Full version: Råd om frösådd?
Pomposso
Hejsan!
Jag skall till våren gräva ut en liten jordplätt på vårt landställe och har för avsikt att plantera vallmo och akleja där med flera. Huruvida de trivs eller inte återstår att se smile.gif men frågan är när man skall så? Med tanke på att "blomsterlandet" måste grävas ut först kommer det nog att dröja innan jag kan plantera ute i det fria. Hur skall man gå tillväga? Bör jag fröså snart i krukor som jag placerar ut på balkongen? Isåfall hur lång tid behöver de?
Frösådde ringblommor förra året och de växte sig allt för stora på kort tid ^^.
Tacksam om ni har några råd!
//Fredrik
Wilmer
Vallmo har jag ingen hand med när jag försår så de avstår jag från att kommentera.. Aklejor brukar jag förså och sedan blir de stående i krukor i tid och evighet innan de kommer i jorden, bara de planteras om i lite större krukor verkar de inte ha ont av det alls. Då blommar de nog inte före nästa år, men de överlever. Jag brukar så dem när jag slipper ha dem inne för länge pga. platsbrist.
Pomposso
CITAT (Wilmer @ 15-03-2011, 13:00) *
Vallmo har jag ingen hand med när jag försår så de avstår jag från att kommentera.. Aklejor brukar jag förså och sedan blir de stående i krukor i tid och evighet innan de kommer i jorden, bara de planteras om i lite större krukor verkar de inte ha ont av det alls. Då blommar de nog inte före nästa år, men de överlever. Jag brukar så dem när jag slipper ha dem inne för länge pga. platsbrist.

Okej, tack för tips biggrin.gif! Mm, får väl ta och fröså snart då antar jag, och se till att få ut dem så fort som möjligt tongue.gif
Skall man låta dem stå på en balkong kanske eller bör de stå inomhus först?
Wilmer
Aklejorna frösår sig ju i naturen, så vill du kan du fröså ute nu (tror många som vet hur man gör gör så, för mig funkar det ändå) men då måste de hållas lagom fuktigt och inte så det ruttnar. Då börjar de gro vid lämplig temperatur. Inne gror du ju fortare men mer att ta hand om i fönster eller under extrabelysning.. Jag frösår ute när det blir mer vårlikt, då annat som ska sås först (typ tomater) är mer överstökat.. Vill du inte ha blommor i år (vet inte om det går) så är det ingen brådska att så dem inne. De hinner bli livskraftiga nog inför vintern (jag känner inte till Norrlandszonerna).
perryd
CITAT (Wilmer @ 15-03-2011, 19:00) *
Aklejorna frösår sig ju i naturen, så vill du kan du fröså ute nu (tror många som vet hur man gör gör så, för mig funkar det ändå) men då måste de hållas lagom fuktigt och inte så det ruttnar.

Aklejorna i min trädgård är som ogräs och gror överallt där jag spridit dem. Så de tror jag inte är ett problem. Vallmon verkar vara betydligt svårare. Men jag tror att allt hänger på kvaliteten på dina frön.
kerstin z5-6
Vallmo är mkt lättgrodd, varmt men har pålrot och är känslig för omplantering
De bör skolas ut så snart de har mer blad än hjärtbladen och även då hanteras mkt försiktigt
Akleja kan behöva svalare väder för att gro bra och jämt ,så och ställ sådden ute nu i skuggigt läge
karinc
Kerstin, sår du vallmo inne? Eller direktsår du den?
hattstugan
Är inte Kerstin! Men jag direktsår Vallmo ute på plats då det åtminstone här ger bästa resultatet!

Kanske beror på zon vet ej!
kerstin z5-6
Sår det mesta inne eller i bytta i växthus,Papaver av oika slag under åren,gått bra med tidig utplantering/ omskolning.Men så ej förtidigt på året om det är anuella papaver
karinc
Ok, tack för svar båda två! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon