redan befintliga växter.

Angående hyra in anläggare tror jag väldigt få här gör det.De flesta här tycker det är aldeles för roligt med trädgård ,så de skulle nog inte offra pengar på det utan på växter istället smile.gifSå fråga på bara:)
Mamalokoboboday
Jag ska försöka ta lite bilder i helgen... Som sagt finns inga befintliga växter. Allt är från scratch så att säga...
kerstin z5-6
Tittade på dina växtval.De är alla trevliga växter och en blandad rabatt med gräs buskar och perenner är trevligt.Däremot skulle jag välja perenner enbart och inte ha med ettåringar i en sådan rabatt.
Drömmen är förstås en ständigblommande rabatt.Dock är den inte så lätt att få till.Man får bestämma en årstid som får vara höjdpunkten" och plantera många växter som blommar då.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon